אחרי 64 שנה: פורקה חברה שעלתה 100 מיליון שקל בשנה

בעקבות טענת משרדי הממשלה כי החברה לחינוך ימי בישראל לא יעילה וכבר אינה תורמת מבחינה פדגוגית ותקציבית עבור כפרי הנוער שהיא מפעילה, הוחלט לסגור אותה. "מהלך מתבקש", אמרה שרת החינוך שאשא ביטון

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/05/22 17:21 כח באייר התשפב

אחרי 64 שנה: פורקה חברה שעלתה 100 מיליון שקל בשנה
החברה לחינוך ימי נסגרת, אילוסטרציה, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בעקבות הרצון של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון לפרק את החברה לחינוך ימי בישראל, הוגשה הבוקר (א') הצעה להחלטה להביא לפירוק החברה, בדרך של פירוק מרצון. ההצעה לפירוק החברה התקבלה על דעת משרדי הביטחון והתחבורה. 

ההחלטה להביא לפירוק החברה התקבלה על רקע עמדת המשרדים הרלוונטיים בנוגע לחוסר היעילות של החברה, ולאור המסקנה כי אין בהפעלתה כל תרומה כלכלית או פדגוגית עבור כפרי הנוער אותם היא מפעילה: כפר הנוער מבואות ים במכמורת וכפר הנוער קציני ים - כ"ג יורדי הסירה. 

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון אמרה: "סגירת החברה היא מהלך מתבקש על מנת לשמור על הכפרים הימיים והאינטרס החינוכי והציבורי. מסקירת הדוחות הקיימים לחברה לא הייתה שום תעלת בהפעלתם, ואני מברכת על החלטת הממשלה לאשר את ההצעה".

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט חברת הכנסת שרן השכל הוסיפה כי היא מברכת על המהלך: "חברה ממשלתית שגוזלת תקציבים ובפועל אין בה שום צורך ממשי, גוף שמערים קשיים, רגולציה ובירוקרטיה מיותרת. סגירת החברה היא הישג חשוב בייחוד עבור בית הספר לקציני ים עכו שנאלץ להתמודד עם אתגרים כלכליים סבוכים. תפקיד החברה בעבר היה ליצור קשר בין משרדי החינוך, האוצר, הביטחון והתחבורה לבין בתי הספר הימיים והמקצועיים, אולם כיום החברה עומדת כמתווך בודד בין משרד החינוך לבין בית ספר אחד בלבד. חברה שמקשה על ההתנהלות של בית הספר, מעכבת תקציבים ותהליכים ומשתמשת במיליוני שקלים של משלם המיסים עומדת להיסגר וזו בשורה אדירה".

המשרד מדגיש כי אין בהצעת החלטה זו להביא לסיום פעילות כפרי הנוער, אלא רק לסיום הפעילות של הגורם המפעיל ולשינוי במבנה ההתאגדות. לאחר פירוק החברה, האחריות על פעילותה תועבר לידי המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, והוא שיבחר בגורם מפעיל לכפרי הנוער.

החברה לחינוך ימי היא חברה לתועלת הציבור, הכפופה למשרד התחבורה, שהוקמה בשנת 1958 והיא אחראית על כפרי הנוער ובתי הספר הקשורים לחינוך ימי. משרדי החברה שוכנים בעכו ובשנת 2018 תקציב החברה עמד על כ-101,792,000 שקלים ועבדו בה כ-465 איש.