מתרגלים למצב: חמישית מהישראלים נמצאים במינוס כדרך חיים

במדד של ארגון "פעמונים" לשנת 2023 עולה כי 22% מהישראלים נאלצים לוותר על רכישת תרופות, 41% יכולים לשרוד בקושי שלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסה ושליש יקרסו במקרה של זעזוע בהוצאות | כל הנתונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/23 17:12 כז באדר התשפג

מתרגלים למצב: חמישית מהישראלים נמצאים במינוס כדרך חיים
צילום: shutterstock

ארגון "פעמונים", המלווה משפחות בתחום כלכלת הבית באמצעות 3000 מתנדבים מכל המגזרים ועל פני פריסה רחבה בארץ, פרסם היום (ב') את המדד שלו לשנת 2023. המדד שמתפרסם זו השנה השנייה והוכן על ידי יחידת המחקר של הארגון באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בודק את החוסן הכלכלי של משפחות ויחידים בישראל על פי מספר מדדים עיקריים.

על פי המדד, נקבע על ציון 65 מתוך 100. על פי יחידת המחקר, מדובר בציון נמוך והוא מעיד על קושי להתמודד עם זעזועים עתידיים וסבירות גבוהה של משק הבית להיכנס לסחרור כלכלי, ובנוסף הוא מעיד על פיתוח תלות בסיוע כלכלי מהרשויות ומעמותות או מבני משפחה אחרים, וגם הוא מעיד על כניסה למרחב של מעגל העוני.

21 אחוזים לא חוסכים באופן אקטיבי לעתיד משפחתם

44% מהמשיבים טענו כי הם לא בטוחים ביכולת שלהם לנהל בהצלחה את ענייניהם הכלכליים, 36% יקרסו או יתקשו להתמודד עם הוצאה חריגה בגובה ההכנסה החודשית, למעלה מ-40% יוכלו לשרוד פחות משלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסת המפרנס העיקרי.

צילום: shutterstock

חמישית מהמשיבים ענו כי הם נמצאים במינוס בבנק כדרך חיים (4 פעמים או יותר במהלך השנה), אחוז דומה של נשאלים טוען כי הוא נאלץ לוותר על תרופות ומזון חיוני בשל מצבם הכלכלי. 21% לא חוסכים באופן אקטיבי לעתיד משפחתם. נתון נוסף מצביע על קושי במשקי הבית לסגור את החודש, 45% מהמשיבים ענו כי הם מתקשים לסגור את החודש, 31% ענו כי הם לקחו הלוואה או העמיקו את המינוס.

44 אחוזים מוותרים על שירותי הרפואה

ב-12 החודשים האחרונים, 44% מהנשאלים ויתרו על שירותי רפואה, 50% ויתרו על מיזוג אוויר וכמעט 75% ויתרו על אוכל בחוץ. בקרב האוכלוסייה הערבית 77% ויתרו על שירותים או מוצרים רפואיים.

תרופות

תרופות צילום: shutterstock

בנושא ביטחון תעסוקתי, 21% חוששים לאבד את מקור הכנסתם, 23% מאמינים שאם יאבדו את עבודתם לא יוכלו למצוא עבודה חדשה ללא ירידה בשכר וכמעט 30% טענו שהם חשים שאין להם כלים ומיומנויות להגדלת ההכנסה.

"כולנו עסוקים בשאלת המחקר של הכנס - מה מידת היכולת שלנו לספוג זעזוע"

צביקה גולדברג מנכ"ל ארגון פעמונים הגיב עם פרסום המדד. "אנחנו נדרשים להתמודד עם משבר יוקר המחיה, עם הזינוק החד בגובה הריבית וגם עם ההשלכות הכלכליות של העדר יציבות פוליטית. גם מי שחש איתן ויציב, מלווה אח או שכן שחווה משבר, וכולנו עסוקים בשאלת המחקר של הכנס - מה מידת היכולת שלנו לספוג זעזוע. מה מידת היכולת שלנו לעבור ממשבר, למסוגלות פיננסית משפחתית".