לא תאמינו איזו עיר זינקה למקום השני ברכישת דירות להשקעה

נתוני הנדל"ן של חודש מרץ האחרון נחשפים עם ירידה קלה ביחס לחודש המקביל ב-2021. קריית מלאכי זינקה תוך חודש חודש 58 מקומות בדירוג הדירות שנמכרו למשקיעים ובפרוייקט אחד ברמת גן - חצי מהרוכשים עובדים בהייטק

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/05/22 10:42 יא באייר התשפב

לא תאמינו איזו עיר זינקה למקום השני ברכישת דירות להשקעה
בנייה, אילוסטרציה, צילום: Gili Yaari / Flash90

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסם הבוקר (ה') את סקירת הנדל"ן לחודש מרץ האחרון שבמהלכו נרכשו 12,600 דירות, ירידה של חמישה אחוזים בהשוואה למרץ 2021 וגידול של 18% בהשוואה לחודש הקודם, המתאפיין במיעוט ימי עבודה. 

מאז הועלה מס הרכישה למשקיעים בדצמבר 2021 ועד מרץ 2022 נבלם קצב הגידול המהיר בסך העסקאות בשוק החופשי, כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי באזורי הביקוש במרכז הארץ הירידה במספר העסקאות בשוק החופשי הינה בשיעורים חדים יותר, כאשר מנגד באזורי הפריפריה נרשם גידול בעסקאות.

קריית מלאכי זינקה מהמקום ה-60 לשני

רכישות המשקיעים בחודש מרץ הסתכמו ב-2,000 דירות, ירידה של 21% בהשוואה למרץ אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם זהו גידול של 26%, המושפע במידה רבה הן ממיעוט ימי העבודה בחודש פברואר והן ממבצע מכירות "פריסייל" בפרויקט גדול בקריית מלאכי, אשר הזניק העיר מהמקום ה-60 בחודש פברואר למקום השני בדירוג רכישות המשקיעים בחודש מרץ. באזורי תל אביב וירושלים נרשמה ירידה חדה בשיעור המשקיעים. 

הערים המובילות ברכישות משקיעים במרץ

הערים המובילות ברכישות משקיעים במרץ צילום: משרד האוצר

מכירות המשקיעים בחודש מרץ הוסיפו לשמור על רמה גבוהה יחסית, אשר עמדה על 2.6 אלף
דירות, גידול מתון של 1% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

"מלאי" הדירות בידי משקיעים התכווץ גם בחודש מרץ, במהלכו נגרעו מ"מלאי" זה כ- 700
דירות, בהמשך לירידות דומות שנרשמו בחודשים דצמבר 2021 -פברואר 2022 , לאחר הכבדת
מס הרכישה.

מכירות הקבלנים בחודש מרץ הסתכמו ב- 4.7 אלף דירות, מזה 1.3 דירות נמכרו במסגרת
"מחיר למשתכן". בהשוואה למרץ אשתקד ירדו מכירות הקבלנים ב- 11% כאשר בשוק החופשי
בלבד שיעור הירידה נמוך יותר ועומד על 4% .

מחצית מהרוכשים בפרוייקט ברמת גן עובדים בהייטק

רכישות "דירה ראשונה" בחודש מרץ בשוק החופשי הסתכמו ב- 5.2 אלף דירות, גידול של 25%
בהשוואה למרץ אשתקד והרמה השניה בגובהה ברכישות אלו בעשר השנים האחרונות. אזורי
הפריפריה היו אלו שהובילו את הגידול ברכישות אלו.

לראשונה התבצעו מכירות במסגרת "מחיר למשתכן" ברמת גן "תל-השומר. השכר הממוצע למשק
בית של הרוכשים בפרויקט עמד על 38 אלף שקל. מחצית מהרוכשים מועסקים בענף ההיי-טק.

רכישות משפרי הדיור בחודש מרץ הסתכמו ב-4,100 דירות, ירידה של 15% בהשוואה למרץ
אשתקד וגידול מתון של 3% בהשוואה לחודש הקודם.

מומחי נדל"ן מעריכים: "נראה האטה נוספת גם באפריל"

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים חברת שיווק הנדל"ן דרא אמר בעקבות דו"ח הכלכלנית הראשית כי "נתוני רכישות הדירות בחודש מרץ משקפים מספר אירועים שהשפיעו על השוק: ראשית, הצפי לעליית ריבית בנק ישראל דחף זוגות צעירים רבים לסגור עסקה לפני שמחיר הדירה יעלה וגם הריבית על המשכנתא ולכן העלייה החדה ברכישות דירה ראשונה. שנית, הירידה הכללית בכמות העסקאות לעומת אשתקד היא טבעית לתפיסתי לאחר מספר חודשים של שיאים במכירות. הייתה גם קפיצה במחירי הדירות, ובתקופות כאלה השוק זקוק לזמן כדי לעכל את המצב ולכן הירידה היחסית בחודש מרץ. גם ההכנות לחודש פסח יצרו מצב שאנשים לא היו פנויים לרכוש דירות, ואנו צפויים לראות האטה נוספת גם בחודש אפריל שבו חל החג, אבל בחודש מאי אני צופה עלייה ניכרת בכמות העסקאות, כשהשוק יחזור לעצמו".

רוני זוהר, שותף ויו"ר חברת קפיטל פלטינום, הגיב לנתונים שהראו שיא ברכישת דירות בקרב הזוגות הצעירים בחודש מרץ, ואמר כי "החשש מפני העלאת הריבית במשק דחף את הזוגות הצעירים לסגור עסקה לפני שיספגו את עליית המחיר בנוסף לעליית הריבית על המשכנתא. הביקוש לדירות עולה מחודש לחודש אך קצב הבנייה לא תמיד מספיק להדביק את הביקוש. בתור גורם מממן שמלווה עשרות פרויקטי בנייה בהיקפים של מיליארדי שקלים, יש לנו את היכולת לממן בנייה של אלפי דירות חדשות, ואנו גם לא חשופים באופן ישיר להעלאת הריבית. להערכתי, אם אכן התחזיות בשוק הון יתממשו, ואנחנו בפני גל של העלאות ריבית עדיין נמשיך להרגיש ביקוש קשיח בשוק לדירות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן