בשורה לזוגות צעירים: הח"כים אישרו לכם מענק של אלפי שקלים

במסגרת הסיכומים בוועדת הכספים, נקבע כי במסגרת הוראת שעה ירד גיל הזכאות למענק עבודה לגיל 21, למשך 3 השנים הקרובות. עוד סוכם כי מענק העבודה יחול גם עבור שכירים שעובדים אצל קרובי משפחה לשנת 2022

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/04/22 15:59 יב בניסן התשפב

בשורה לזוגות צעירים: הח"כים אישרו לכם מענק של אלפי שקלים
אלפי שקלים לזוגות צעירים, אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat /Flash90

ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת אלכס קושניר, אישרה היום (ד') את הצעת החוק להגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה כהוראת שעה לשלוש השנים הקרובות, זאת במסגרת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

החלק הראשון בחוק נוגע לנקודות זיכוי להורים, תוספת של נקודה לכל אחד מההורים לילד שמלאו 6 עד 12. התוספת נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, בהיקף של 2.1 מיליארד שקלים. אלה מצטרפים להטבות המס הקיימות כבר היום. שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקלים בחישוב שנתי.

חלקו השני של החוק נוגע למענק עבודה, כאשר בעקבות בקשת יו"ר הוועדה קושניר, הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן בימים האחרונים על הגדלת המענק לשנת 2022 ב-20% נוספים על המתווה שנקבע בתחילה, כך תעמוד התוספת על 40% למענק הקיים, כך תעמוד התוספת על 1,600 שקלים בממוצע לזכאי, במקום 800 שקלים במתווה הקודם, בעלות כוללת של 500 מיליון שקלים.

במצב בו שני בני הזוג זכאים למענק העבודה, הסכום יכול להגיע עד ל-3,200 שקלים. הצעד נעשה במסגרת מקדמה עבור שנת העבודה 2022, כדי לייצר תמריצים לתעסוקה. לעלויות אלה התווספו 80 מיליון שקלים בגין הסיכומים אליהם הגיעו היום.

לפי דרישת חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה גפני מהאופוזיציה, גיל הזכאות למענק עבודה יורד לגיל 21 והוא יהיה בתוקף כהוראת שעה למשך שלוש שנים, תוך התחייבות להעביר את זה כהוראה קבועה בדיוני התקציב. "בכל הקשור לגיל 21 אני רואה בזה משהו נכון", אמר יו"ר הוועדה קושניר, "זה מתמרץ אנשים להיכנס לשוק התעסוקה, תמרוץ חיובי, לכן אני שמח שהגענו להסכמות ונוכל לעבור להצבעות".

באוצר הציגו את העלויות התקציביות של השינויים: בגין הורדת גיל הזכאות למענק עבודה – הוראת שעה של 3 שנים, בהערכה של 20 מיליון שקלים לשנה. לגבי זכאות של קרובי משפחה העובדים אצל בני משפחתם, האמור הוא בהוראת שעה לשנה, בהערכת עלות של 20 מיליון שקל לשנה אחת. 

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית ואמר: "אני רוצה להודות לכם, שמחנו עכשיו הרבה מאוד בתים בישראל, ואני מקווה שבשבוע הראשון של הכנס נעביר את זה באותה מהירות ויעילות במליאה, כדי שנוכל לאשר את זה".