בנק דיסקונט החליט: לא יעניק אשראי לעסק שיפלה להט"בים

חוק האפליה של מפלגת הציונות הדתית ממשיך לעורר גלים. בנק דיסקונט הודיע כי הוא משנה את מדיניות האשראי ומעתה לא יעניק אשראי לעסקים שיפלו

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/22 12:52 ב בטבת התשפג

בנק דיסקונט החליט: לא יעניק אשראי לעסק שיפלה להט"בים
בנק דיסקונט, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בנק דיסקונט משנה את מדיניות האשראי: בהודעה היום (ב') מתייחסים בבנק דיסקונט לסערת חוק האפליה שסוכם בין מפלגת הציונות הדתית לליכוד, במסגרת ההסכמים הקואליציונים. בבנק הודיעו כי במסגרת המדיניות החדשה, לא יתנו בבנק אשראי לעסקים שיפלו אנשים אחרים על רקע דת, מין, לאום, גזע ונטייה מינית.

"דירקטוריון בנק דיסקונט בראשות שאול קוברינסקי קיבל את המלצת הנהלת הבנק לעדכן את מדיניות האשראי בדיסקונט" נכתב בהודעה שהפיץ הבנק, "לפיה דיסקונט לא יעניק אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית". שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, אמר: "מצאנו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי. על פי המדיניות, דיסקונט לא יעניק אשראי לבתי עסק או לגופים שיפלו לקוחות במדינת ישראל. זו מחויבותנו ואחריותנו כגוף עסקי משמעותי במשק הישראלי".

נתניהו

נתניהו, גינה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ההתבטאויות של סטרוק ורוטמן 

כזכור, חוק האפליה שסוכם בין המפלגות יאפשר לבתי עסק פרטיים להימנע מלספק שירות או מוצר בשל אמונה דתית - זאת בתנאי שניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית במחיר דומה. סטרוק התראיינה במהלך הבוקר ב"כאן רשת ב" בתכנית "סדר יום" ואמרה: "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות - אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול שעומד בניגוד לעמדתם הדתית".

קודם לכן, בתכנית "קלמן וליברמן" ב"כאן רשת ב" במענה לשאלה האם בעל מלון דתי יוכל לסרב לארח קבוצה של הומואים, השיב רוטמן: "אם זה פוגע ברגשותיו הדתיים - כן". בחשבון הטוויטר שלו הסביר בהמשך: "נעשה את זה פשוט. חירות פירושה שאנשים יכולים לעשות גם דברים שאני לא אוהב. חופש ביטוי אומר שאפשר להגיד גם דברים לא נחמדים על דתיים, על ערבים או על להט"ב. חופש העיסוק אומר שאדם יכול גם להתנהג לא יפה ללקוחות, ולהחרים או לא, וקהל הלקוחות יעניש אותו, או לא". 

סטרוק ורוטמן

סטרוק ורוטמן, עוררו סערה |  צילום: Flash90

רוטמן הבהיר, נתניהו גינה

בציוץ נוסף, כתב: "הכותרת על דבריי היא לכל הפחות הוצאת דברים מההקשר, שלא לומר גובלת בשקר. כשמישהו אומר שהוא תומך בזכותו של בעל עסק לפעול כרצונו, זה לא אומר שהוא תומך בכל מה שכל בעל עסק יעשה עם הבחירה שלו".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו גינה את אמירתה של סטרוק: "דבריה של ח"כ אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל".