60 מיליון שקל נזק: 165,000 דונם של חקלאות נפגעו בגלל מזג האוויר הסוער

היקף שווי הנזק מוערך בכ-60 מיליון שקלים לחקלאים. במשרד החקלאות מבהירים כי הם פועלים להעניק פיצויים לחקלאים. השר עודד פורר סיפר: "הסופות האחרונות הותירו נזקים שלא נראו בישראל בשנים האחרונות"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/02/22 12:05 ט באדר א'

60 מיליון שקל נזק: 165,000 דונם של חקלאות נפגעו בגלל מזג האוויר הסוער
מטעי אבוקדו מכוסים ברשתות הגנה מפני הקור, צילום: ליאור רבינוביץ

הסערות שפקדו את ישראל בשבועות האחרונים והתאפיינו בתנאי מזג אויר קשים וכללו שלג, ברד, רוחות וקור קיצוני, גרמו לנזק משמעותי לגידולים חקלאיים ברחבי המדינה, והקשו על החקלאים בעבודתם השוטפת.

משרד החקלאות מפרסם הבוקר (ה') דו"ח ראשוני על היקף הנזקים שנגרמו לחקלאות בעקבות מזג האוויר הקר ואת שווי הנזק המוערך לחקלאים. כמו כן מבהירים במשרד החקלאות כי באמצעות הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועל על מנת לתת את המענה הטוב ביותר לצרכי החקלאי ויעניק פיצויים לחקלאים המבוטחים במסגרת הביטוח לנזקי טבע והביטוח הרב-סיכוני. 

חשוב לציין, כי המדינה משתתפת במימון הפרמיה למגדל בשיעור של 35% בביטוח נזקי טבע ובשיעור של 80% בביטוח הרב-סיכוני, בתקציב כולל של כ- 220 מיליון שקלים מדי שנה. הערכת הנזקים בגידולי החקלאות נעשים על ידי שמאי ולאחר הערכתו מתחיל תהליך שבסופו כספי הפיצויים יגיעו אל החקלאי. 

עד היום התקבלו בקרן כ-700 הודעות נזק ממגדלים שונים ומסיכום הנתונים עולה כי הנזק לכלל ענפי החקלאות מוערך בכ-60 מיליון שקלים. מרבית הפגיעה היא בגידולים בענפי הירקות והפירות: בענף הפירות נפגעו בעיקר גידולי אבוקדו, בננות והדרים בהיקף מוערך של כ-30 מיליון שקלים. בענף הירקות נפגעו בעיקר גידולי תפוחי אדמה, עגבניות ופלפל בהיקף  מוערך של כ-25 מיליון שקלים. גידולים חקלאיים נוספים שנפגעו כוללים גידולי חקלאות בעל (פלחה) וצמחי נוי. סך השטחים החקלאיים שנפגעו בסופה משתרע על כ-165,000 דונם כאשר מרבית מוקדי הפגיעות (כ-80%) ממוקמים באזורי מרכז וצפון הארץ. 

מטע שקיבל המתזה, להגנה מפני הקור

מטע שקיבל המתזה, להגנה מפני הקור צילום: מאיר עמור

במשרד החקלאות מציינים כי כדי להילחם בקרה הפוגעת בצמחים, בשנים האחרונות פותחו מגוון של אמצעים המספקים פתרונות לוויסות הקור ביניהם אמצעי חימום, ערבול אויר ושיטת השקיה ייחודית. בנוסף, משרד החקלאות עוקב בשגרה ובאופן קבוע אחר המצב בשוק המקומי, לרבות מחירי התוצרת הטרייה, ובמקרה של מחסור בפרי או ירק מסוים, מחליט בהתאם על יבוא ללא מכס.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר אמר: "הסופות האחרונות הותירו נזקי חקלאות שלא נראו בישראל בשנים האחרונות. משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף קנ"ט פועל ללא הפסקה על מנת לסייע לכל חקלאי בשטח. נמשיך להשקיע בפיתוח טכנולוגיות ואמצעי מיכון שונים להתמודדות מיטבית יותר עם תנאי מזג האוויר".