האדם מחפש משמעות

"... כל אדם ואדם יש לו תפקידו או ייעודו הייחודי בחיים. כל אדם ואדם חייב לקיים משימה מוחשית התובעת מילוי. מבחינה זו אין לו תמורה, אף אין חייו יכולים להישנות. מכאן שתפקידו של כל אדם ואדם הוא אחד ויחיד".על משמעות החיים וייחודו של כל אדם.

חדשות כיפה ויקטור פרנקל 08/07/04 00:00 יט בתמוז התשסד



האדם מחפש משמעות
... אוי לו למי ששוב לא ראה פשר בחייו, לא מטרה, לא תכלית, ומשום כך שוב לא ראה טעם להוסיף ולחיות.
... מה שהיה דרוש באמת, היה שינוי יסודי ביחסנו אל החיים. צריכים היינו ללמוד בעצמינו וללמד את את האנשים המיואשים, כי בעצם לא הייתה חשיבות למה שאנחנו קיווינו לקבל מן החיים אלא למה שביקשו החיים לקבל מאיתנו. צריכים היינו לחדול מלשאול לפשר החיים ותחת זאת לראות את עצמינו כנשאלים על ידי החיים - יום יום ושעה שעה. ועלינו להשיב לא בדיבור ולא בהרהור - אלא בפעולה נכונה ובהתנהגות נכונה.
... תפקידים אלה - פשר החיים - שונים בכל אדם ואדם ובכל רגע ורגע. לפיכך אי אפשר להגדיר את פשר החיים באופן כללי. אין להשיב על שאלות בדבר פשר החיים בהצהרות כוללות. (98)
... אני זוכר שני ניסיונות של התאבדות, שהיו דומים דמיון רב זה לזה. שני האנשים דיברו לפי כן על כוונתם לשלוח יד בנפשם. שניהם נזקקו לנימוק הטיפוסי - לא היה להם לקוות עוד למאומה מן החיים.
בשני המקרים היה עלינו להוכיח להם, כי עוד שרדה תקווה, תקווה לעתיד.
ואכן, נוכחנו לדעת, כי בשביל האחד היה זה בנו האהוב, שחיכה לו בארץ זרה. בשביל האחר התגלמה התקווה בעצם - ולא באדם. אותו איש היה מדען וכתב שורה של ספרים שטעונים השלמה. שום אדם אחר לא יכול לעשות את עבודתו, כשם ששום אדם אחר לא יכול לתפוס את מקום האב באהבת הבן. (101)
... כל אדם ואדם יש לו תפקידו או ייעודו הייחודי בחיים. כל אדם ואדם חייב לקיים משימה מוחשית התובעת מילוי. מבחינה זו אין לו תמורה, אף אין חייו יכולים להישנות. מכאן שתפקידו של כל אדם ואדם הוא אחד ויחיד, והוא הדין לשעת הכושר המסויימת לקיימו. (132)

האדם מחפש משמעות / ויקטור פרנקל