מרכנתיל הוא הבנק הידידותי ביותר לעסקים קטנים - הבינלאומי בתחתית

במדד שמסכם את המחצית הראשונה של 2021, עולה כי מרכנתיל ומזרחי ממשיכים להוביל את הבנקים הידידותיים לעסקים הקטנים והבינוניים. דווקא בנק דיסקונט, ששולט על מרכנתיל, נמצא בתחתית הרשימה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/11/21 10:52 יז בכסלו התשפב

מרכנתיל הוא הבנק הידידותי ביותר לעסקים קטנים - הבינלאומי בתחתית
דיסקונט, הכי פחות ידידותי לעסקים הקטנים,, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

משרד הכלכלה מפרסם הבוקר (א') את מדד הידידותיות של הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים, מהם עולה כי בנק מרכנתיל הוא הידידותי ביותר, ואף ביצע עלייה מהשנה שעברה, ובנק מזרחי-טפחות, ירד למקום השני אך עדיין נחשב לידידותי במיוחד לעסקים לעסקים הקטנים והבינוניים. 

המדד בודק חמישה מדדים משמעותיים לעסקים: היקף האשראי של הבנק לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי, יחס הריבית לסיכון של האשראי שעסקים קטנים ובינוניים מקבלים מהבנק, שיעור הרווחיות של הבנק מהכנסות שאינן ריבית (עמלות שונות), סקר שביעות רצון של עסקים מהבנקים, סקר משוב יועצים פיננסיים על הבנקים. 

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי אמרה כי, "הפרסום של המדד בעל חשיבות רבה לעידוד התחרות בין הבנקים, על מגזר משמעותי למשק - העסקים הקטנים והבינוניים, ועל איכות השירות שהם מקבלים. כל עוד הבנקים יטיבו בגישתם וביחסם לעסקים, כך יוכלו אלה להמשיך ולהוות את מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה הישראלית". 

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים מגיש את המדד לשרת הכלכלה ברביבאי

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים מגיש את המדד לשרת הכלכלה ברביבאי צילום: משרד הכלכלה והתעשייה

 

הממצאים העיקריים שהתגלו במדד: סך שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בששת הבנקים הגדולים ירד ב-3 נקודות אחוז מ- 39.0% ל-36.0% לעומת אמצע שנת 2020 וירד ב-0.4% בששת החודשים הראשונים של שנת 2021. ירידה קלה בהכנסות מריבית ביחס ליתרת האשראי בקרב עסקים קטנים ובינוניים מ-1.9% ל-1.8%, בהשפעת הקרן בערבות מדינה.

במחצית שנת 2021 חלה ירידה באשראי בסיכון בקרב עסקים קטנים ובינוניים (הפסדי אשראי, חובות בפיגור וחובות פגומים ביחס ליתרת האשראי) מ 2.6% במחצית שנת 2020 ל-2.3% במחצית שנת 2021.

יחס הריבית לאשראי בסיכון, שנועד לבחון את המחיר שגובים הבנקים על האשראי ביחס לסיכון בפועל,  עלה מ-73.8% ל-78.3%. הנטל התפעולי על עסקים קטנים ובינוניים עלה מ- 0.75% במחצית שנת 2020 ל-0.78% במחצית שנת 2021, בקרב הבנקים הנכללים במדד.

המדד המלא

המדד המלא צילום: משרד הכלכלה

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים, המתפרסם מאז מאי 2018, על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, נועד לעודד את המודעות והתחרותיות בתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים. המדד מסתמך על הנתונים הפיננסים המפורסמים על ידי הבנקים, על סקר שביעות רצון של העסקים ועל סקר משוב שערכה הסוכנות בקרב יועצים פיננסיים שמסייעים לעסקים לקבל שירותים שונים מהבנקים. נתוני האשראי לקוחים מדוחות הבנקים, ומגזר העסקים הקטנים כולל עסקים עם מחזור של עד 50 מיליון שקלים בשנה.

מרכיבי המדד: האשראי, הסיכון והעלויות הנלוות

היקף האשראי לעסקים קטנים

בנק מרכנתיל היחיד שרשם עלייה קלה של 0.2 נקודות אחוז בשיעור האשראי לעסקים קטנים ובינונים במחצית הראשונה של שנת 2021 שממשיכה מגמה של עלייה שנה האחרונה. בבנק הפועלים ניתן לראות שינוי מהותי בשנה האחרונה מהקצאת אשראי של 35.7% לעסקים קטנים ובינוניים במחצית שנת 2020 לכ-34.9% בסוף שנת 2020 ועד ל-32.2% בלבד במחצית 2021. בנק דיסקונט גם הוא ממשיך במגמת ירידה במהלך השנה האחרונה, כאשר ביתר הבנקים ירדו שיעורי האשראי במחצית הראשונה של 2021 לאחר עליות בסוף שנת 2020.

שיעור האשראי לעסקים הקטנים,

שיעור האשראי לעסקים הקטנים, צילום: משרד הכלכלה

הסיכון בתיק האשראי – פער הריבית להיקף הסיכון בפועל

הסיכון מבוסס על הפסדי אשראי (ממוצע 3 שנים) + חובות פגומים+ חובות מעל 90 יום מחיר האשראי ביחס לסיכון עלה בכל הבנקים בשנה האחרונה בשל ירידה בשיעור האשראי בסיכון וירידה קטנה יותר בשיעור ההכנסות מריבית. יחס גדול יותר משמעותו דירוג נמוך יותר במדד. בנק דיסקונט בלט עם ירידה משמעותית שנבעה מעלייה של 39% בשיעור האשראי בסיכון וירידה של 4% בריבית ודורג ראשון במרכיב עלות האשראי ביחס לסיכון.

שיעור הסיכון, מרכנתיל מוביל גם כאן,

שיעור הסיכון, מרכנתיל מוביל גם כאן, צילום: משרד הכלכלה

יחס העלויות הנלוות לאשראי של העסקים קטנים

רכיב זה בודק את סך ההכנסות שאינן מריבית ביחס לסך הנכסים (אשראי ופיקדונות). הוא נועד לבחון את העלויות הנוספות הנגבות על ידי הבנקים ביחס להיקף הפעילות. ניכרת מגמת ירידה קלה בנטל התפעולי בשל עלייה משמעותית בהיקף הפיקדונות (לצד עלייה קלה בהיקף ההכנסות שאינן מריבית וירידה קלה בהיקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים). בבנק מזרחי חלה ירידה משמעותית.