סערת חוק האפליה: נתניהו ולפיד נגד סטרוק ורוטמן

חברי הכנסת מהציונות הדתית סיפקו אמירות שנויות במחלוקות בנוגע לתיקון בחוק איסור האפליה בשירותים ומוצרים. רוטמן הסביר בהמשך: "חירות פירושה שאנשים יכולים לעשות גם דברים שאני לא אוהב" | לפיד: "נתניהו חלש ומוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/12/22 13:02 א בטבת התשפג

סערת חוק האפליה: נתניהו ולפיד נגד סטרוק ורוטמן
סטרוק ורוטמן, צילום: Flash90

תיקון בחוק "איסור אפליה בשירותים ומוצרים" מעורר היום (א') סערה גדולה במערכת הפוליטית.  תיקון החוק, שנקרא בקצרה "חוק האפליה" נכנס להסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לבין יהדות התורה והציונות הדתית - והוא יאפשר לבתי עסק פרטיים להימנע מלספק שירות או מוצר בשל אמונה דתית - זאת בתנאי שניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית במחיר דומה. חברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן, התבטאו הבוקר בנושא באופן שנוי במחלוקת. 

"חופש העיסוק אומר שאדם יכול גם להתנהג לא יפה ללקוחות"

סטרוק התראיינה במהלך הבוקר ב"כאן רשת ב" בתכנית "סדר יום" ואמרה: "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות - אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול שעומד בניגוד לעמדתם הדתית".

קודם לכן, בתכנית "קלמן וליברמן" ב"כאן רשת ב" במענה לשאלה האם בעל מלון דתי יוכל לסרב לארח קבוצה של הומואים, השיב רוטמן: "אם זה פוגע ברגשותיו הדתיים - כן". בחשבון הטוויטר שלו הסביר בהמשך: "נעשה את זה פשוט. חירות פירושה שאנשים יכולים לעשות גם דברים שאני לא אוהב. חופש ביטוי אומר שאפשר להגיד גם דברים לא נחמדים על דתיים, על ערבים או על להט"ב. חופש העיסוק אומר שאדם יכול גם להתנהג לא יפה ללקוחות, ולהחרים או לא, וקהל הלקוחות יעניש אותו, או לא". 

בציוץ נוסף, כתב: "הכותרת על דבריי היא לכל הפחות הוצאת דברים מההקשר, שלא לומר גובלת בשקר. כשמישהו אומר שהוא תומך בזכותו של בעל עסק לפעול כרצונו, זה לא אומר שהוא תומך בכל מה שכל בעל עסק יעשה עם הבחירה שלו".

"הוא אפילו לא מגנה את האמירות החשוכות האלה כי הוא לא מסוגל"

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו גינה את אמירתה של סטרוק: "דבריה של ח"כ אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל".

דקות קודם לכן, כתב ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו חלש ומוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה. הוא אפילו לא מגנה את האמירות החשוכות האלה כי הוא לא מסוגל".

שר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ, אמר כי "הכוונה להכניס אפליה למערכת הבריאות והטיפול הרפואי על בסיס מוצא, צבע עור, דת, או מין - מעוררת חלחלה". עוד הוא אמר כי "אפליה כלפי מטפלים ומטופלים עומדת בניגוד מוחלט לכללים הבסיסיים של מערכת הבריאות ושל חברה אנושית שפויה".

"מערכת הבריאות תמשיך להיות המערכת המעורבת והמגוונת ביותר, ללא שמץ של גזענות ואפליה - עם יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, נשים וגברים, להט״בים, עשירים ועניים - בכל המקצועות ומוסדות הבריאות - כמטופלים ומטפלים. אורית סטרוק מחברון וסמירה פתחי מעכו - יקבלו טיפול שווה ויחס הולם מכל רופא ואחות, מכל רוקח ובכל קופת חולים. אמונתם או מוצאם או נטייתם של המטפל והמטופל - אינם רלבנטיים. מערכת הבריאות כולה תעמוד מול כל ניסיון להרוס אותה".