יוצאים מהבית: כמה יעלה לכם לגור בדירת שותפים?

מי שמחפש דירה להשכרה ככל הנראה כבר נתקל במחירים השונים, סבירים או מופרכים ככל שיהיו, שבעלי דירות דורשים עבור השהות בהן. אולם, חשבון ההוצאות רחוק מלהסתכם רק בעלות שכר הדירה - ישנן הוצאות נוספות ולא מעטות שייתכן כי על חלקן לא חשבתם

חדשות כיפה מיכל סופר, חדשות כיפה 30/12/20 12:03 טו בטבת התשפא

יוצאים מהבית:  כמה יעלה לכם לגור בדירת שותפים?
עוברים דירה, צילום: shutterstock

המציאות הכבר לא כל כך חדשה אליה נקלענו בעקבות נגיף הקורונה גרמה לשינויים גם בתחום הדיור. מצד אחד, ההגבלות התכופות וסגירת מקומות העבודה אילצו צעירים רבים שחיו עד עכשיו בדירת שותפים לחזור לגור עם ההורים על מנת לחסוך עלויות, ומנגד - דווקא תחושת הבדידות עקב הניתוק מהחברה והימים הארוכים בבית בחיק המשפחה, אוהבת ככל שתהיה, גרמו לרבים אחרים לרצות לצאת מהבית, לשנות אווירה ולשקול מגורים בדירת שותפים עצמאית.

אם אתם אנשים מהסוג הראשון, בטח תזדהו עם הנאמר בכתבה, וכנראה חוויתם את ההשלכות של ההוצאות הרבות על בשרכם ועל חשבון הבנק שלכם. אם אתם מהסוג השני, ואתם שוקלים כרגע יציאה מהבית – נאחל לכם מזל טוב, ובאותה עת נמליץ לכם לשים לב לדברים הבאים:

שכר הדירה: כאמור, ההוצאה העיקרית והמוכרת ביותר היא שכר הדירה. אם אתם מספיק רציניים בעניין, בטח כבר עשיתם סקר שוק קצר משלכם וראיתם כי טווח המחירים רחב ותלוי בפרמטרים רבים. משתנים כמו מיקום, גודל, רמת גימור ומספר שותפים יקבעו את גובה התשלום. כך למשל, אם תרצו לגור בתל אביב, תיאלצו להיפרד מסכום יפה של 2,000-3,000 ₪ בערך למגורים בדירת שותפים, וכמובן שהמחיר עלול להיות גבוה הרבה יותר. זאת לעומת מגורים בבאר שבע או בלוד שעשויים לעלות בין 1,000-1,500 ₪ לאדם.

חשבונות: ארנונה, חשמל, מים, ועד בית ואינטרנט הם מילים שככל הנראה הכרתם לפני, אבל ברגע שתצאו מהבית הם גם יקבלו משמעות. חשוב לשים לב אם שכר הדירה המפורסם למתעניין כולל בתוכו את החשבונות או שלא. עלות החשבונות במצטבר יכולה להגיע ל200-600 ₪ בחודש, כתלות בגורמים רבים;

חשמל - חשבון החשמל מצטרף להוצאות פעם בחודש ומשתנה על פי צריכה. בדירה ירושלמית למשל, העלות תקפוץ בחודשי החורף הקרים בהם החימום דולק שעות רבות ביום. ומנגד, בחודשי הקיץ החמים עלויות החשמל יהיו גבוהות יותר במרכז הארץ בעקבות שימוש תדיר במזגן לקירור. כך גם בשימוש בשאר מכשירי החשמל ה"זוללים"- מקרר, מכונת כביסה ודוד.  

ארנונה - רשות הפנים קובעת את גובה התשלום בהתאם למספר קריטריונים, כמו מיקום ושטח הדירה שבשימוש ע"י כל דייר. חשוב לשים לב כי ניתן לקבל הנחה משמעותית בתשלום הארנונה על פי "מבחן ההכנסה". בעלי הכנסה נמוכה, יכולים לקבל עד 90% הנחה בתשלומי הארנונה. אם אתם סטודנטים, סביר שאתם מרוויחים פחות מהמינימום, וייתכן שתקבלו הנחה שתהיה משמעותית לטווח הרחוק. שווה.

חשבונות נוספים הם חשבון המים שמשתנה על פי צריכה (עוד פרמטר לחשוב עליו כשמחפשים שותפים - כמה זמן הם מבלים במקלחת), ועד בית - לרוב מדובר בהוצאה שולית אך יש לשים לב לכך שהוא לא תמיד כלול במחיר השכירות, וחבילת אינטרנט - שמחירה שונה עבור כל משתמש והתוכנית בה נמצא.

חשבונות דירה

חשבונות דירהצילום: shutterstock

אוכל ומחייה: כשגרים בבית של ההורים זה רק טבעי לפתוח את המקרר הגדוש כמה פעמים ביום ולקחת משהו קטן לנשנש, ארון האוכל לרוב מתמלא מעצמו בכל מה שצריך, וסביר שנמצא תבשיל חם על הכיריים. אולי זה היה תיאור אוטופי מדיי לחלקיכם, אבל אין ספק שהמצב שונה מהתיאור הזה לחלוטין כשיוצאים מהבית וגרים לבד. ניהול משק בית של משפחה ממוצעת שונה מזה המתנהל בדירת שותפים ולרוב מסורבל יותר, עקב הצרכים השונים והעצמאות הכלכלית של כל אחד.
אופי השותפים והקשר ביניהם משפיעים על אופן ההתנהלות בכלל, ובפרט על צריכת המזון בדירה. יש דירות בהן קניית המצרכים והמזון לבית נעשית בקופה משותפת, לרוב באמצעות אפליקציה. דרך זו לא תמיד שוויונית כלפי כל דייר, מאחר וכל אחד אוהב ואוכל, מן הסתם, דברים אחרים, אבל מוסיפה המון לתחושת השיתופיות והסולידריות בין השותפים שלעיתים רואים האחד בשני מעין תחליף למשפחה. בדירות אחרות למשל, את רוב הקניות כל שותף עושה באופן עצמאי, ויש חלוקה ברורה של המזון, למשל במדפים נפרדים. ההוצאות על מצרכי מזון יכולות להגיע לסביבות 400-900 ₪  בחודש.

התמודדות שמוכרת לכל מי שגר מחוץ לבית היא מצבים חוזרים ונשנים בהם אחרי יום ארוך ומעייף אין מה לאכול בדירה, ובחצי חוסר ברירה וחצי רצון להתפנק מזמינים אוכל מבחוץ. הזמנות מסוג זה, כאשר נעשות באופן קבוע, מייקרות את ההוצאות באופן משמעותי והעלות הכוללת עשויה להגיע לטווח של 1,000-1,500 ₪ בחודש.

התניידות: כשיוצאים מהבית יותר אי אפשר "לבנות" על הרכב של ההורים,  ויש לשים לב גם לעלות נסיעות שהן חלק אינטגרלי משגרת היום יום- אם זה ברכב פרטי שגורר עלויות רבות של דלק, חניה, ביטוח ומה לא, ואם זו נסיעה בתחבורה ציבורית, שאולי נשמעת לנו כהוצאה שולית אבל מצטברת לאורך זמן. חשוב לשקול משתנים כמו מיקום מקום העבודה והדרך בה מתכוונים להגיע אליו עוד לפני ששוכרים דירה, ולצרף את מחיר הנסיעה לעלות ההוצאות הכוללת.

ריהוט והוצאות נוספות: האם הדירה מגיעה מרוהטת לגמרי? האם צריך להשלים ולקנות חלק מהרהיטים או הציוד? יש לקחת בחשבון שדברים עלולים להתקלקל ושיהיו הוצאות בלתי צפויות - כמו מקרר שדורש החלפה, מכונת כביסה חדשה, או דברים שוליים יותר אך גם מאוד חשובים בחיי היום יום, כמו מנורת לילה או מצקת למרק.
 

אז כפי שניתן לראות, הצעד הגדול של היציאה מהבית עלול להיות גם הוצאה לא קטנה. לא משנה אם הסיבה ליציאה היא הרצון לעצמאות, הכרח או נוחות - בכל מקרה יש להשקיע מחשבה ולהתכונן לכך מראש. עצמאות כלכלית משמעותה דחיית סיפוקים ו"התחשבנות" על כל הוצאה. יש צורך לבנות סדר עדיפויות שלפעמים מגביל ומקשה כאשר יוצאים לעולם הגדול, שמצידו פותח בפניכם אינספור אפשרויות. אולם, אם מעריכים נכון את ההוצאות לעומת ההכנסות הקיימות, נצמדים לתקציב המותאם ליכולת האישית ונמנעים ככל האפשר מחריגות, ניתן לעשות זאת, ובגדול. בסופו של דבר, אין כמו תחושת הסיפוק על היכולת להסתדר לבד ולחיות את החיים בדרך שמתאימה לכם. ובינתיים, אם עוד לא יצאתם מהבית ואתם מתכננים בעתיד, אלו היו כמה נקודות שכדאי לחשוב עליהן, ואולי הנקודה החשובה מכולן - להעריך מחדש את כל מה שכרגע הבית בו גדלתם נותן ומאפשר, כי אולי לא יצאתם מהבית, אבל לפחות כרגע, יצאתם בזול.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן