הסטיגמה נכונה: הכמות ההיסטרית של חלב סויה ששותים בתל אביב

לקראת חג החלב: הנתונים הרשמיים מגלים כי צריכת החלב נמצאת בירידה, אך דווקא התחליפים דוגמת חלב סויה, צוברים פופולריות רבה. בתל אביב שותים כמות כפולה מהממוצע הארצי של תחליפי חלב וכמה צורכים בגרמניה?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 30/05/22 12:50 כט באייר התשפב

הסטיגמה נכונה: הכמות ההיסטרית של חלב סויה ששותים בתל אביב
החלב נמצא בירידה - חלב הסויה בעלייה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לחג השבועות שמות רבים: חג הקציר, יום הביכורים וחג מתן תורה הם המוכרים שבהם, אך עם השנים התווסף שם - חג החלב, כשרבים נוהגים לאכול מאכלי חלב, גבינות ועוד. אז לרגל החגיגה, מתפרסמים נתונים שמראים כמה ישראלים אוהבים לשתות חלב, והאם התחליפים שהפכו לפופולאריים בשנים האחרונות באמת תפסו מקום מרכזי בשוק. 

למרות החיבה היתרה שמפגינים הישראלים למוצרים, המאפים והעוגות המאפיינים את החג, מנתונים שמפרסם משרד החקלאות לקראת חג השבועות עולה כי צריכת חלב השתייה ומשקאותיו בישראל לנפש ירדה בכ-19% בין שנים 2020-2005, לעומת עלייה של כ-300% בצריכת משקאות תחליפי חלב על בסיס סויה, אורז, שיבולת שועל ועוד. 

הצריכה עולה - המחירים יורדים

לפי נתוני משרד החקלאות, בשנת 2020 נצרכו בישראל 24.5 מיליון ליטר של משקאות תחליפי חלב, המהווים כ-8% מהצריכה הכוללת של חלב שתייה, משקאות חלב ותחליפיו. מדובר בעלייה של כ-40% במכר הקמעוני של משקאות תחליפי החלב בישראל בתוך שנה אחת בלבד. יחד עם זאת, יש לציין כי חלק מהעלייה בנתונים אלו מיוחסת לעלייה הכללית בצריכה הביתית של מזון בתקופת משבר הקורונה.

במקביל לעלייה הניכרת בצריכה, מחיר משקאות התחליפים נמצא במגמת ירידה, כאשר בעשור האחרון מחירי המשקאות על בסיס אורז צנחו בכ-28%, משקאות המבוססים על שיבולת שועל ירדו בכ-27% ומשקאות תחליפי חלב על בסיס שקדים הוזלו בכ-17%. זאת, בעקבות תחרות גוברת בתחום זה וריבוי השחקנים. 

עוד עולה מנתוני המשרד כי בשנת 2020 "תנובה אלטרנטיב" היה המותג הנצרך ביותר בישראל בשוק משקאות תחליפי החלב, כאשר החברה החזיקה ב-64% מנתח השוק. חברת "אלפרו" החזיקה ב-16% מהשוק, "ויטאריז" ב-9% ו"משק צוריאל" בכ-4%. מוצרי "תנובה אלטרנטיב" דומיננטיים במיוחד בקטגוריית משקאות הסויה, כאשר הם מהווים כ-80% מסך המכר הכמותי של משקאות תחליפי חלב על בסיס סויה ברשתות השיווק. לעומת זאת, משקאות האורז של חברת ויטאריז שולטים בתחום משקאות האורז עם כ-63% מהמוצרים שנמכרו ברשתות השיווק. 

לפי הסטיגמה: בתל אביב שותים יותר סויה

מנתוני המכר ברשתות השיווק לשנת 2020 עולה כי בדומה לתפיסה הרווחת בציבור, אזור המרכז מוביל בצריכת תחליפי החלב. אזור תל אביב וסביבתה עומד בראש עם צריכה של כ-5.44 ליטרים לנפש - פי 2 מהממוצע הארצי, לעומת 1.9 ליטר בלבד באזור הדרום - כ-30% פחות מהממוצע הארצי, ורק 1.2 ליטר לנפש באזור הצפון ללא חיפה, עם כ-55% פחות מהממוצע הארצי.

בנוסף, ניכר כי בקרב המגזר החרדי, המהווה כ-13% מאוכלוסיית ישראל וגדל בקצב כפול מהגידול בציבור הכללי, צריכת תחליפי החלב הינה מצומצמת משמעותית מאשר בקרב הציבור הכללי, כאשר משקאות תחליפי חלב היוו כ-3% בלבד מהמכר הכמותי של חלב שתייה, משקאות חלב ותחליפיו בשנת 2020, זאת לעומת כ-8% בציבור הכללי.

איזה מדינה מובילה בצריכת תחליפי חלב?

בשנת 2020 תחליפי חלב נמכרו בכל רחבי העולם בסך כולל של כ-16.9 מיליארד דולר, עליה של 4% משנת 2019. למרות ירידה של 2% בצריכת תחליפי חלב באסיה, מדובר עדיין באזור המוביל בהיקף המכירות של תחליפי חלב, עם כ-9.4 מיליארד דולר בשנת 2020. 

בצפון אמריקה כמו במערב אירופה, צריכת תחליפי חלב דווקא זינקה בשנה האחרונה בכ-17% ו-11% בהתאמה, עם היקף מכירות של כ-3.2 מיליארד דולר ו-2.6 מיליארד דולר בשנת 2020. בממלכה המאוחדת נרשם שיעור הגידול הגבוה ביותר בצריכת תחליפי חלב מבין מדינות אירופה, בעוד שבגרמניה הצריכה במונחי מכר כספי היא הגבוהה ביותר עם 396 מיליון אירו.