בשווי חצי מיליארד שקל: 12 רשויות יקבלו מענקים לפיתוח תשתיות

משרד השיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חתמו על הסכמי מסגרת עם 12 רשויות מקומיות ויממנו פיתוח תשתיות בשווי מיליוני שקלים לכל רשות ובתקציב כולל של כחצי מיליארד שקל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 31/01/22 16:06 כט בשבט התשפב

בשווי חצי מיליארד שקל: 12 רשויות יקבלו מענקים לפיתוח תשתיות
דירות בבניה. אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/ Flash90

משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חותמים בימים אלה על הסכמי מסגרת עם 12 רשויות, אשר יסייעו להן במימון התשתיות אותן הן נדרשות לספק לצורך מימוש מיזמי התחדשות עירונית בהיקפים נרחבים זאת כתמריץ לקידום מיזמים אלו. מימון זה יאפשר להסיר חסם משמעותי להתקדמות של פרויקטים להתחדשות עירונית.

תהליכים של התחדשות עירונית הכרוכים בתוספת בינוי ובתוספת אוכלוסייה בתחומי הרשות המקומית, מחייבים מתן מענה לצורכי ציבור. ההסכמים פותרים מצב של העדר משאבים מספיקים בידי הרשויות המקומיות למימון הצרכים הציבוריים, ובמיוחד במקומות בהם יש פטור מהיטל השבחה למגורים.

רק 12 רשויות בכל הארץ ייהנו מהסכמי המסגרת ומהמענקים הנלווים להם: ירושלים, לוד, בת ים, קריית אונו, חיפה, נתניה, גבעתיים, רמת גן, אשדוד, בית שמש, חדרה וקריית ים.

התקציב לכלל הרשויות המקומיות צפוי להיות בסך של 440 מיליון שקלים, כאשר בגין אישור היתרי בנייה למיזמי פינוי בינוי, תהיה הרשות המקומית זכאית למימון בסך השווה למכפלת מספר יחידות הדיור התוספתיות שיאושרו בהיתר בנייה, כפול הסכום שייקבע לכל יחידות הדיור בהתחשב בשיעור היטל ההשבחה שיחול על האזור בו ניתן היתר הבנייה.

המימון עבור יחידת דיור תוספתית כאשר הרשות המקומית גובה היטל השבחה מלא יהיה 25 אלף שקל. וכאשר יש פטור חלקי או מלא מהיטל השבחה המימון יהיה 30 אלף שקלים.

הסכמי המסגרת למימון תשתיות, ייחתמו עם רשויות בהן סך הגבייה בפועל של ארנונה בתחומן לא עלה על 5,000 שקלים לנפש בשנת 2018, לפי נתוני משרד הפנים, ובתנאי שעד סוף 2021 אושרו בתחומן תכניות הכוללות, לכל הפחות, 2,500 יח"ד שטרם מומשו, שלא הוצא היתר בנייה לבנייתן עד תחילת אוגוסט האחרון.

המימון יינתן לרשות המקומית עבור ביצוע תשתיות המצויות בזיקה ישירה לתהליכי ההתחדשות העירונית שבתחומה. תשתיות אלו ייבחרו על ידי צוות ההיגוי מתוך רשימת תשתיות שתצורף להסכם המסגרת. ועדת היגוי תתכנס בכל רבעון בכל רשות מקומית עמה ייחתם הסכם ויוצג בה סטאטוס הפרויקטים והתקדמות ההסכמים.

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון אמר עם החתימה על ההסכמים כי, "הסכמי המסגרת הם פריצת דרך בתחום ההתחדשות העירונית. העתיד של הערים והשכונות הוותיקות, בהם גרה רוב האוכלוסייה נמצא בהתחדשות עירונית והיום אנו מסירים את אחד החסמים העיקריים שעמדו בפני קידום הפרויקטים על ידי מתן תקציב לפיתוח התשתיות הנחצות לבנייה. ההסכמים האלו יביאו לצמיחה אדירה בהיצע הדירות, גם באזורי הביקוש, למען התושבים הוותיקים ולמען הצעירים הרוצים לרכוש דירה".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן הוסיף: "זהו צעד מהותי בקידום של תחום ההתחדשות העירונית שהולך ותופס נפח גדל בבנייה ובהגדלת היצע יחידות הדיור. שיתוף פעולה בין הדוק בין הגורמים הממשלתיים למקומיים הביאו לחתימת ההסכמים למען התושבים".