סמוטריץ' הציג את תקציב המדינה ולא התרגש מתחזית מודי'ס

שר האוצר הגיע לדיוני ועדת הכספים והציג את תקציב המדינה וחוק ההסדרים: "המשק הישראלי חזק והוא נכנס ויוצא טוב מסערות כלכליות עולמיות" | על תחזית מודי'ס: "ברפורמות נכונות בכלכלה, וברפורמה נכונה במערכת המשפט - הכלכלה תתחזק"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/04/23 12:28 כה בניסן התשפג

סמוטריץ' הציג את תקציב המדינה ולא התרגש מתחזית מודי'ס
שר האוצר בדיוני הוועדה | , צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ברקע סערת תחזית סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס, ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני מתכנסת היום (א') ודנה בהצעות תקציב המדינה. מי שהגיע במהלך הדיונים והציג את התקציב וחוק ההסדרים הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בנוסף, התייחס השר גם לסערה סביב התחזית לדירוג האשראי של ישראל.

"לא לוקח את הקרדיט על הנתונים הללו לעצמי"

"בעת גיבוש התקציב הצבנו כיעד את המשך הצמיחה ונתוני המאקרו הכלכליים הטובים ביותר של ישראל בשנים האחרונות", אמר סמסוטריץ' בפתח דבריו בוועדה. "אני לא לוקח את הקרדיט על הנתונים הללו לעצמי, אלה תהליכים עמוקים של 20 שנה ואפשר לראות אותם גם בהיקף ההוצאה הכלכלית ובטיוב ההוצאה. לאורך השנים הנתונים האלה הולכים ונעשים טובים יותר ויותר ואני משתדל להמשיך את זה במשמרת שלי".

השר אמר כי המשק הישראלי הוא משק חזק והוא נכנס טוב ויצא מהסערות הכלכליות העולמיות בשנים האחרונות. לדבריו, "זה קרה בקורונה וזה קורה גם עכשיו במשבר הכלכלי העולמי. אנחנו נכנסים טוב כמשק ישראלי למשבר הזה ואני מאד מקווה שכממשלה וכקואליציה נצליח לנווט טוב במים הסוערים האלה ונצליח לצאת מזה מהר.

סמוטריץ' אמר כי היעד השני שהממשלה הציבה לעצמה זה להוריד את יוקר המחיה. "כאיש ימין כלכלי אני רוצה מינימום התערבות בשוק אבל כשיש עיוותים בשוק, הממשלה צריכה להתערב ואנחנו עובדים על הסרת חסמים ורגולציה". עוד אמר: "חוק ההסדרים הוא הגדול ביותר מאז קום המדינה והוא גדוש ברפורמות שטובות לאזרחי ישראל". 

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"ישראל בפיגור גדול בכל מה שנוגע לתשתיות וזה משפיע על הצמיחה"

מסגרת התקציב היא 484 מיליארד בשנת 2023 ו-513 מיליארד ב-2024. "שמרנו על כלל ההוצאה ואנחנו עם יעד גירעון נמוך. אנחנו מקווים להמשיך את המגמה של הירידה ביחס חוב תוצר, זה דבר נכון למשק הישראלי". בתקציב יש התייחסות למנועי צמיחה, תשתית, הייטק ודברים נוספים שמניעים את המשק הישראלי. "מדינת ישראל בפיגור גדול בכל מה שנוגע לתשתיות וזה משפיע על הצמיחה, על הפריון ועל יוקר המחיה". 

בסיום דבריו אמר כי הוא מייחס חשיבות מאד גדולה לכנסת ובוודאי לוועדת הכספים. "התקווה שלי שנראה כאן בשבועות הקרובים דיוני עומק מקצועיים. אני חושב שבעניין הזה לא צריך אופוזיציה – קואליציה. אפשר כמובן לנהל ויכוחים סביב הרפורמות והתקציב, אבל ככל והדיון יהיה יותר רציני ומעמיק, זה כמובן ייטיב עם אזרחי ישראל".

"תכניות מחיר למטרה ומחיר למשתכן זה פלסטרים"

בתקציב יש פרק שלם שנוגע בדיור. "בנקודה אחת, האתגר הגדול שלנו הוא להמשיך את קצב התחלות הבניה. אני חושב שכשמסתכלים על תכנון ושיווק אפשר לשמור על קצב התחלות בניה של כ-70 אלף התחלות בניה בשנה. בסוף מחירי הדיור, אין מה לעשות, כמו כל שיעור אחר בכלכלה, זה היצע וביקוש. תכניות מחיר למטרה ומחיר למשתכן זה פלסטרים".

סמוטריץ' התייחס גם לריכוזיות בשוק המזון ובשוק הבנקאות, ואמר הממשלה תטפל בנושא: "זה אחד האתגרים הגדולים שלי כשר אוצר ושל הקואליציה. אנחנו נחסוך הרבה מאד זמן וכסף לכ-400 אלף עסקים זעירים וקטנים שכל שיטת הדיווח שלהם למס תשתנה מאד", אמר בנוסף.

"זו לא דרמה גדולה"

כאמור, שר האוצר התייחס לחברת הדירוג מודי'ס: "אני לוקח את חוות הדעת ברצינות, זו לא דרמה גדולה, ב-2020 גם אז ירדה התחזית מחיובית ליציב, זה עלה ב-22". 

"מי שקורא את חוות הדעת רואה את האמונה של האנליסטים בחסינותה של הכלכלה בישראל. הם מזכירים גם את המחאה במשק והסרבנות, יש גם התייחסות לרפורמה עצמה. אם עלולה להיות פגיעה בכלכלה ואני לא מאמין, זה בגלל כל מיני קמפיינים של שקרים לייצר אלמנט שלילי בכלכלה כתוצאה מזו. אני מעריך שהתחזית תחזור להיות טובה".

"האחריות לכלכלה הישראלית על כתפי, אני לוקח אותה בכל הרציניות והאחריות, היא לא על כתפי מודי'ס ולא לא על כתפי הכלכלנים שאני שומע אותם, אני לוקח את האחריות באופן מלא, אני רגוע ושקט, ואומר לאזרחי ישראל, הכלכלה ישראלית חזקה, ובניהול נכון וברפורמות נכונות בכלכלה, וברפורמה נכונה במערכת המשפט הכלכלה תתחזק, ומי שישקיע פה ירוויח המון כסף, ותבחנו אותי לאורך ארבע שנים של עבודה קשה למען מדינת ישראל ואזרחי ישראל".