יותר ממיליארד דולר: נסגרה עסקת הגז בין יצחק תשובה לחברה מאיחוד האמירויות

שתי חברות בת של ענקית ההשקעות "מובאדלה פטרוליום" מאבו דאבי יקבלו 22 אחוזים מזכויות "דלק קידוחים" במאגרים "תמר" ו"דלית" | "עסקה היסטורית", אמר מנכ"ל החברה: "עשינו צעד נוסף בהעמקת הקשרים האזוריים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/12/21 15:42 ה בטבת התשפב

יותר ממיליארד דולר: נסגרה עסקת הגז בין יצחק תשובה לחברה מאיחוד האמירויות
מאגר הגז תמר, צילום: Moshe Shai/FLASH90

משרד האנרגיה הודיע היו (ה') כי אושר באופן סופי העברת הזכויות של "דלק קידוחים" במאגרי הגז "תמר" ו"דלית" לשתי חברות בת של חברת "מובאדלה פטרוליום" מאבו דאבי בשווי של מיליארד ו-25 מיליון דולר.     

העברת הזכויות הושלמה, אחרי שגם התנאים המתלים לעסקה הושלמו, והיא אושרה כעת על ידי הממונה על ענייני הנפט ונרשמה בספר הנפט לפי החוק. חברת "מובאדלה פטרוליום" היא חלק מחברת ההשקעות הלאומית של אבו דאבי, המנהלת נכסים בהיקף של כ-230 מיליארד דולר.

"דלק קידוחים" החזיקה עד היום ב-22% מהחזקות "תמר" ו"דלית", כאשר הבקשה שאושרה היא להעביר 11% משתי החזקות יחד לכל אחת משתי החברות. הבקשה להעברת הזכויות כוללת גם בקשה לאישור אופציה לעסקת המשך, הכוללת העברה של 100% ממניות אחת החברות.

צעד זה של העברת הבעלות והיציאה של קבוצת "דלק" מהאחזקה במאגר תמר, משלים למעשה את מתווה הגז הטבעי, מתווה שאפשר לישראל לפתח את מאגרי הגז הטבעי "לוויתן" ו"כריש" תוך פירוק המונופול, שיפר את מעמדה הגיאופוליטי של ישראל באמצעות הסכמי ייצוא למצרים ולירדן, יצר תחרות במשק הגז הטבעי, והביא לכך שהמחיר בישראל לגז טבעי נמוך משמעותית ביחס למחיר בו נמכר הגז הטבעי טרם המתווה, וודאי ביחס למחירים היקרים שמשלמות מדינות באירופה.

מתווה הגז הטבעי שהסתיים השנה השיג את יעדיו, כשהוא מביא לכך שעם חיבורו הצפוי של מאגר כריש במהלך 2022, יהיו לישראל שלושה מאגרי גז טבעי נפרדים המחוברים למשק המקומי באמצעות שלוש מערכות הפקה נפרדות ובלתי תלויות, מה שמבטיח למשק הישראלי עצמאות אנרגטית, יתירות רבה מעבר לצריכה השנתית, הפחתה דרמטית של השימוש בדלקים מזהמים יותר, כגון פחם וסולר, ואפשרות לייצא גז טבעי למדינות השכנות.

במשרד האנרגיה מסבירים, כי כניסתה של חברת "מובאדלה פטרוליום" למשק הגז הטבעי תתרום לפעילות החזקות ותהווה פתח לשיתופי פעולה עם חברות אשר בעבר נמנעו לפעול בישראל מסיבות גיאופוליטיות. לדברי נציגי החברה, היא אף מתכוונת לפתוח סניף מקומי בישראל, ולהרחיב את הפעילות שלה בתחום האנרגיה, לרבות בתחום האנרגיה המתחדשת וכן בתחומי תעשייה וחדשנות אחרים.

יוסי אבו, מנכ"ל "דלק קידוחים" אמר כי הוא "מברך את אחינו ממובדלה לרגל השלמת העסקה ההיסטורית. היום גם השלמנו את עמידתנו במתווה הגז וגם עשינו צעד נוסף בהעמקת הקשרים האזוריים שאנו כה מחוייבים להם".

מחברת מובאדלה פטרוליום נמסר כי, "היום סגרנו את רכישת 22% ממניותיה של דלק קידוחים בחוזי החכירה של תמר ודלית, הכוללים את שדה הגז תמר ברמה עולמית בחופי ישראל. עסקה זו בסך 1.025 מיליארד דולר מחזקת את תיק הגז שלנו, בהתאם ליעדי מעבר האנרגיה שלנו". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן