המחיר מצחיק: בפסח כל המשפחה במרכז המבקרים איגודן - רק 12 דקות מתל אביב

מחפשים אטרקציות לפסח? מרכז המבקרים איגודן תפור לכל משפחה. במחיר מצחיק של 15 שקלים ובמרחק של 12 דקות בלבד מתל אביב תוכלו להשיג חוויה נפלאה ומשמעותית לכל המשפחה: "הסיור מעורר השתאות והתפעלות"

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף איגודן 01/04/24 13:06 כב באדר ב'

המחיר מצחיק: בפסח כל המשפחה במרכז המבקרים איגודן - רק 12 דקות מתל אביב
מרכז המבקרים איגודן, צילום: ללא

שמנו בוויז "מרכז המבקרים איגודן" ויצאנו לדרך. הופתענו לגלות שזה רק 12 דקות מתל אביב. באיילון עלינו לכיוון הסופרלנד במערב ראשון לציון ושם ראינו שלט גדול ויפה "למרכז המבקרים איגודן". בצדי הכביש הבחנו בצינור מים ענקי שמגיע עד לאן שהיינו צריכים. שם פגשנו את גלעד פלוטניק, מנהל מרכז המבקרים באיגודן "ברוכים הבאים למרכז המבקרים של איגודן".

גילעד פלוטניק, מנהל מרכז המבקרים

גילעד פלוטניק, מנהל מרכז המבקרים צילום: ללא

הריח לא נורא ואפילו הייתה בריזה נעימה

בתחקיר שערכנו ראינו שלכאן, במערב ראשון לציון, מגיעים כל מי השפכים של גוש דן והסביבה ולכן ציפינו לריח בהתאם, אך הופתענו לגלות שהריח לא נורא ואפילו הייתה בריזה נעימה. "מרכז המבקרים של איגודן נמצא במכון השפד"ן בראשון לציון, שיטחו של השפד"ן הוא כ2000 דונם, ממש עיר קטנה" מתאר פלוטניק את מכון השפד"ן של איגודן וממשיך "עיקר העיסוק של המכון בכל חודשי השנה הוא הובלת מי הביוב של כל גוש דן למכון השפד"ן, טיהורם והשבתם לחקלאות. בין כל תחומי הפעילות האלו מזה מספר שנים שאנחנו גם מייצרים חשמל באופן עצמי".

סיור במרכז המבקרים איגודן

סיור במרכז המבקרים איגודן צילום: ללא

קצת במספרים על כמויות המים המגיעים לשפד"ן:

מעל ל 2,500,000 תושבים ברחבי גוש דן ו-7,000 מפעלי תעשיה מקבלים שירות מאיגודן 24 שעות ביממה.

למעלה מ 400,000 קוב שפכים נקלטים בכל יום על ידי איגודן. כמות השווה לנפחם של 3 מגדלי עזריאלי.

כ- 150,000,000 קוב שפכים מטוהרים בכל שנה על ידי מכון השפד"ן.

7 תחנות שאיבה, מהמתקדמות והעמוקות בישראל, מוליכות את שפכי הערים אל מכון השפד"ן.

10% מתצרוכת המים בישראל הם מי השפד"ן.

130 ק"מ של צנרת תשתיות הולכה פרושים לאורך מטרופולין דן.

70% מתצרוכת ההשקיה של שדות הדרום הם מים המושבים לחקלאות על ידי השפד"ן.

סיור במרכז המבקרים איגודן

סיור במרכז המבקרים איגודן, צילום: ללא

כמה טון מגבונים מגיע ביום לשפד"ן?

כ-40 טון מגבונים בכל יום. מגבונים הם חומר בלתי מתכלה וגורם לנזקים מהצנרת הביתית ועד למכון השפד"ן. אנחנו מקווים שבעקבות הסיורים, המודעות לנזקים של המגבונים תעלה. מגבון לח – מקומו בפח.

לאן כל המים הולכים?

בסיום התהליך שנמשך כשנה, מכון השפד"ן מטהר את מי השפכים שבסופו הם מושבים לחקלאות בנגב. מדובר בכ-10 אחוזים מתוצרת המים של מדינת ישראל. בנוסף, הבוצה (השארית האורגנית של תהליך הטיהור) ממוחזרת אף היא והופכת לדשן לשימוש חקלאי. כך המטרד הופך למשאב. זו המחויבות הסביבתית של איגודן ומכון השפד"ן.

סיור במרכז המבקרים איגודן

סיור במרכז המבקרים איגודן, צילום: ללא

איזה סוג מים מגיעים לשפד"ן, מהיכן?

מגיעים לשפד"ן מי שפכים משימוש ביתי וממפעלי תעשיה מ23 ערים ורשויות ברחבי גוש דן.

רשויות המחוברות לשפד"ן

השפד"ן מטפל ב-23 ערים בגוש דן המורחב: תל אביב יפו, רמת גן, בני ברק, גבעתיים, חולון, בת ים, פתח תקווה, סביון, כפר קאסם, ראשון לציון, רחובות, גבעת שמואל, אזור, אור יהודה, יהוד נווה – מונסון, יישובי בקעת אונו ויישובי חבל מודיעין.

חזרה לסיור שלנו במרכז המבקרים, גילעד הוביל אותנו תחילה למופע אור קולי מרהיב שמספר על סיפור איגודן, כשהסרט הסתיים וקרירות המזגן ציננה את גופנו החלטנו לשאול את מנהל מרכז המבקרים מתי הוקם המרכז "מרכז המבקרים הוקם לפני 16 שנים בשנת 2008".

סיור במרכז המבקרים איגודן

סיור במרכז המבקרים איגודן, צילום: ללא

זה לא טריוויאלי לפתוח מרכז מבקרים לביוב, למה החלטתם לפתוח מרכז מבקרים לביוב?

המטרה העיקרית לשמה הוקם מרכז המבקרים הוא החדרת מודעות לקהל הרחב בנושא מחזור המים ובדגש על שמירת מקורות המים בישראל. בסיור מודרך ייחודי ומרתק מלווה בחוויה אינטרקטיבית בעקבות החיים שמתחת למטרופולין, אל המקומות שבהם מתנקזים המים של כולנו. מוסבר מה קורה למים לאחר סיום השימוש בהם - לאחר הדחת כלים, אסלות, מקלחות כביסות וכו', תוך כדי הקניית ערכים לשמירה על איכות הסביבה.

כמה אנשים הגיעו מאז פתיחת המקום?

מאות אלפי מבקרים מכל שכבות הגיל והאוכלוסייה, מהארץ ומחו"ל.

מה עוברים בסיור?

כמו שראיתם, חווית הביקור כולל מיצג אור קולי, מסלול הליכה תת קרקעי דמוי צינור, הכולל סרטים, מיצג פנורמי, צינורות לוחשים, מודל מוקטן של מכון השפד"ן, ברזי מידע, מיצג מרכזי ועוד. כל זה מחכים לכם יחד עם מדריכים צמודים שילוו אתכם בדרכם של תהליך מי הביוב למים טהורים.

נשמע סיפורים מרתקים, פרטי מידע מעניינים, למשל, השעות הכי רגועות ועמוסות ביום אצלנו, ואת הסודות שמאחורי מפעל מחזור המים מהגדולים בעולם. הסיור כולל גם סיור רכוב ברחבי מכון השפד"ן.

אז מה התכנית לפסח?

בחופשת הפסח אנו מקיימים סיורי משפחות הפתוחים לקהל הרחב מגיל 5 ומעלה. מלבד הסיור במרכז המבקרים נצא באוטובוס לסיור רכוב במכון השפד"ן. לאחריו יתקיים מופע של "ד"ר מולקולה" – מים שיקוי החיים. מבול של ניסויים בנושא מים – חיסכון, זיהום וטיהור.

ד"ר מולקולה עורך ניסויים מדעיים מפתיעים בנושא מים. הוא מצית שטרות כסף שלא נשרפים, בונה מגדל צבעים מכושף מנוזלים שונים, מסחרר מערבולת הוריקן בבקבוק מים ויוצר עם הילדים מכונת טיהור מים משוכללת. השאלה היא האם הוא יצליח להישאר יבש. בסיום יחולק שי למזכרת.

כמה עולה כניסה?

15 ₪ למבקר.

איזה תגובות קיבלתם מאנשים?

הסיור מעורר השתאות והתפעלות מהמיזם האדיר הזה שמהווה מקור גאווה לאומית למדינת ישראל. התרגשתי לפגוש ילד שהיה בסיור במסגרת בית הספר שחזר לביקור אצלנו עם משפחתו. כמו כן מגיעים אלינו לביקורים גם שרי מים וראשי ערים ממדינות שונות בעולם הרוצים ללמוד ולשדרג את מודל מחזור המים במדינתם.

כיצד סיור בשפד"ן משנה את התפיסה של האנשים בכל הקשור למחזור?

לעשות שימוש מושכל בצריכת המים. וכן המבקרים נחשפים לנזקים שיוצרים המגבונים המושלכים לאסלה ומקשים על אופן תהליך מחזור המים בשפד"ן. יצאנו מהסיור אחרי שלמדנו להכיר את החיים מתחת לאדמה, גילינו שמתחת לגוש דן יש מערכת צינורות שלמה בגודל של עיר. עכשיו אנחנו יודעים לאן המים הולכים כשאנחנו מורידים את מי האסלה בבית.

להזמנה ושריון מקום בפסח הקרוב לחצו כאן


בשיתוף איגודן