הלמ"ס מצא: זה היישוב הפריפריאלי ביותר במדינה

אחת לחמש שנים עורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד היישוב הפריפריאלי ביותר בישראל. המדד נקבע על בסיס הקרבה לשאר הרשויות במדד וגם הקרבה היחסית לתל אביב | אז מיהו היישוב הכי פריפריאלי?

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/22 16:35 ב בטבת התשפג

הלמ"ס מצא: זה היישוב הפריפריאלי ביותר במדינה
יישוב בערבה. ארכיון, צילום: Moshe Shai/FLASH90

אחת לחמש שנים עורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את ממד הפריפריה שקובע מהו היישוב הפריפריאלי ביותר ומהו היישוב המרכזי ביותר בישראל. את החישוב מחשבים בעזרת שני פרמטרים: נגישות פוטנציאלית - במשקל של 2/3, וקרבה לגבול מחוז תל אביב - במשקל של 1/3. מרכיב הנגישות הפוטנציאלית מבטא את קרבת היישוב לכל אחד מכלל היישובים משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם, כאשר גודל האוכלוסייה מעיד על עוצמת האפשרויות, הפעילויות והנכסים ביישוב. מרכיב הקרבה לגבול מחוז תל אביב חשוב מכיון שמחוז תל אביב מהווה מרכז כלכלי ועסקי של המדינה.

גבעתיים - העיר המרכזית בישראל

לפי הנתונים שאספה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היישוב הפריפריאלי ביותר בישראל הוא קיבוץ אילות. על אף שהוא לא רחוק מאוד מהעיר אילת, בשכלול הסופי ובייחוד בגלל מרחקו מתל אביב נמצא כי הקיבוץ הוא היישוב הפריפריאלי ביותר. ומהו היישוב המרכזי ביותר? התשובה היא, העיר גבעתיים, קרבתה לתל אביב בשילוב עם גודל האוכלוסיה והנגישות הפוטנציאלית בעיר הופכים אותה לעיר הכי מרכזית בישראל.

גבעתיים - העיר המרכזית בישראל

גבעתיים - העיר המרכזית בישראל צילום: Tomer Neuberg/Flash90     

אזור פריפריאלי מוגדר כאזור מרוחק מאפשרויות (כגון שווקים, מקומות תעסוקה ושירותי בריאות), מפעילויות (כגון עבודה, לימודים, קניות ופנאי) או מנכסים הקיימים בכל האזורים, כולל באזור עצמו. מדד הפריפריאליות נבנה בהתאם להגדרה זאת, במטרה לאפיין את היישובים ואת הרשויות המקומיות לפי מיקומם הגאוגרפי בטווח בין הפריפריאלי ביותר לבין המרכזי ביותר.

הסקר נערך ב-1,231 רשויות

הערך הנמוך של המדד מציין את היישוב הפריפריאלי ביותר, והערך הגבוה, את היישוב המרכזי ביותר. מדד הפריפריאליות של יישובים בישראל לשנת 2020, נערך עבור 1,213 יישובים, מתוכם 201 עיריות ומועצות מקומיות ו-1,012 יישובים בתוך 54 מועצות אזוריות, לפי המפה המוניציפלית המעודכנת לשנת 2020. ערך מדד הפריפריאליות של היישובים בשנת 2020 נע בין 2.548- עבור אילות (יישוב במועצה אזורית חבל אילות, היישוב הפריפריאלי ביותר) לבין 4.973 עבור גבעתיים (היישוב המרכזי ביותר).

כמו כן הוצג מדד הפריפריאליות של רשויות מקומיות לשנת 2020: עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות. ערך המדד של מועצה אזורית מתקבל כממוצע של ערכי מדד היישובים בתוך המועצה, משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם. מדד זה מעדכן את מדד הפריפריאליות של יישובים ורשויות מקומיות לשנת 2015, והוא נבנה באותה השיטה ולפי אותם הפרמטרים ששימשו לבניית המדד הקודם.