עלות הסגר למשק: כ-3 מיליארד ש"ח בשבוע

בבנק ישראל מעריכים את עלותו של שבוע סגר, במתכונתו הנוכחית, בכ-3.5 מיליארד ש"ח, לפני עלויות נוספות שייגרמו, למשל, מהפגיעה במערכת החינוך, מפשיטות רגל של עסקים ומאבטלה מתמשכת

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/01/21 11:39 ז בשבט התשפא

עלות הסגר למשק: כ-3 מיליארד ש"ח בשבוע
קניון גבעתיים בסגר, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בנק ישראל מפרסם הבוקר (ד') את ההערכה השבועית לעלות שבוע סגר במתכונתו הנוכחית. כזכור, אמש אישרה ממשלת ישראל את הארכת תקנות הסגר ההדוק הנוכחי לעשרה ימים נוספים, עד ה-31 בינואר.

הערכת בנק ישראל עומדת על כ-3-3.5 מיליארדי ש"ח לשבוע של סגר, ואומדן זה עומד בעינו גם לקראת הארכת הסגר במתכונתו הנוכחית. 

הממשלה אישרה: הסגר יוארך בעשרה ימים

עם זאת, בבנק ישראל מדגישים כי מדובר בעלות הישירה בלבד בתקופת הסגר. היא אינה כוללת עלויות נוספות שייגרמו, למשל, מהפגיעה במערכת החינוך, מפשיטות רגל של עסקים ומאבטלה מתמשכת. אלו מתגברות ככל שמתארכות המגבלות על הפעילות הכלכלית.

כאמור, ממשלת ישראל אישרה אמש פה אחד (השר אופיר אקוניס נמנע) את ההחלטה להאריך את הסגר המהודק, הכולל סגירה מלאה של המסחר, סגירת מקומות עבודה לא חיוניים וסגירת מערכת החינוך במלואה, בעשרה ימים נוספים. על פי ההחלטה החדשה, הסגר המהודק יסתיים ב-31 בינואר בחצות, יום ראשון הבא.

כמו כן, הוחלט על שתי הקלות בתקופת ההארכה:
1. סטודנטים שאין להם גישה ללמידה מרחוק יוכלו לקיים בחינות בשטח האוניברסיטה, ובלבד שמספרם לא יעלה על 5%.
2. תלמידי כיתות י״א-י״ב יוכלו להיבחן לבגרויות בבתי הספר, בהתאם לכללים שנקבעו.

בנוסף, אישרה הממשלה כי אדם המבקש לעלות על טיסה לישראל יידרש להציג למפעיל האווירי אישור על בדיקת PCR שלילית לקורונה שביצע במהלך ה-72 שעות לפני מועד ההמראה, או לחילופין אישור מתחסן או מחלים שניתן על ידי משרד הבריאות. הסדר זה יחול על נוסע נכנס ששהה מחוץ לישראל למעלה מ- 72 שעות, למעט אישורים חריגים שיאושרו באופן פרטני, ולגבי נוסע נכנס שהוא איש צוות בכלי הטיס, רק אם מגיע לישראל לתקופה של למעלה מ-72 שעות. תקנה זאת תיכנס לתוקף מיום 23.1.21, בחצות בין שישי לשבת.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה נתניהו כי "מדינות רבות באירופה מאריכות את הסגר עד מרץ, ואפילו עד אפריל. זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום. זה אולי לא פופולרי ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה. נדרש כאן מאמץ אחרון, מאמץ משותף של כולנו כדי לצאת מהקורונה ולהציל חיים".  

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר בדיון כי "התחלואה גבוהה ומפושטת בגלל המוטציות. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז, ועדיין לא רואים את השפעת המגבלות על היקפי התחלואה".

מגמה מעודדת במספר החולים החדשים - שיא במספר המתים היומי

הבוקר נרשמה ירידה במספר המאומתים החדשים, אך גם ירידה במספר הבדיקות. על פי נתוני משרד הבריאות, אמש נמצאו 8,511 מאומתים חדשים לקורונה, מתוך 95,465 בדיקות שנערכו, בשיעור חיוביים של 9.2%, ירידה מאתמול, אז עמד שיעור החיוביים על 10%.

מספר החולים במצב קשה נמצא בירידה מתונה אך יציבה, והוא עדיין גבוה מאוד ועומד על 1,113 חולים במצב קשה. מספר המונשמים הגיע לשיא חדש, והוא עומד על 308 חולי קורונה הזקוקים להנשמה. בבתי החולים מאושפזים בסך הכל 1,918 חולי קורונה, ובחלקם, כמו בהדסה עין כרם ובשערי צדק, התפוסה במחלקות הקורונה עומדת על מעל 100%.

מספר המתים היומי הגיע לשיא מאז פרוץ המגפה, כאשר מאז אמש נפטרו בישראל 93 חולי קורונה, זינוק כואב מאז אמש. מאז הגיעה המגפה לישראל, בחודש פברואר שעבר, מתו מקורונה 4,142 בני אדם. עם זאת, במשרד הבריאות ציינו שנכון לשעה זו, עודכן על 21 נפטרים אתמול. מעבר לכך, בוצע עדכון רטרואקטיבי גם עבור פטירות שטרם הוזנו מהקהילה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן