לא תאמינו מה היה קורה אם הייתם משקיעים את דמי החנוכה שלכם במניות במקום בצעצועים

אם הייתם לוקחים את דמי החנוכה שלכם ב-20 השנים האחרונות ובמקום לקנות שטויות הייתם משקיעים אותם במניות, יש מצב שהייתה לכם היום טסלה חדשה. עשינו בשבילכם את החישוב

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/11/21 12:53 כה בכסלו התשפב

לא תאמינו מה היה קורה אם הייתם משקיעים את דמי החנוכה שלכם במניות במקום בצעצועים
השקעה במניות במקום בצעצועים, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

חנוכה הגיע, וחוץ מההתלבטות איזה סופגנייה כדאי לאכול ומה הצגת הילדים המומלצת, יש גם את הדילמה שחוזרת שוב ושוב - דמי חנוכה לילדים, כמה, איך והאם בכלל. שאלנו את דוד ידיד, המשנה למנכ"ל הראל קרנות נאמנות בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מה היה קורה אם היינו משקיעים את דמי החנוכה בסך 100 שקלים באופן עקבי כל שנה, במקום לחלק אותם לילדים באותו רגע.

תקופת הבדיקה הייתה משנת 2000 עד היום. בדקנו אפשרות להשקעה בסוגים שונים של נכסים: מדדי אג"ח ממשלתי בארץ, השקעה באג"ח ממשלת ארצות הברית לטווח בינוני של 3 שנים, מדד המניות המוביל בישראל – ת"א 125, מדד S&P 500 – המכיל את 500 החברות גדולות הנסחרות בארה"ב, מדד נאסדק 100 – שמכיל בעיקר חברות טכנולוגיה, ובשביל שיהיה מעניין בדקנו גם ביחס למניית אפל.

כאמור, סך ההשקעה הינו 100 שקלים בכל שנה החל משנת 2000 ועד היום. סך הכל מדובר ב-22 מועדי השקעה שנתיים בסכום קרן מצטבר של 2,200 שקלים.

טסלה חדשה, תשקיעו נכון ויהיה לכם

טסלה חדשה, תשקיעו נכון ויהיה לכם צילום: pexels (Kindel Media)

התוצאות יצאו מעניינות במיוחד. כל האפיקים הניבו תשואות יפות. עם זאת, הפערים בין האפיקים היו פערים גדולים. רווחיות זו נובעת מטווח ההשקעה הארוך ומההתמדה. יש לציין כי לצורך הפשטות אנו מתעלמים מהשקעת המט"ח על התשואה.

התשואה הנמוכה ביותר, הושגה בהשקעה באג"ח ממשלת ארה"ב לטווח בינוני. במקרה זה, השקעה של 2,200 שקלים שהושקעו אחת לשנה הייתה שווה היום 2,578 שקלים. לעומת זאת, השקעה באג"ח ממשלתי בישראל הייתה מביאה לשווי של 3,760 שקלים - פער משמעותי לטובת האג"ח הישראלי. 

כצפוי הרווחיות במניות - גבוהה הרבה יותר. אותה השקעה במדד ת"א 35 הייתה מגיעה היום לשווי של 5,400 שקלים.

מניית אפל הכפילה את השווי שלה פי 110 

עם זאת, מדדי חו"ל השיגו תשואה גבוהה עוד יותר. השקעה במדד S&P 500 הייתה יוצרת היום תיק בשווי של 7,000 שקלים. השקעה במדד נאסדק 100 המורכב בעיקר מניות טכנולוגיה הייתה מביאה לשווי יותר מכפול בהשוואה למדד S&P 500 שווי של 15,200 שקלים. 

כל מסלולי ההשקעה שהצענו מאופיינים בפיזור על פני מספר נכסים, למשל, אם נבחן רק את ההשקעה במניית אפל, שהייתה אחת החברות המצטיינות לאורך 20 השנה האחרונות התוצאות יהיו כמובן קיצוניות הרבה יותר. כלומר, השקעה של 2,200 שקלים במניית אפל הייתה הופכת היום לסכום עתק של 240,000 אלף שקלים. ניתן לראות כי בתחום ההשקעות התמדה מצליחה להביא לתשואות מאוד יפות לאורך השנים.

דוד ידיד, משנה למנכ"ל הראל קרנות נאמנות

דוד ידיד, משנה למנכ"ל הראל קרנות נאמנות צילום: ראובן קופיצ'נסקי