חוששים ממחסור בביצים: זה הפתרון המפתיע של משרד החקלאות

בעקבות החשש ממחסור ביצים לקראת פסח, משרד החקלאות אישר את פתיחת הייבוא מבולגריה, במהלכו יגיעו מיליוני ביצים לישראל. במקביל, בוחן השר עודד פורר את פתיחת הייבוא ממדינות נוספות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 27/03/22 16:06 כד באדר ב'

חוששים ממחסור בביצים: זה הפתרון המפתיע של משרד החקלאות
ביצים בסופר בישראל, נערכים למחסור, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לנוכח המלחמה באוקראינה, שביתת נהגי המשאיות בספרד וכדי למנוע מחסור בביצים לקראת חג הפסח, משרד החקלאות אישר היום (א') לתגבר את המקורות לייבוא ביצים לישראל, וכעת גם בולגריה תצטרף לרשימת המדינות מהן ניתן לייבא.

במשרד החקלאות ציינו כי הם ממשיכים להיות בקשר עם היבואנים ובוחנים את פתיחת ייבוא הביצים ממדינות נוספות, ביניהן הודו. יצוין כי פולין, שסומנה גם היא כיעד רלוונטי, כבר אושרה לייבוא ביצים לתעשייה, וכעת נבחנת התאמתה לייבוא ביצים לצריכה ביתית.

לקראת חג פסח חלה עלייה של כ-10% בצריכת הביצים הישראלית. בהתאם לכך, משרד החקלאות נערך מבעוד מועד ופעל כדי לתגבר את כמות הביצים המוצעת בשוק. בולגריה מצטרפת לפורטוגל, ספרד, איטליה ואוקראינה שכבר אושרו ועתידות לייבא לישראל מיליוני ביצים כתוספת לתוצרת המקומית. על פי הערכות גורמי המקצוע, עם גמר התהליכים מול הבולגרים, כבר במהלך שבוע הבא יוכלו כבר יבואנים לייבא ביצים גם מבולגריה, ולתת מענה לצריכה הישראלית.

במשרד החקלאות מציינים כי אוקראינה אושרה לייבוא ביצים רק לפני כשנתיים, בעוד שייבוא ביצים לקראת פסח מתקיים מזה שנים רבות לנוכח העלייה בביקוש. מכאן ניתן לתת מענה לצריכה המקומית באמצעות ייבוא ממדינות מאושרות ומיעדים נוספים שיאושרו.  

מתחילת השנה ועד כה ייבאו לישראל כ-50 מיליון ביצים, והמשרד פתח זה מכבר מכסות לעוד 70 מיליון ביצים נוספות. ככל שיידרש, המשרד יפתח מכסות נוספות. מנתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר עולה כי הישראלי צורך מדי שנה בממוצע כ- 240 ביצים, ובחודש כ-20 ביצים בממוצע. לעומת זאת, לקראת חג הפסח, עולה צריכתו בכ-10%, לכ-22 ביצים בחודש. 

נוסף על כך, ועל מנת למנוע מצב של מחסור בביצים לקראת החג, בחודשים האחרונים, משרד החקלאות פתח מכסות ביצים פטורות ממכס, וכן הקל על יבואני הביצים. בתוך כך, פנה המשרד לשותפויות הסחר בעולם לאישור תחנות מיון נוספות, הוציא צוותי ביקורת בנוהל מזורז על מנת לבחון את האפשרות לייבוא ביצים ממדינות נוספות, ויחד עם משרד הבריאות, משרד החקלאות האריך את משך חיי המדף של הביצים לשיווק כדי לאפשר יבוא ממדינות מרוחקות יותר.