דו"ח האוצר קובע: נותר עודף גדול בקופת המדינה בתום השנה

החשב הכללי באוצר מפרסם את נתוני התקציב של 2022. מהנתונים עולה כי המדינה סיימה בעודף של 0.6 אחוזים מהתוצר. | רק 10 אחוז מהמדינות המפותחות סיימו בעודף גדול יותר | כמה נשאר בקופת המדינה?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 07/02/23 12:31 טז בשבט התשפג

דו"ח האוצר קובע: נותר עודף גדול בקופת המדינה בתום השנה
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עודף גדול בתקציב: החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג, מפרסם היום (ג') את הדו"ח השנתי לביצוע התקציב לשנת 2022. מהדו"ח עולה כי המדינה סיימה את השנה בעודף של 0.6 אחוז מהתוצר ו-0.1 מהתוצר בחישוב כולל עם תקציב הרשויות המקומיות. סכום העודף עצמו עומד על 9.8 מיליארד שקלים ובכך ישראל מסיימת בין המדינות הבודדות מבין המדינות המפותחות שמסיימת עם עודף תקציבי ורק 10 אחוז מהן סיימו בעודף גבוה יותר.

יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר

יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הממשלה הקודמת יכולה להיות מרוצה מהנתונים

אם נלך לשנים האחרונות, תקציבי המדינה הסתיימו בכל שנה בגירעון כאשר בשנתיים האחרונות, בגלל מגפת הקורונה, הגירעון היה גדול במיוחד. בשנת 2021, עמד הגירעון בתקציב על מינוס 4.4 אחוז מהתוצר וב-2020 עמד על מינוס 11.3 אחוז מהתוצר. שנת השיא בהקשר זה הייתה שנת 2017 אז סיימה המדינה את השנה בגירעון של מינוס 1.9 אחוז מהתוצר. הממשלה הקודמת בהחלט יכולה להיות מרוצה מנתוני השנה האחרונה.

הסיבות לעודף התקציבי נובעים ממספר סיבות. ראשית, שיעור הביצוע הממוצע של הוצאות הממשלה בשנים עם מסגרת תקציב המשכי קטן בכ-1.4 אחוז לעומת שנים עם תקציב מאושר. שנית, גידול בהכנסות ממיסים בסך של כ-52.6 מיליארד שקלים בנוסף לגידול בהכנסות אחרות בסך של 3.4 מיליארד שקלים. 

בנט וליברמן, יכולים להיות מרוצים

בנט וליברמן, יכולים להיות מרוצים צילום: Marc Israel Sellem/POOL

המשרד שהוציא את התקציב הרב ביותר

המשרד שהוציא בשנת 2022 את התקציב הגדול ביותר היה משרד הביטחון שהוציא 75.1 מיליארד שקלים, עם גידול של אחוז אחד ביחס לשנה הקודמת. משרד החינוך הוציא 71.9 מיליארד שקלים עם גידול של 8 אחוזים מהשנה החולפת. המשרד הממשלתי בו ההוצאה גדלה באחוז הגבוה ביותר, היה המשרד לביטחון פנים שהוציא בשנה החולפת 9 אחוז יותר מאשר בשנה שעברה.