דו"ח חדש מגלה: מספר דורשי העבודה - הנמוך מאז פרוץ הקורונה

דופק שוק העבודה של שירות התעסוקה חושף כי מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה ירד ב- 4.7% בחודש ינואר בהשוואה לדצמבר ועמד על 168.8 אלף. היחס בין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות הוא הנמוך ביותר מ-2009

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/02/22 15:04 כא באדר א'

דו"ח חדש מגלה: מספר דורשי העבודה - הנמוך מאז פרוץ הקורונה
שירות התעסוקה, דו"ח מעודד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שירות התעסוקה מפרסם היום (ג') את דופק שוק העבודה המבקש לסכם את מגמות התעסוקה שאפיינו את חודש ינואר 2022, ולפיו מספר דורשי העבודה מתקרב מאוד לזה שנהג בישראל ערב המשבר. אם בפברואר 2020 עמד מספרם המצטבר של דורשי העבודה על כ-164 אלף, הרי שבינואר 2022 הוא עמד על 168.8 אלף שהוא המספר הנמוך ביותר שנרשם בישראל מאז פרץ המשבר.

לצד זאת, מציינים שירות התעסוקה כי במקביל לצמצום הפער בין מספר תובעי האבטלה בינואר 2022 למספרם ערב המשבר, מספרם של תובעי הבטחת ההכנסה כיום גובה בכ-20% ממספרם ערב המשבר, וזאת כפי שהעריך שירות התעסוקה לאורך חודשי המשבר, כתוצאה מהפסקת הזכאות לדמי אבטלה – רבים מבין מאבדי הזכאות שלא חזרו למעגל העבודה, נזקקו לקצבאות סוציאליות וכתוצאה מספר תובעי הבטחת ההכנסה גובה כיום מזה שנהג קודם למשבר.

בהשוואת מספר דורשי העבודה בינואר לעומת דצמבר, עולה כי מדובר בירידה של כ-5% - 177.7 אלף בדצמבר לעומת 168.8 אלף בינואר, כאשר הירידה נרשמה הן בקרב תובעי האבטלה, הן בקרב תובעי הבטחת ההכנסה אך יותר בקרב דורשי העבודה שאינם תובעים. בשירות התעסוקה מציינים כי מאז היציאה מהסגר השלישי ישנה מגמת עקבית במספר דורשי העבודה, אם כי בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו לינואר מדובר בירידה בשיעור נמוך יותר מחודש לחודש. כך, בעוד שיעור הירידה במספר דורשי העבודה בין אוקטובר לנובמבר עמד על כ-26% - ירידה של כ-71.7 אלף דורשי עבודה, ובין נובמבר לדצמבר עמד על כ-14%, עם ירידה של כ-28.9 אלף דורשי עבודה, הרי ששיעור הירידה בין דצמבר לינואר עמד כאמור, על כ-5%, שהם כ-9,000 דורשי עבודה.

יצוין, במהלך חודש ינואר נרשמו בשירות התעסוקה 29,323 דורשי עבודה חדשים, לרבות מחדשי רישום, היקף נרשמים דומה לזה שנודע בדצמבר (למעלה מ 28 אלף). כמו כן, במהלך ינואר 39,472 דורשי עבודה סיימו את זכאותם וירדו ממצבת דורשי העבודה הפעילים בשירות התעסוקה. בשירות התעסוקה מדווחים כי מספרם של מסיימי הזכאות צפוי לרדת בחודשים הקרובים, זאת כתוצאה ממיצוי תקופת הזכאות. מנגד, מעריכים בשירות התעסוקה, כי מספר הנרשמים החדשים בחודשים הבאים צפוי להיות בהיקפים דומים לאלו שנרשמו בינואר ובדצמבר, ואפשר שאף למעלה מכך.

היחס בין מספר המשרות לדורשי העבודה - הטוב ב-13 השנים האחרונות

לפי נתוני הלמ"ס, גם במהלך דצמבר מספר המשרות הפנויות הוסיף לעלות ועמד על 146,003 (לעומת 145,994 בנובמבר) ובסך הכל מהוות המשרות הפנויות 4.94%. היחס בין מספר המשרות הפנויות למספר דורשי העבודה, מסבירים בשירות התעסוקה, הוא עדות לאפשרויות התעסוקה העומדות בפני דורשי העבודה. היחס הפרדוקסאלי שבין העלייה במספר המשרות הפנויות לירידה במספר דורשי העבודה מלמד, לכאורה, שלכל אדם הנמצא כיום באבטלה יש הזדמנויות רבות יותר לעבודה.

שיעור המשרות הפנויות. הכי נמוך מ-2009

שיעור המשרות הפנויות. הכי נמוך מ-2009 צילום: רשות התעסוקה

בינואר 2022 היחס שבין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות עמד על 1.2, לעומת 1.3 בדצמבר, שהוא היחס הנמוך ביותר מאז 2009. משמעות הדבר היא שישנה כמעט חפיפה מלאה בין מספר דורשי העבודה לבין אפשרויות התעסוקה הקיימות במשק, בהיבט המספרי בלבד (ולא באשר לאופי המשרות הפנויות). לשם השוואה, בינואר 2021, בשיאו של הסגר השלישי, היחס עמד על 11.7, ומשמעות הדבר הייתה כי על כל משרה פנויה במשק התחרו כ 12 דורשי עבודה. יודגש, כי היחס שנרשם בינואר 2022 טוב אפילו מזה שנהג בישראל ערב המשבר, אז עמד היחס על 1.7.

מההסתדרות הלאומית נמסר בתגובה: "נתוני האבטלה העצובים מגלים כי בעת שמספר דורשי העבודה בישראל הולך ויורד, העוני הולך ועולה כי שכר המינימום נשחק למימדים של עבודה בתנאי עבדות.  רק העלאה של שכר המינימום ל7,000 שקל בחודש, תבטיח העסקה הוגנת של עובדי ישראל".