כונס נכסים הורשע בגניבת 17 מיליון שקלים מלקוחותיו וייכנס ל-9 שנים לכלא

עורך הדין דוד לוי שימש במשך שנים ככונס נכסים של רשות המיסים, ומתוקף תפקידו ניהל כספים רבים אותם בחר שלא להעביר לרשות ההוצאה לפועל, לזוכים או לחייבים. לוי הורשע בגניבת למעלה מ-17 מיליון שקלים ובהעלמת הכנסות בסך כ-8 מיליון שקל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/12/21 14:53 יט בטבת התשפב

כונס נכסים הורשע בגניבת 17 מיליון שקלים מלקוחותיו וייכנס ל-9 שנים לכלא
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (ה') תשע שנות מאסר על עורך הדין דוד לוי, אשר שימש בין היתר ככונס נכסים מטעם רשות המיסים, והורשע בעבירות רבות של גניבה בידי מורשה בסך כולל של למעלה מ-17 מיליון שקלים ובהעלמת הכנסות בסך 8.5 מיליון שקל. בנוסף נגזרו עליו 12 חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 300,000 שקלים ותשלום פיצוי לכמה מקורבנות העבירות.  

בין השנים 2001 ל-2011 ייצג לוי את רשות המיסים בתיקי הוצאה לפועל לשם גביית חובות של נישומים לרשות המיסים, וזאת כעורך דין פרטי במיקור חוץ ועל פי מינוי של ההוצאה לפועל.

על פי הכרעת הדין, בתקופה זו לוי קיבל לידיו כספים בהיקף של כ-16 מיליון שקלים, כתוצאה ממכירה ומימוש של נכסי חייבים, ב-49 תיקי הוצאה לפועל שונים, אולם לא העבירם לתיק ההוצאה לפועל, לזוכים ולא השיב יתרות לחייבים, אלא נטל אותם לכיסו, שלא כדין.

ביחס להתנהגות זו של עו"ד לוי קבע בית המשפט בגזר הדין כי "הנאשם ביצע את המעשים על רקע בצע כסף, כשמאפייני אישיותו אינם מהווים נסיבה לקולה או מפחיתים מהאחריות שלו. הנאשם ניצל את ליבת העיסוק המקצועי שלו, את האמון הבלתי-מסויג שניתן לו ואת הידע שלו לגנוב כספים תוך התנהלות במחשכים ועל רקע תאוות בצע, תפיסת אדנות מעוותת על הכספים והתנשאות על לקוחותיו".

ביחס לאישום השני קבע בית המשפט המחוזי בלוד כי "בעת שהנאשם שימש מנהל עזבון, מכר הנאשם דירה בחולון לבקשת בתו של המנוח, ושלח ידו בגניבת יתרת תשלומי הדירה על סך 390,000 שקל, אותם החזיק בנאמנות, בכך שנמנע מלהעבירם לבת המנוח. אירוע זה אכן בעל אופי חמור במיוחד, לא רק בשל העובדה שהנאשם ביצע את גניבת הכספים בעת שהיה מנהל עזבון, אלא משום שעולה ממנו הניצול של מעמדו החזק אל מול נפגעי עבירה מוחלשים במיוחד. הנאשם ניצל את חולשתה ואת חוסר הידע של הגברת בצורה מכוערת וראויה לכל גינוי".

ביחס לאישום השלישי קבע ביהמ"ש כי הנאשם "מכר את הדירה, שלח ידו בגניבת כספי תקבולי מכירת הדירה על סך של 106,083 שקל אותם החזיק בנאמנות, ונמנע מלהעבירם ליורשי המנוח. כל ניסיונותיהם של היורשים לקבל את יתרת כספם, לרבות באמצעות פניות חוזרות ונשנות לנאשם, לא הועילו". 

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר לאחר גזר הדין: "העונש שהוטל על עו"ד לוי הולם את חומרת מעשיו והוא מסר חשוב ומרתיע לכל עורכי הדין ובעלי מקצוע שמפרים את חובת הנאמנות שלהם ושולחים את ידם בכספי נאמנות".

התיק נוהל על-ידי עו"ד נעם עוזיאל מפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר ע"י יאח"ה שבלהב 433, מפלג ההונאה של מחוז תל אביב ומשטרת אילת במשטרת ישראל, ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המיסים.