עשרות מיליוני שקלים: חברות המשקאות ישלמו קנסות ענק

בתום הליך משפטי ממושך, חברות המשקאות ישלמו קנסות בגובה 48 מיליון שקלים אותם הטיל עליהן המשרד להגנת הסביבה בגין אי-עמידה ביעדים מכוח חוק הפיקדון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/12/22 22:05 יג בכסלו התשפג

עשרות מיליוני שקלים: חברות המשקאות ישלמו קנסות ענק
צילום: shutterstock

בתום דיון שהתקיים היום (ד') בבית המשפט העליון, נמחקה בקשת רשות הערעור שהוגשה על ידי תשע חברות משקאות קלים. לאור זאת, דרישות התשלום שהוציא המשרד להגנת הסביבה בסך מצטבר של כ-48 מיליון שקלים, בגין אי-עמידה ביעדי האיסוף וביעדי המחזור עבור מכלי המשקה הגדולים בשנת 2016, עומדות ותקפות.

דרישת תשלום מעודכנת תוך שבועיים

שופטי ההרכב - סולברג, וילנר ומינץ, הבהירו כי אינם סבורים שיש להיעתר לבקשה והמליצו לחברות המשקאות למשוך את הבקשה. על כן, יוציא הממונה לפי חוק הפיקדון במשרד להגנת הסביבה בתוך 14 יום דרישות תשלום מעודכנות לחברות שטרם שילמו את הסכומים שנדרשו בהם.

מחזור

מחזור | צילום: Nati Shohat/Flash90

בשנת 2018 הטיל הממונה על חוק הפיקדון במשרד להגנת הסביבה עיצומים כספיים על יצרנים ויבואנים של מכלי משקה גדולים, לאחר שמצא כי לא עמדו ביעדי האיסוף והמחזור הקבועים בחוק לשנת 2016. על החלטה זו הגישו חברות המשקאות ערעור לבית משפט השלום.

בחודש אוגוסט 2021 ניתן פסק דין על ידי בית המשפט המחוזי במסגרת ערעורים שהוגשו לבית המשפט. בפסק הדין נקבע כי החלטת הממונה על חוק הפיקדון ניתנה לאחר בחינה מקיפה של כלל טענות היצרנים והיבואנים ולאחר מתן הנמקה מפורטת, וכי גישתו של הממונה על חוק הפיקדון לטענות היצרנים והיבואנים ראויה להערכה, וכן כי אין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטה.

יאלצו לשלם: החברה המרכזית למשקאות, IBBL, טמפו, יפאורה תבורי, מי עדן, יקבי חברון, שופרסל, גוטגולד, אקו-אלפא

לאחר קבלת פסק הדין של בית המשפט המחוזי, נשלחו דרישות תשלום מעודכנות בהיקף מצטבר של 48 מיליון שקלים לתשע החברות בגין אי-עמידה ביעדי חוק הפיקדון (מכלי משקה גדולים): החברה המרכזית למשקאות, IBBL, טמפו, יפאורה תבורי, מי עדן, יקבי חברון, שופרסל, גוטגולד, אקו-אלפא.

על פסק הדין הגישו החברות בקשת רשות לערער לבית המשפט העליון. היום כאמור, התקיים דיון בבקשה בבית המשפט העליון, ובסיומו המליצו השופטים לחברות למחוק את הבקשה, מאחר שאינם רואים לנכון לקבלה.