לפני פגישת הרצוג וארדואן: זינוק של 5 מיליארד שקל בסחר בין טורקיה לישראל

היחסים עם טורקיה ממשיכים להתחמם, כאשר רגע לפני הפגישה בין הנשיאים הרצוג וארדואן, הגיע לישראל משלחת ענק של למעלה מ-100 אנשי עסקים בכירים מטורקיה למפגש עם בכירי המגזר העסקי בישראל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/03/22 13:34 ג באדר ב'

לפני פגישת הרצוג וארדואן: זינוק של 5 מיליארד שקל בסחר בין טורקיה לישראל
נשיאי איגוד לשכות המסחר הישראלי והטורקי, צילום: יאיר שגיא

ימים ספורים לפני נסיעת הנשיא יצחק הרצוג לפגישה עם הנשיא הטורקי רג'יפ טאיפ ארדואן באנקרה, למעלה מ-100 אנשי עסקים בכירים הגיעו מטורקיה למפגש עם בכירי המגזר העסקי בישראל, בהובלת איגוד לשכות המסחר ואיגוד היצואנים הטורקיים.

באירוע שהתקיים הבוקר (א') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל חתמו הצדדים על הסכם שיתוף פעולה כלכלי בין חברות ישראליות וטורקיות ולאחר מכן התקיימו עשרות מפגשים עסקיים, במסגרת שולחנות עגולים. באירוע נחשפו הנתונים הכלכליים בין המדינות ולפיהם בשנה האחרונה חל זינוק של כ-35% בהיקף הסחר בין המדינות, לעומת שנת 2020, והוא עמד על 6.7 מיליארד דולר, לעומת 4.9 בשנת 2020.

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין חתם עם מקבילו איסמעיל גולא יו"ר איגוד היצואנים הטורקי, TIM, על הסכם לשיתוף פעולה, במסגרת ביקור של משלחת עסקית רחבה מטורקיה בישראל. זוהי המשלחת העסקית הגדולה והבכירה ביותר שמגיעה לארץ מזה שנים רבות, כוללת כ-100 יצואנים מטורקיה. 

ארגון TIM מייצג ארגונים עסקיים על פני  15 סקטורים עסקיים, המייצגים כ-70,000 עסקים טורקים. בין היתר מתחומי התשתיות, בנייה, תעשייה, מזון, חקלאות, מסחר, קניונים ועוד. 

היבוא והיצוא בין ישראל לטורקיה

היבוא והיצוא בין ישראל לטורקיה צילום: איגוד לשכות המסחר

עו״ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי "טורקיה היא אחת ממדינות המפתח ביחסי ישראל עם מרחב המזרח התיכון. המשלחת היא תפנית של אמת ביחסינו בעתיד עם טורקיה. משלחת ברמה זו ובהיקף זה מעידה על חידוש מבורך ביחסינו עם טורקיה. לחיזוק וחידוש תנופת יחסי הכלכלה בין ישראל לטורקיה יש חשיבות רבה עבור ישראל בתחומי היבוא והיצוא וכן בפתיחת אפשרויות נוספות לשיתופי פעולה בין העסקים בשתי המדינות". 

אסמיעל גולה, יו"ר איגוד היצואנים הטורקי אמר: "איגוד היצואנים הטורקי מוציא משלחות לרחבי העולם לקידום הסחר וההשקעות עם חברות טורקיות. מתחילת המגפה ארגנו יותר מ-100 משלחות סחר ל-73 מדינות, ואני מאמין כי המשלחת לישראל בעלת פוטנציאל רב אשר יגדיל משמעותית את ההזדמנויות העסקיות בין שתי המדינות. הגידול בייצוא הטורקי לישראל במהלך המגיפה הוכיח כי טורקיה היא יצואנית אמינה וחיונית לישראל. כולי תקווה כי היקף הסחר בין המדינות יגדל בהקדם האפשרי".

באיגוד לשכות המסחר מציינים כי דווקא עכשיו כאשר נאבקים ביוקר המחייה, הסחר עם טורקיה יכול לסייע בהוזלת העלויות שישפיעו ישירות על כיסו האישי של הצרכן. שילוב הנסיבות של הפיחות בערך המטבע הטורקי שהפך את טורקיה לאטרקטיבית יותר, המיקום הגאוגרפי המקצר את זמני האספקה מטורקיה, שעומדים על כ 10 שעות הפלגה לעומת 21 ימי הפלגה מסין, ועלות כוח עבודה זול עם רמת ביצוע וייצור גבוהים ואיכותיים;  כל אלה יוצרים חלון הזדמנויות משמעותי לייבוא לישראל.  

באיגוד לשכות המסחר עדים לביקוש הולך וגובר מצד חברות ישראליות המעוניינות למצוא שותפים עסקיים בטורקיה וסבורים שמשלחת זאת תוביל לשיתופי פעולה משמעותיים בין הכלכלות. מהלך שיתרום להוזלת יוקר המחייה בישראל, באמצעות הגדלת מגוון המוצרים והגברת התחרות במשק.

זינוק חד בהיקף הסחר בין המדינות

מניתוח איגוד לשכות המסחר, בהתבסס על נתוני הלמ"ס, עולה כי היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עמד בשנת 2021 על  6.7 מיליארד דולר, לעומת 4.9 בשנת 2020, גידול של 35%.  הייבוא מטורקיה אל ישראל מהווה את עיקר היקף הסחר ועמד בשנת 2021 על 71% . 

היבוא מטורקיה אל ישראל עמד בשנת 2021 על 4.76, ורשם עליה של 36% לעומת 2020, היצוא מישראל אל טורקיה עמד בשנת 2021 על 1.9 מיליארד דולר, עליה של 33% לעומת 2020.

עיקר העלייה בהיקף היבוא נבעה מהתחומים הבאים: יבוא פלסטיק גומי ומוצריהם עלו ב 40% , שהם 137 מיליון דולר, יבוא מכונות ציוד חשמלי עלו ב-30% , שהם 123 מיליון דולר, יבוא מתכות 50%, שהם 470 מיליון דולר, יבוא מלט ומוצרי קרמיקה וזכוכית עלו ב-43%, שהם 120 מיליון דולר. 

עיקר העלייה בהיקף הייצוא נבעה מהתחומים הבאים: יצוא מוצרי תעשייה כימית עלו ב-44% - 273 מיליון דולר. יצוא מוצרים מינרלים עלו ב-121%, שהם 135 מיליון דולר. יצוא מתכות פשוטות עלה ב-74%, שהם 113 מיליון דולר ובמקביל יצוא פלסטיק וגומי ירד ב-19%, שהם 44 מיליון דולר.