אלה הבנקים הכי ידידותיים לעסקים הקטנים

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים לשנת 2021, כשהמקומות הראשונים עדיין נתפסים על ידי מרכנתיל ומזרחי. "לבנקים יש תפקיד מכריע בהישרדות העסקים הקטנים", אמרה השרה ברביבאי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 19/04/22 15:32 יח בניסן התשפב

אלה הבנקים הכי ידידותיים לעסקים הקטנים
קניון בירושלים, הבנקים הכי ידידותיים לעסקים הקטנים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד הכלכלה והתעשייה פרסם היום (ג') את מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים לשנת 2021, מהם עולה כי את המקומות הראשונים ממשיכים לתפוס הבנקים מרכנתיל ומזרחי והם הכי ידידותיים לעסקים הקטנים והבינוניים בישראל בשנה החולפת.

בשנה האחרונה ירד שיעור האשראי לעסקים קטנים מסך האשראי העסקי ב-1.8 נקודות אחוז. קיימת ירידה של כל הבנקים, למעט מזרחי, בהיקף ההכנסות מריבית ביחס לאשראי לעומת השנה שעברה, בשל השפעות הקרן בערבות מדינה.

ניתן לראות ירידה באשראי בסיכון כתוצאה, בין היתר, מגידול הפעילות העסקית במשק לאחר משבר הקורונה. עלייה במחיר האשראי ביחס לסיכון וירידה עקבית בנטל התפעולי במשך שלוש שנים ברציפות.

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים, המתפרסם מאז מאי 2018, על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, נועד לעודד את המודעות והתחרותיות בתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים.

המדד מסתמך על הנתונים הפיננסים המפורסמים על ידי הבנקים, על סקר שביעות רצון של העסקים ועל סקר משוב שערכה הסוכנות בקרב יועצים פיננסיים שמסייעים לעסקים לקבל שירותים שונים מהבנקים. המדד מתייחס לעסקים עם מחזור של עד 50 מיליון שקלים.

הפרמטרים המרכיבים את המדד הם: היקף האשראי של הבנק לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי, יחס הריבית לסיכון של האשראי שעסקים קטנים ובינוניים מקבלים מהבנק, שיעור הרווחיות של הבנק מהכנסות שאינן ריבית (עמלות שונות), סקר שביעות רצון של עסקים מהבנקים וסקר משוב יועצים פיננסיים על הבנקים.

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי אמרה: "בתקופה שבה המשק נמצא שוב בצמיחה גבוהה, לבנקים, כמקורות מימון עיקריים לעסקים קטנים ובינוניים, יש תפקיד מכריע בהעמדת אשראי איכותי והוגן להקמת עסקים, לצמיחתם, לצרכים השוטפים וגם לאלו הזקוקים עדין לאשראי לשם הישרדות. המדד מהווה אינדיקטור לעסקים ותמריץ לבנקים להשתפר במתן השירות והיחס לעסקים קטנים והבינונים".