סקר מיוחד מגלה: 70% מהזוכים בדירות מחיר למשתכן - לא מעוניינים למכור אותן

במשרד השיכון ערכו סקר מיוחד וראשון מסוגו בקרב 12,000 זוכי התכנית מחיר למשתכן, זאת לפני הגרלת "דירה בהנחה" שתתקיים בקרוב. ממצאים נוספים שהתגלו: כשני שליש מרוכשי הדירות עדיין גרים בדירות שרכשו ושיעור ההשכרה בפריפריה אינו שונה משמעותי מהמרכז

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/02/22 14:42 כא באדר א'

סקר מיוחד מגלה: 70% מהזוכים בדירות מחיר למשתכן - לא מעוניינים למכור אותן
דירות חדשות בבניה, הרוב לא מעוניינים בהשקעות, צילום: Hadas Parush/ Flash90

לקראת הגרלות 'דירה בהנחה' שצפויות להתקיים בתקופה הקרובה, משרד הבינוי והשיכון מפרסם היום (ג') את תוצאות הסקר שערך בקרב זוכי תכנית מחיר למשתכן. בסקר לקחו חלק מעל ל-12,000 זוכים, כשהמסקנה מרכזית מתוצאות הסקר: כשני שליש מזוכי התכנית גרים בדירות שרכשו במסלול מחיר למשתכן, ללא קשר למיקום הדירה.

הסקר נשלח ל-26,893 משקי בית - כשליש מכלל הזוכים בתכניות מחיר למשתכן, נדגמו זוכים שקיבלו מפתח לדירה בה זכו, עד לסיום שנת 2021. לקראת ההגרלות הקרבות לפתחנו, הנחה שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, את הצוות המקצועי במשרד, לבצע סקר מגורים. מדובר בסקר מגורים ראשון מסוגו המציג את תמונת המצב העדכנית ביותר אודות התכניות הממשלתיות לדיור בר השגה.

הממצאים העיקריים מהסקר מראים כי כשני שליש מרוכשי הדירות עדיין גרים בדירות שרכשו במסלול מחיר למשתכן, שיעור ההשכרה בפריפריה אינו שונה מהותית בהשוואה למרכז, כ-70% מבעלי הדירות אינם מעוניינים למכור אותן, ושיעור המעוניינים למכור את הדירות אינו משתנה בחלוקה על פי אשכולות פריפריאליים, קרי - אין הבדל בין הפריפריה והמרכז.

יישובים בעלי אחוז זוכים שנשארו לגור בדירותיהם

יישובים בעלי אחוז זוכים שנשארו לגור בדירותיהם צילום: משרד השיכון

נדגמו 49 יישובים, 55% מתוך 89 ישובים בפרוייקטי מחיר למשתכן, המשתתפים בסקר – קבוצה מייצגת מבחינת פיזור גאוגרפי, חלוקת מרכז-פריפריה. למעלה ממחצית מהמשיבים הם זוגות עם שניים או שלושה ילדים, למעלה ממחצית מהמשיבים הם בני 30 – 40. 

משתתפי הסקר

משתתפי הסקר צילום: משרד השיכון

שר הבינוי  והשיכון זאב אלקין אמר: "תוצאות הסקר מראות את החשיבות של  תכניות מחיר למשתכן שיזם השר לשעבר משה כחלון הן ברכישת דירה לזוגות צעירים והן בתרומתם לחיזוק הפריפריה.  אנחנו כמשרד השיכון, יחד עם כל השותפים שלנו, נפעל בכל הכח בכדי להרחיב את היצע הדירות בהנחה לזוגות הצעירים כמו גם חיזוק הפריפריה בישראל".

מנהל אגף בכיר שיווק במשרד הבינוי והשיכון והאחראי על מערך ההגרלות והשיווק במשרד, אריאל רוזנברג:  "מדובר בסקר רחב היקף שבחן לראשונה תוצאות ועובדות בשטח ולא כוונות בלבד. זהו למעשה בסקר שביעות רצון של זוכים שקיבלו מפתח לדירה בהנחה ושתוצאותיו מלמדות אותנו כי שני שליש מהזוכים בדירות מעדיפים לגור בהן. הדבר מחזק את הפעילות שלנו לקראת סדרת הגרלות ענק של כ-30,000 יח"ד שיוגרלו במהלך השנה".