למרות הקורונה: דירוג האשראי של ישראל נותר A+

חברת הדירוג פיץ' אישרה פעם נוספת את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+, תחזית הדירוג נותרה 'יציבה'. "אישור הדירוג והותרת התחזית היציבה מעידה על איתנות הכלכלה הישראלית", אמר החשב הכללי רוטנברג

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/07/21 18:12 כ באב התשפא

למרות הקורונה: דירוג האשראי של ישראל נותר A+
החשב הכללי רוטנברג, האשראי נשאר יציב, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' (Fitch) פרסמה היום (ה') כי היא שבה ומאשרת את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה, זאת לאחר האישור הקודם בחודש ינואר האחרון, דבר מעודד מאוד כלפי האמון שניתן בכלכלה הישראלית. 

בהודעתה מדגישה החברה את חוזקותיה של ישראל בדירוג האשראי בהן הכלכלה המגוונת, בעלת ערך המוסף הגבוה והחשבונות החיצוניים האיתנים ומבנה מוסדי חזק. על פי החברה דירוג האשראי, המגבלות העיקריות על דירוג האשראי הינן סיכונים גיאו-פוליטיים ונטל חוב גבוה יחסית.

החברה מציינת כי ההתאוששות המהירה של כלכלת ישראל נובעת בעיקרה מתעשיית ההיי-טק ומבצע החיסונים המוקדם, וצופה כי צמיחת התוצר תסתכם ב-5.1 אחוז בשנה הנוכחית, ו-5.7% ב-2022, שיעורים גבוהים לעומת מדינות הייחוס.

בהתייחסותה למסגרת הפיסקלית, החברה מעריכה כי הגירעון התקציבי בשנת 2021 יעמוד על כ-7% מהתוצר, לעומת 11.6% אשתקד. החברה צופה כי לקראת סוף השנה יאושר תקציב המדינה לשנים 2021-2022, ויחס החוב לתוצר יתייצב החל משנת 2022. החברה חוזה כי הגירעון התקציבי יירד באופן הדרגתי בשנים קרובות.

בפיטץ' מסבירים כי שיפור בדירוג האשראי ייתכן במקרה שמגמת הפחתת יחס החוב לתוצר תתחדש ותימשך לאורך זמן, כמו גם במידה ותירשם הפחתה קבועה של הסיכונים הגיאו-פוליטיים. לחילופין, אם תירשם עלייה מתמדת ביחס החוב לתוצר, או אם יתממשו סיכונים ביטחוניים עם השפעה כלכלית חמורה ארוכת טווח, תיתכן פעולת דירוג שלילית.

שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר לאחר פרסום אשרור הדירוג כי, "חברת הדירוג שבה ומכירה בפוטנציאל הצמיחה של כלכלת ישראל ובמיוחד בתקופה מורכבת זו של משבר הקורונה. בימים אלה אנחנו עובדים במלוא המרץ על גיבוש תקציב אחראי ומאוזן פיסקלית המעודד השקעות תומכות צמיחה ואשר מכיל רפורמות נדרשות לטובת המשק ואזרחי ישראל".

"אישור הדירוג והותרת התחזית היציבה מעידה על איתנות הכלכלה הישראלית, אשר היטיבה להתמודד בהצלחה עם המשבר ותדע לעשות זאת גם בעתיד", אמר החשב הכללי, יהלי רוטנברג, "בהודעתה מציינת החברה כי אופן היציאה מהמשבר ינוהל באחריות ובאופן הדרגתי תוך התכנסות המסגרת הפיסקלית".