ה-FDA אישר פיתוח ישראלי שמפענח צילומי רנטגן מצילי חיים

הפיתוח מבית חברת איידוק הישראלית, הוא למעשה אלגוריתם בינה מלאכותית הסורק צילומי רנטגן חזה ומסייע לזהות מצבי "חזה אוויר" מסכני חיים. זהו האלגוריתם ה-8 של החברה שמאושרת על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/04/22 12:10 ב בניסן התשפב

ה-FDA אישר פיתוח ישראלי שמפענח צילומי רנטגן מצילי חיים
מייסדי Aidoc, מימין - מיכאל ברגינסקי, אלעד וולך וגיא ריינר, צילום: גיא שרייבר

חברת Aidoc הישראלית, הודיעה היום (א') כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA העניק אישור מסוג 510k עבור אלגוריתם בינה מלאכותית חדש הסורק צילומי רנטגן חזה ומסייע באופן אוטומטי להתריע ולתעדף לפי רמת חומרה צילומי חזה שעשויים להעיד כי המטופל סובל ממצב של “חזה אוויר” - פנאומוטורקס.

זהו האלגוריתם השמיני שפיתחה איידוק ומאושר על ידי ה-FDA, והראשון עבור צילומי רנטגן, סוג הדימות הנפוץ ביותר בעולם הרפואי. יתר שבעת האלגוריתם המאושרים הם עבור סריקות CT. האלגוריתם תואם לכל מכשירי הרנטגן, לרבות מכשירי רנטגן ניידים.

חזה אוויר הוא מצב רפואי בו מצטבר אוויר בין הקרומים המחברים את הריאות לסרעפת, והלחץ הנוצר מונע מהריאה להתרחב ולהתכווץ. הלחץ עלול להקשות על הנשימה וגם להכביד על פעולת הלב. במקרים חמורים וללא טיפול בזמן, חזה אוויר עלול להוביל לאי-ספיקה נשימתית ולאי-ספיקת לב. האלגוריתם החדש של איידוק מסמן מקרים חיוביים של “חזה אוויר”, ובכך מאפשר לצוות הרפואי לתעדף את הטיפול במטופלים לפי רמת הדחיפות.

איידוק פועלת בתחום הצומח של שימוש בבינה-מלאכותית לפענוח סריקות דימות כמו רנטגן, CT ו-MRI. הפלטפורמה של החברה מתממשקת לשרת של בתי החולים ובודקת באופן אוטומטי את את סריקות הדימות של המטופלים בחדר המיון. האלגוריתם מתבסס על למידת-עומק וניתוח ביג-דאטה של מיליוני תצלומים וסריקות במטרה לחלץ תבניות המאפיינות תסמונות ומצבים רפואיים. המערכת יודעת לזהות ממצאים חריגים כמו דימום תוך-גולגולתי, שבר בעמוד השדרה או שבץ. בדרך כלל, הרדיולוג התורן בבית החולים בודק את הסריקות לפי סדר הגעתן. המערכת של איידוק מתעדפת עבור הרדיולוג את הסריקות שעלולות להצביע על מצבי חירום המצריכים טיפול דחוף.

איידוק הוקמה על ידי אלעד וולך, מיכאל ברגינסקי וגיא ריינר, שלושתם בוגרי תכנית תלפיות, וגייסה עד היום 140 מיליון דולר. הטכנולוגיה של איידוק פועלת בלמעלה מ-900 מרכזים רפואיים ברחבי העולם ובארץ, ובהם בתי החולים הדסה, איכילוב, רבין, אסותא, שערי צדק, אסף הרופא, ושיבא בישראל. בסך הכול, עושים שימוש בפתרונות החברה כ-5,000 רדיולוגים ופוענחו באמצעותם יותר מעשר מיליון סריקות. החברה מעסיקה מעל 300 עובדים, רובם במרכז הפיתוח הפועל בישראל ונמצאת בשלבי התרחבות על רקע הצמיחה העולמית.