החל ממחר: רפורמת הבנקאות הפתוחה נכנסת לתוקף

לראשונה, הלקוחות יוכלו להעביר את המידע הבנקאי לגופים טכנולוגיים חדשניים בעזרת כלי להשוואה פיננסית שיחזק את הלקוחות אל מול הבנקים, יקדם כניסת חברות פינטק לשוק ויגביר את התחרות במערכת הבנקאית

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/22 19:48 יד בסיון התשפב

החל ממחר: רפורמת הבנקאות הפתוחה נכנסת לתוקף
הרפורמה שתסייע ללקוחות מול הבנקים, צילום: שאטרסטוק

השלב הראשון של רפורמת הבנקאות הפתוחה ייכנס מחר (ג') לתוקף ולראשונה יוכלו הלקוחות להעביר מידע לפינטקים על חשבונות העו"ש והחיובים בכרטיסי האשראי. כך יוכלו גופים פיננסיים לתת הצעות ערך טובות יותר ללקוחות. למעשה, מדובר במעין "ZAP פיננסי", כלי להשוואת תנאים שיחזק את הלקוחות אל מול הגופים הפיננסיים, יקדם כניסת פינטקים לשוק, יגביר את התחרות במערכת הבנקאית ויפחית את הוצאות משקי הבית והעסקים הקטנים למערכת הבנקאית. 

אחד החסמים המשמעותיים להגברת התחרות במערכת הבנקאית בפרט והפיננסית בכלל הוא המונופול בו מחזיקים הגופים הפיננסיים על המידע הפיננסי של לקוחותיהם. חוק שירות מידע פיננסי, שקודם במסגרת חוק ההסדרים האחרון, מחייב גופים פיננסיים שונים להעביר מידע של לקוחות למתחרים ולגופים טכנולוגיים חדשניים (פינטקים), בהסכמתם של הלקוחות.

בהתאם לחוק, פינטקים שירצו לעשות זאת יצטרכו לקבל רישיון ייעודי מרשות ניירות ערך, שתפקח על הפינטקים לעניין אבטחת המידע, ההגנות הצרכניות ועוד. הגופים החדשים יוכלו להציג ללקוחות איזה שירותים פיננסיים הם צורכים, כמה בדיוק הם משלמים עליהם, כמה הם יכולים לחסוך אם יעברו לספק אחר ולמעשה להפוך ליועץ הפיננסי האובייקטיבי, הדיגיטלי האישי שלהם. 

בהמשך השנה יכנס לתוקף השלב השני של הרפורמה, והלקוחות יוכלו להעביר מידע על האשראי והפיקדונות מהבנקים וחברות כרטיסי האשראי אל הפינטקים. לאחר מכן יועבר גם מידע על עסקים קטנים, ניירות ערך ואשראי מגופים חוץ-בנקאיים.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "החל ממחר הכוח עוברים לצרכנים, רפורמת הבנקאות פתוחה מעבירה את הכוח מהבנק ללקוח ותגביר באופן משמעותי את התחברות במערכות הבנקאות בישראל. נמשיך להסיר חסמים ולפתוח את המשק לתחרות".