הפרטת דואר ישראל יוצאת לדרך: 1,600 עובדים יפרשו ויקבלו פיצויים במיליארדים

בתום משא ומתן ארוך, השרים הנדל וליברמן סיכמו עם ועד העובדים והנהלת החברה על הליך ההפרטה הסופי של דואר ישראל, במסגרתו יתבצע ייעול משמעותי של השירות לקראת פתיחת השוק לתחרות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 07/04/22 13:31 ו בניסן התשפב

הפרטת דואר ישראל יוצאת לדרך: 1,600 עובדים יפרשו ויקבלו פיצויים במיליארדים
דואר ישראל, ההפרטה יוצאת לדרך, צילום: Yossi Zamir/Flash90

אחרי שבועות ארוכים של משא ומתן, משרדי התקשורת והאוצר, הנהלת הדואר ונציגות העובדים הגיעו במהלך ליל אמש (ד') להסכמות עם לקראת הפרטה מלאה של חברת דואר ישראל. ההסכמות בין הצדדים כוללות תכנית התייעלות וצמצום הוצאות שכר, מעבר מואץ לשירותים דיגיטליים, מסירת חבילות בנגישות גבוהה, שירות ייעודי לאוכלוסיות מבוגרות, פרישה מחודשת של שירותי דואר, וקידום תנאים תחרותיים בשוק הדואר.

במסגרת הליך ההתייעלות, יתבצע מעבר מלא של שירותי הדואר לדיגיטל תוך שנה וחצי. השירות בשוק החבילות יעבור מהפכה כאשר הלקוח יוכל לבחור את נקודת איסוף המשלוח מחו"ל ב-85% מכלל המסירות. יוקם מערך "חבילה עד הבית" במסגרתו ייאספו חבילות, מכתבים ודואר רשום מבתי מבוגרים. מרכזי מסירת החבילות יתפרסו בכל רחבי הארץ, בדגש על אזורים פריפריאליים. הטענת קצבאות בכרטיס (DEBIT) תתבצע גם ללא הגעה לסניף.

כחלק מהסכם ההפרטה, כ-1,600 עובדים יפרשו בשלוש פעימות עד סוף השנה הבאה, ויקבלו פיצויים בעלות כוללת של כ-1.5 מיליארד שקלים.  עברת נכסים למדינה לטובת שמירה על האינטרס הציבורי בהפרטת החברה. פיתוח מנועי צמיחה וצמצום רגולציה עודפת ופתיחה הדרגתית של מרכזי החלוקה לתחרות. מעבר ממבנה הוצאות קשיח למבנה הוצאות גמיש המותאם להיקף הפעילות המשתנה. 

הנדל, הוביל את המהלך

הנדל, הוביל את המהלך צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "הפרטת הדואר היא צעד מתבקש ואמיץ מאוד שמביא איתו בשורה גדולה לאזרחי ישראל המשתמשים בשירותי הדואר. התייעלות, חדשנות ודיגיטציה היו העקרונות המנחים במהלך זה".

שר התקשורת יועז הנדל הוסיף: "אחרי שנים של הזנחה, אנחנו עושים טיפול שורש חיוני לדואר. ידוע לכל שהדואר סובל מתחלואות שלא טופלו במשך שנים כמו עודף כח אדם, חוסר יעילות שכל אזרח הרגיש על בשרו, ורגולציה שהכבידה על החברה. עד היום המדינה הזרימה מיליונים לחברת הדואר בכל פעם שהחברה היתה בקשיים וזאת מבלי לטפל באתגרים ובבעיות הניהוליות והאירגוניות של החברה. היום מתחיל עידן חדש בשירותי הדואר בישראל. יהיו קשיים בדרך, אך בסוף התהליך הציבור יהנה משירותי דואר מעולים ומתקדמים".

מישאל וקנין יו"ר חברת דואר ישראל אמר: "אין מנוס מהצעדים הקשים שיינקטו. הצלת חברת הדואר היא משימה לאומית שנוגעת לכל אזרח ואזרחית. הדרך לא תהיה קלה, אבל אנחנו נחושים. היעד הבא להבטחת עתיד החברה הוא הנפקה בבורסה והפרטה מלאה מהר ככל האפשר - כפי שהחליטו שרי האוצר והתקשורת".