החלטה דרמטית ההחלטה של בנק ישראל שתקשה עליכם לקנות דירה

בניסיון 'להרגיע' את שוק הנדל"ן, בנק ישראל יצא היום בהודעה מפתיעה שתשפיע על רוכשי הדירות, ואסר על הבנקים להלוות "הון עצמי" לרוכשי דירות: "צעדים לניהול סיכונים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 09/08/21 16:01 א באלול התשפא

ההחלטה של בנק ישראל שתקשה עליכם לקנות דירה
דירות בבניה. אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/ Flash90

אחרי דיונים ארוכים בנושא, המפקח על הבנקים מפרסם היום (ב') את ההגבלות החדשות על רוכשי הדירות והבנקים. חסר לכם הון עצמי? יתכן שלא תוכלו לקבל הלוואה מהבנק. זאת במטרה לצנן את שוק הנדל"ן ולהביא להורדת מחירים.

ההחלטה שפורסמה הבוקר אוסרת על הבנקים להלוות לרוכשי דירות הון עצמי שישמש כבסיס למשכנתא עתידית. בבנק ישראל מקווים כי ההחלטה תרחיק משקיעים משוק הנדל"ן הסוער ששובר שיאים פעם אחרי פעם עם עליית המחירים החדה. עוד החליט המפקח על הבנקים כי הבנקים לא יוכלו להחשיב דירה קיימת של רוכש כהון עצמי לקניית דירה חדשה.

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן אמר על ההחלטות כי, "‎פרסמנו היום מספר צעדים לניהול הסיכונים והחשיפות במערכת הבנקאית. אני שמח שלאחר שיח מתמשך שאנו עורכים הצלחנו למצוא מתווה המאפשר את פעילותם של משפרי הדיור לצד הגבלה מסוימת לאלו הרוכשים למטרות השקעה ושאינם משפרי דיור".

"חשוב שבעת העמדת ההלוואה ובמסגרת תהליך חיתום אחראי, הבנק המלווה יעשה שימוש במכלול הכלים כדי להכיר היטב את מצבו הפיננסי של הלקוח, לרבות שימוש במערכת לשיתוף נתוני אשראי", אמר אבידן והוסיף כי, "אין בכוונתנו להאריך את תוקפן של שתי הקלות שניתנו לנוכח הקורונה - החזרתן למצב בדומה לערב המשבר, הוא חלק מתהליך ההתאוששות של המשק וההסתגלות לניהול הכלכלה גם לצד קיומו של הנגיף".

לצד ההחלטות, על מנת לאפשר ל"משפרי דיור" לרכוש דירה חדשה בטרם ימכרו את הדירה הקיימת, בבנק ישראל קבעו כי ברכישת דירה אחרת הבנק יוכל להעניק הלוואה לצורך השלמת מימון, בתנאי שתקופת ההלוואה לא תעלה על התקופה הקבועה כיום שעומדת על 24 חודשים לכול היותר.


(יאיר אבידן בריאיון)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן