לכפר ורדים חסרו כמה מטרים להטבות המס אז הם מצאו פתרון מדהים

התקנות להטבות מס לישבים בקוו העימות שונו ולכפר ורדים חסרו כמאה מטרים על מנת להיכלל בהטבות. שיתוף פעולה עם העיר השכנה עלול להציל את המצב | בית המשפט יכריע

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/12/22 14:07 יט בכסלו התשפג

לכפר ורדים חסרו כמה מטרים להטבות המס אז הם מצאו פתרון מדהים
מעלות תרשיחא, צילום: Hadas Parush/Flash90

הפתרון שיביא את הטבות המס: בכפר ורדים הסמוך לגבול עם לבנון ניסו למצוא פתרון שיחשיב אותם שוב ליישוב בקו העימות, מה שיעניק לתושבים הטבות מס שיזכו את התושבים ב-11 אחוזים לבעלי הכנסה של עד 169 אלף שקלים בשנה, כך פורסם ב-"כלכליסט". הבעיה החלה בשנת 2015 אז שונו הקריטריונים ליישובי קוו העימות וכפר ורדים נגע מהן.

היוזמה של כפר ורדים: חילופי שטחים עם מעלות

השינויים בקריטריונים הפחיתו ליישובים רבים את היקף ההטבות ובכפר ורדים הן נשללו לגמרי בגלל שתי סיבות עיקריות: המצב הסוציו אקונומי הגבוה של התושבים והימצאותו של הכפר במרחק של 9.1 קילומטרים מהגבול. בעוד הקריטריונים החדשים קבעו את המרחק ליישובים שיקבלו הטבה על 9 קילומטרים, לכפר ורדים היו חסרים מאה מטרים על מנת להיכלל בקריטריונים.

לאחר השינויים יזמו בכפר פתרון שיחזיר אותם לקבלת הטבות המס ויזמו עם העיר השכנה - מעלות תרשיחא חילופי שטחים. במסגרת ההסכם, תקבל כפר ורדים שטח בן 19 דונם שיקרב אותם לכדי 9 קילומטרים מהגבול ובתמורה יעבירו למעלות שטח אחר בן 229 דונם השייך לכפר ורדים. 

צילום: צילום מסך

לאחר גיבוש ההסכם, הוא הועבר לאישור משרד הפנים ובאוגוסט 2019 הוחלט בוועדה הגיאוגרפית כי יש לאשר את ההסכמות בין שתי המועצות. אבל במקרה הזה, בניגוד למקרי עבר דומים לא התקבל אישורו של שר הפנים כשמנכ"ל משרד הפנים דאז, מרדכי כהן השיב לבסוף כי "עלו קשיים מקצועיים ומשפטיים מהותיים" וכי הוא שוקל לא לקבל את המלצות הוועדה, כהן נימק את ההחלטה: "זהו תקדים לא ראוי, ואף דרך מלאכותית למתן הטבות מס".

השרה שקד לא אישרה, בכפר ורדים עתרו לבית המשפט

לאחר מכן הוגשה עוד חוות דעת של הוועדה הגיאוגרפית שקבעה שוב כי חילופי השטחים יועילו כלכלית ליישוב ואף יגבירו את שיתוף הפעולה בין המועצות השכנות, אך לאחר שהיועמ"ש של משרד הפנים פנה אל המשנה ליועמ"ש ושאל אם ניתן להעביר את השטחים לצורך שינוי הסטטוס של הטבות המס. המשנה ליועמ"ש לממשלה, ד"ר גיל לימון, קבע כי הטבות המס אינן בליבת השיקולים, ולא ניתן להסתמך עליהן כעל שיקול עיקרי בקבלת החלטה על שינוי תחום שיפוט. השרה שקד קיבלה את דעת הייעוץ המשפטי.

עתה, הגיש היישוב עתירה לבית המשפט בה נכתב: "כל היישובים בסביבת כפר ורדים, כולל יישובים חזקים במדד חברתי־כלכלי 10-9 במועצות האזוריות בצפון, זכאים להטבות מס. מצב זה יוצר אפליה חמורה ותמריץ משמעותי מאוד להגירה שלילית של תושבים חזקים מכפר ורדים, ואינו מעודד אוכלוסיות חזקות ממרכז הארץ להשתקע ביישוב".