בשורה לצרכנים: מחיר החלב ירד וישפיע על עוד מוצרים

הכנסת אישרה את חוק תכנון משק החלב בשיתוף פעולה של משרדי האוצר החקלאות יחד עם מועצת החלב. החוק הורחב עד לסוף 2025 ואושרה הורדה של 15 אגורות לליטר חלב | החוק ייכנס לתוקפו בחודשים הקרובים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 28/02/23 08:43 ז באדר התשפג

בשורה לצרכנים: מחיר החלב ירד וישפיע על עוד מוצרים
חלב, המחיר יירד ברבעון השני של 2023, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשורה לצרכנים: מחירי החלב בישראל ירדו בחודשים הקרובים. אמש (ב') אישרה מליאת הכנסת בחוב של 16 תומכים וללא מתנגדים את חוק תכנון החלב בקריאה שניה ושלישית. התיקון לחוק, יפחית מחירי החלב הגולמי בכ-15 אגורות שמשלמות המחלבות לרפתנים והוא חוקק עד לסוף שנת 2025 ויכנס לתוקף ברבעון השני של 2023. בתיקון האחרון לחוק בספטמבר האחרון, עלו מחירי החלב ב-4.9 אחוזים.

חוק תכנון משק החלב מסמיך את שרי האוצר והחקלאות ופיתוח הכפר לקבוע בצו פיקוח את המחירים שישלמו המחלבות לרפתנים (מחיר המטרה). אולם, בחוק נקבעה הוראת מעבר שבמהלכה המחירים המזעריים ייקבעו בהתאם למנגנון עדכון מחירים שקבעו השרים בתקנות באישור ועדת הכלכלה. ועדת המחירים הזו והוראת השעה חוקקו עד לסוף שנת 2025.

מחירי החלב הגולמי יירדו ב-15 אגורות

בנוסף, מהרבעון השני של 2023 הוא ייקבעו התקנות לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 800 אלף ליטר או יותר. עוד הוצע לקבוע כי בתקנות האמורות תיקבע הפחתת מחירים לליטר חלב בסכום הקבוע בחוק שהוא כאמור עומד על כ-15 אגורות.

מחלבה, הפרה עם התנובה הכי גבוהה בעולם

מחלבה, הפרה עם התנובה הכי גבוהה בעולם צילום: Nati Shohat/Flash90

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לפי הסיכום הבין־משרדי, חישוב עלויות ייצור חלב ייעשה לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם בהיקף של 800 אלף ליטר או יותר. נוסף על כך, סוכם כי במשך 4 רבעונים יופחת מחיר המטרה ב־15.2 אגורות. כמו כן סוכם כי תוקפה של הוראת המעבר הקבועה יוארך עד יום 31 בדצמבר 2025. 

המחירים עלו ב-4.9 אחוז במרץ האחרון

במרץ 2022 ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות המליצה על ייקור במחירי מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור כולל של 6.49 אחוז. בפעימה הראשונה התייקרו מוצרי החלב בשיעור של 4.9 אחוז והפעימה השניה תוכננה למהלך השנה הקרובה, אך החוק החדש כאמור, משנה את התמונה ומוזיל את המחיר שוב.