בשורה ללקוח הישראלי: מעבר מבנק לבנק - בקליק

כחלק מהניסיון של בנק ישראל ומשרד האוצר להגביר את התחרות ולעזור ללקוח הישראלי, תושק מערכת למעבר בין בנקים באופן מקוון, במסגרתה יופעל שירות "עקוב אחריי" שינתב את כלל הפעולות מהחשבון הישן לחדש במשך שנתיים. כל הפרטים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/09/21 21:40 טו בתשרי התשפב

בשורה ללקוח הישראלי: מעבר מבנק לבנק - בקליק
בנק ישראל, מהלך שייטיב עם הלקוחות הישראלים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במסגרת הניסיון של בנק ישראל ומשרד האוצר להגביר את התחרות במערכת הפיננסית, תושק היום (ד') מערכת חדשה שתאפשר ללקוחות הישראלים לעבור מבנק לבנק באופן "מיידי" - תוך 7 ימי עסקים בלבד.

במסגרת תהליך העברת החשבון ניתן יהיה להעביר את הפעילויות הפיננסיות הבאות: יתרות זכות בשקלים ובמט"ח, יתרות חוב בשקלים ובמט"ח, הרשאות לחיוב חשבון עו"ש, שיקים, ניירות ערך (ישראליים וזרים), פעילויות בכרטיסי חיוב, הן בנקאי והן חוץ בנקאי והוראות קבע. בנוגע להלוואות, לרבות הלוואה לדיור, וכן ביחס לפיקדונות ולחסכונות, נקבעו הסדרים מיוחדים אשר לפיהם הבנקים יעבדו פרטנית עם הלקוחות לעניין אופן הטיפול במוצרים אלו.

בנוסף, ובמטרה להקל על הלקוחות, תהליך המעבר בין בנקים באמצעות המערכת יאפשר מנגנון "עקוב אחרי", ניתוב במשך שנתיים ממועד המעבר. כשתנועות שיגיעו לחשבון הישן אחרי המעבר, ינותבו אוטומטית לחשבון החדש, בשונה מהמצב כיום בו כל החיובים והזיכויים חוזרים מכיוון שהחשבון סגור, והלקוח נדרש ליצור קשר עם הגופים אשר מזכים או מחייבים את חשבונו.

על מנת לפשט את התהליך, בכל סוגיה שתתעורר במהלך המעבר מבנק לבנק, ללקוח תהיה כתובת אחת והיא הבנק החדש, שאליו הוא יכול לפנות בכל נושא. יש לציין כי במקרה של כשל בתהליך המעבר או במנגנון "עקוב אחרי", האחריות תהיה של הבנק החדש במסגרת חקיקה שמשרד האוצר מקדם.

המעבר - תוך 7 ימי עסקים בלבד

המעבר - תוך 7 ימי עסקים בלבד, צילום: בנק ישראל

הגשת הבקשה למעבר בין הבנקים תתאפשר באמצעות אתרי האינטרנט של הבנקים, גם מהמחשב הביתי או מהטלפון הנייד, וכמובן גם באמצעות סניפי הבנקים. יצוין כי המעבר בין הבנקים באמצעות המערכת יתאפשר בין כל הבנקים במערכת הבנקאית למעט בנק אגוד, שצפוי להתמזג עם בנק מזרחי-טפחות, ובנק ירושלים, שמספר הלקוחות המנהלים בו חשבון עו"ש הינו נמוך מאוד, הן בכמות האבסולוטית של הלקוחות והן ביחס לחלקו של הבנק במערכת. לקוחות בנקים אלו, המעוניינים להעביר את פעילותם הפיננסית לבנק אחר, עדיין  יוכלו לעשות זאת.

המעבר לבנק הדיגיטלי הראשון באמצעות המערכת המקוונת יתאפשר החל מאפריל 2022, לאור העובדה שהבנק נמצא עדיין בשלבי הקמה, שצפויים להסתיים עד מועד זה.

אז איך עוברים?

אז איך עוברים? צילום: בנק ישראל

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי, "מעבר מהיר מבנק לבנק הוא צעד חשוב וחלק אינטגרלי במדיניות הגברת התחרות אותה אנו נוקטים בענפים השונים. נמשיך לפעול על מנת להפחית בירוקרטיה במוקדים משמעותיים אשר משפיעים ומקלים על ההתנהלות היומיומית של כולנו".

גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון התייחס להשקת המערכת ואמר: "השלמת הצעד הזה הוא שלב נוסף בדרך למערכת פיננסית פתוחה, שקופה ותחרותית יותר שאנו מקדמים בכמה חזיתות ושתאפשר ללקוח לבחור בקלות ובנוחות את נותני השירותים הפיננסיים השונים שהוא צורך. נמשיך לנצל את העידן הדיגיטלי שעומד לרשותנו כדי לקדם תהליכים ולהוריד חסמים במערכת הפיננסית ובמערכות התשלומים. המערכת הוקמה לאחר עבודה מאומצת והשקעת תשומות מרובות בבנק ישראל ביחד עם משרד האוצר, מס"ב (מרכז סליקה בנקאי, י"א) והבנקים השונים ועל כך אני רוצה לברך את כל השותפים במלאכה".