שליחי וולט יקבלו פנסיה בקרוב? צוות מקצועי יכריע

שרת הכלכלה והתעשייה הקימה צוות לבחינת "כלכלת הפלטפורמה" וכלל צורות העסקה הייחודיות שנוצרו במשק שיגיש את מסקנותיו בתוך שלושה חודשים. "עלינו להגדיר כלים מוסכמים בין הצדדים", אמרה ברביבאי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 19/01/22 20:08 יז בשבט התשפב

שליחי וולט יקבלו פנסיה בקרוב? צוות מקצועי יכריע
שליחי וולט בתל אביב, יקבלו זכויות סוציאליות?, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, הודיעה היום (ד') על הקמת צוות בהובלת זרוע העבודה אשר ייבחן את משמעויות כלכלת הפלטפורמה בדרך להסדרת התחום. ההחלטה על הקמת הצוות מגיעה לנוכח השינויים הגלובליים בשוק העבודה בארץ ובעולם, במיוחד לאור האצת התהליכים והתעצמותם עם משבר הקורונה, שהביא עמו שינוי בדינמיקות הנהוגות בעולם העבודה ויצר צורות שונות של העסקה.

פלטפורמות העבודה החדשות שנכנסו, מאופיינות במודלים עסקיים המחברים בין צרכים ונותני שירות - אנשים פרטיים וארגונים, באופנים חדשים ומגוונים שלא הוסדרו קודם לכן. את הצוות תוביל עו"ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה. הצוות יכלול נציגים מהביטוח הלאומי,  רשות המיסים, משרד האוצר, משרד המשפטים ומיחידת ישראל דיגיטלית.

תפקידי הצוות הם מיפוי תמונת המצב בארץ ובעולם ביחס למגמות המתוארות. היקפן, האוכלוסיות  העלולות להיפגע מהסדרה או אי ההסדרה, הגורמים לכך והתוצאות על יחסי העבודה הנהוגים במשק. הבנת הבירוקרטיה עמה מתמודדים עובדים בכלכלת הפלטפורמות, לרבות מידת הפשטות והנגישות בנוגע לזכויותיו וחובותיו מול גופי הממסד השונים כמו רשויות המס, ביטוח לאומי ועוד.

הצוות יציע דרכים להתמודד עם תופעת השימוש בכלכלת הפלטפורמה תוך אימוץ הזדמנויות באמצעות קביעת מדיניות, המלצות לדרכי פעולה לרבות חקיקה, פיקוח ובקרה, הכשרות ועוד. הצוות יפעל למשך 3 חודשים ויגיש המלצותיו לשרה עד 18 באפריל. 

שרת הכלכלה והתעשייה: "עולם התעסוקה משתנה כל הזמן וכלכלת הפלטפורמה הולכת ומתפתחת בקצב מהיר בשנים האחרונות. לצד הגמישות והיתרונות הגדולים שהיא  מאפשרת  לעובדים ולמעסיקים, עלינו לבחון את יחסי עבודה הנדרשים בתצורת תוך בחינת ההשלכות הכלכליות התעסוקה החדשה ולהגדיר כלים מוסכמים בין הצדדים תוך בחינת כל ההשלכות הכלכליות והחברתיות הכרוכות בכך".

הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה, עו"ד רבקה ורבנר: "התעסוקה ברשת מחייבת אותנו לבחינת הזכויות והחובות שמביא עמו ה'עולם החדש' בארץ ובעולם ולקדם אסדרה תואמת לשינויים העוברים על המשק הישראלי. צורת העסקה מאפשרת למעסיקים והעובדים רווח ותועלת רבה לציבור. בד בבד אנו נדרשים להגן על חלק האוכלוסייה החלש, הנזקק להגנה מול התעסוקה ההיברידית, עם סוגיות ביטוח לאומי ומיסוי, שיש צורך לבחון, לטובת הציבור והמדינה ככלל".