האוצר מעריך: האינפלציה תרד משמעותית | בשורה רעה לבעלי משכנתאות

פורום התייעצות הקונצנזוס שעורך משרד האוצר עם נציגי המגזר העסקי והמגזר הציבורי מנסה לנתח את המגמות בכלכלה הישראלית. הפורום חוזה את ירידת האינפלציה | הריבית תיאשר גבוהה לפחות עד סוף השנה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 24/01/23 20:06 ב בשבט התשפג

האוצר מעריך: האינפלציה תרד משמעותית | בשורה רעה לבעלי משכנתאות
השר סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הערכות משרד האוצר: משרד האוצר מפרסם את "תחזית פורום התייעצות הקונצנזוס". הפורום המאגד מומחים בתחום המאקרו-כלכלה הן מהמגזר העסקי והן מהמגזר הציבורי, לטובת דיון על מצב המשק ומגמות עתידיות כחלק מעבודת החיזוי שנערכת בצוות מקרו ותחזיות באגף הכלכלנית הראשית ובמסגרתו חוזים במשרד האוצר את המגמות לשנה הקרובה.  

צמיחה בתוצר, האינפלציה צפויה לרדת

הדיון נערך על רקע נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי שפורסמו על ידי הלמ"ס, והראו צמיחה של 1.9 אחוז בתוצר במונחים שנתיים. מסכנות הפורום מבשרות כמה שינויי מגמה ובשורות טובות עבור האזרחים. אך בנושאים מסויימים, דוגמת מצב הריבית, לא נרשמו בשורות טובות.

כלכלני הפורום הדגישו כי על אף שהאינפלציה בישראל נמוכה לעומת ארה"ב ואירופה, אינפלציית הליבה (המדד מנוכה אנרגיה ומזון) דומה למגמות הבין לאומיות. המומחים העלו חשש מכך שהאינפלציה בישראל עלולה להיות "דביקה" יותר מאשר במדינות אחרות ממגוון סיבות: שוק יחסית מאוגד בהשוואה בין לאומית, הסכמי השכר שעדיין לא נחתמו, שוק יחסית ריכוזי, מדיניות סבסוד האינפלציה (דוגמת הקפאת מחירי החשמל) אשר כולם עלולים לגרום לאינפלציה להתמתן בקצב יחסית איטי. עם זאת חוזים בפורום ובמשרד האוצר כי האינפלציה המקומית תרד עד סוף השנה לערך של 2.8 אחוז בתוך טווח היעד של בנק ישראל.

בנק ישראל |

בנק ישראל | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מכה לבעלי משכנתאות: הריבית תישאר גבוהה 

בנושא הריבית הייתה הסכמה על כך שריבית הפד תגיע בשיא ל-4.9 אחוז וככל הנראה תישאר בטווח זה עד סוף 2023 כפי שחזה נגיד בנק ישראל מוקדם יותר השנה. כמו כן, רוב המומחים העריכו כי ריבית בנק ישראל תגיע בשיא ל 3.9 אחוז ותישאר בטווח זה עד סוף 2023. חלק מהפורום הסתייג וטען כי ייתכן תהליך הורדת ריבית כבר ברבעון השלישי של 2023 ,אך הייתה הסכמה כי גם כשתרד הריבית לא צפויה להתקרב לסביבת האפס כפי שהייתה לפני כשנה. משמעות הדבר היא שנוטלי ההלוואות והמשכנתאות ימשיכו לשלם את הריביות הגבוהות גם במהלך השנה הקרובה.

נושא נוסף אותו חזו בפורום הוא נושא האבטלה. בשוק העבודה, רוב המומחים צופים ירידה קלה בשיעור ההשתתפות וכן צופים כי שיעור האבטלה בשנת 2023 עתיד להגיע ל 4 אחוז כאשר חלק מחברי הפורום אף מעריכים יותר מ- 5 אחוז אבטלה.