ועדת הכספים אישרה את מס החד"פ: יוחרגו כלי פלסטיק רב-פעמיים

יו"ר הוועדה הציג מספר הסכמות ושינויים שהתקבלו במס החד"פ, והתייחס לקניות בזול ברשות הפלשתינית: "יש לוודא סגירה הרמטית - אין מצב לאפליה במיסוי בישראל לעומת השטחים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 30/11/21 12:31 כו בכסלו התשפב

ועדת הכספים אישרה את מס החד"פ: יוחרגו כלי פלסטיק רב-פעמיים
כלים חד פעמיים, סוגרים פינות לקראת תחילת החוק, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת הכספים, בראשותו של חבר הכנסת אלכס קושניר הודיעה הבוקר (ג') בתחילת הדיון על מיסוי כלים חד פעמיים כי התקבלו מספר הסכמות ושינויים בתקנות. "אני רוצה להגיד בצורה ברורה, המיסוי על כלים חד פעמיים הולך לשמור על הטבע, על הסביבה ועל הבריאות של כולנו שמושפעת מאותו מיקרו-פלסטיק שחודר לתוך הגוף שלנו וגורם להרבה מחלות", אמר קושניר בפתח דבריו. 

המיסוי שאושר חל על כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות שעוביים נמוך מהסף שנקבע בצו: כוס, צלחת, צלחת הגשה וקערה – עד 2 מ"מ; מזלג, סכין, כף וכפית – עד 1.2 מ"מ;  קשית – עד 1 מ"מ. כלים העשויים קלקר או נייר מצופה פלסטיק ימוסו בכל מקרה, ללא תלות בעובי. כלים שאינם מכילים פלסטיק, כמו תבניות אלומיניום - לא ימוסו.

ההסכמה הראשונה נגעה לכוסות נייר מצופות בפלסטיק, בהן המס יבטא את משקל הפלסטיק בכוס. נציגת המשרד להגנת הסביבה אמרה בדיון כי "נוכח כך שכלים חד-פעמיים מנייר מצופים בפלסטיק הינם במשקל גבוה יותר לעומת כלים מפלסטיק בלבד, ביחס שעומד על 1 ל-3.33, ובהתאם על מנת לייצר מיסוי דומה לשני סוגי הכוסות, מוצע להפחית את מס קנייה על כלי נייר בעלי שכבת פלסטיק, כך שמס הקנייה לכלים אלה יעמוד על 3.30 שקלים לקילו לעומת 11 שקלים ליתר הכלים". 

יו"ר הוועדה קושניר

יו"ר הוועדה קושניר צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שינוי נוסף הוא שכלים בעובי דק אשר יכולים לשמש ככלים רב פעמיים, יש טווח בו היצרן יוכל לטעון שמדובר בכלי רב פעמי ולהגיש בקשה לאישור ממשרד להגנת הסביבה שתכיר בכלי כרב פעמי ותפטור אותו ממס. 

בדיון הובהר כי הבקשה להכיר בכלי כרב פעמי במטרה לקבל פטור ממס, תיעשה בפנייה למייל של המשרד לאיכות הסביבה, בה היבואן או היצרן יתבקשו להצהיר על הכלי כרב-פעמי, תוך צירוף תעודת האישור ממכון התקנים. בשלב הראשון יקבלו היצרנים והיבואנים אישור זמני לפטור ממס ולאחר מספר ימים יקבלו את האישור הסופי של המשרד. בהמשך, הפנייה במייל תוחלף בפנייה מקוונת של רשות המיסים.

בנוסף קושניר הבהיר כי סוגיית הברחת כלים חד פעמיים מתוך הרשות הפלשתינית טופלה גם היא בישיבות עבודה שהתקיימו: "עשינו ישיבות עבודה ויהיו נציגים של המכס שיציגו לנו את הממצאים".

"למה לא מטפלים במפעלים במפרץ חיפה?"

חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות מחו נגד תקנות החד"פ, וטענו כי הן פוגעות בעיקר בשכבות החלשות: "גיבורים על חלשים", אמר יו"ר יהדות התורה משה גפני, "אתם נטפלים לאותם אלה שהפרוטה לא מצויה בכיסם. אם איכות הסביבה בראש מעיינכם למה אתם לא מטפלים במפעלים המזהמים במפרץ חיפה. הדבר הראשון שהבאתם זה לפגוע בחלשים, אמרתם שלא יהיה מיסוי אבל זה מס".

גם חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס תקף את המס על הכלים החד פעמיים ואמר: "מנהלי בתי החולים חסכו במהלך הקורונה עם הכלים החד פעמיים לא מעט זיהומים. אמר לי סמנכ"ל של אחד מבתי החולים הגדולים בארץ: 'נמשיך להשתמש בכלים האלה למרות העלאת המס. מה אתם מצפים מאיתנו, שנציע לכל אחד כוס זכוכית?'. אני מבקש: תעצרו את הצו הזה בחודש עד שיתבררו כל הבעיות שהעלינו. תמוה לי החיפזון סביב הדבר הזה".

כלים חד פעמיים, מאיפה קונים?

כלים חד פעמיים, הושגו הסכמות בוועדה. צילום: shutterstock

יו"ר הוועדה אלכס קושניר סיכם את הדיון ואמר: "יש מספר נושאים שחייבים להיות מטופלים לקראת הדיון הבא – הראשון הוא לבטא באופן אמיתי את המשקל האמתי של כוס נייר מצופה בפלסטיק ולמסות אותה בצורה נכונה, השני הוא טווח העובי במסגרתו יוכלו היצרנים לטעון כי מדובר בכלי פלסטיק רב פעמי והמנגנון שיסדיר את הנושא מצד הרשויות. דבר נוסף שאני מבקש בדיקה לגביו הינו הפרצה כביכול שקיימת כלפי סחורה שנכנסת מהרשות הפלסטינית, אני רוצה לוודא שאנחנו סוגרים זאת הרמטית ואין מצב שיש אפליה במיסוי בין שטחי ישראל לשטחי הרשות. לצד אלה, אבקש לשמוע את פעולות הממשלה המשלימות לעניין סביבה ירוקה".