המדריך לטבעות נישואין כשרות לפי ההלכה

טבעת הנישואין הינה טבעת משמעותית ביהדות, וישנם קריטריונים חשובים לרכישתה. לא כל טבעת נישואין תהיה טבעת נישואין כשרה. מעוניינים לרכוש טבעת נישואין כשרה למהדרין? קראו את המאמר הבא

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף joolme 27/03/24 16:33 יז באדר ב'

המדריך לטבעות נישואין כשרות לפי ההלכה
כך תוכלו לקנות טבעת נישואין כשרה, צילום: Demiantseva Olha,Shutterstock

יום החתונה הוא היום המאושר בחייו של הזוג הצעיר שהופכים באופן רשמי לנשואים כדת וכדין. במהלך טקס החופה מחליפים בני הזוג טבעות. מדובר במנהג עתיק בדת היהודית. טבעת הנישואין הינה טבעת משמעותית ביהדות, וישנם קריטריונים חשובים לרכישתה. לא כל טבעת נישואין תהיה טבעת נישואין כשרה, את העובדה הזו חשוב שתכירו. לכן לפני שאתם רוכשים טבעת אירוסין עם יהלום או נישואין חשוב שתכירו את ההלכות הקיימות. כך לא תמצאו את עצמכם במצב בו תרכשו טבעת נישואין שלא תהיה כשרה על פי כללי היהדות.

מהי טבעת נישואין כשרה?

קיימים מספר קריטריונים שעושים את ההבדל בין טבעת נישואין כשרה לבין טבעת נישואין לא כשרה. חשוב שתכירו את הכללים הללו כדי שלא תמצאו את עצמכם מתחרטים על הרכישה. נציין כי ביהדות אין מקום לטעויות, ישנם כללים ברורים שאמורים לסייע להבדיל בין סוגי הטבעות. זה שבחנות מכרו לכם טבעת שאמורה להיות כשרה, אין זה אומר שהיא עומדת בקריטריונים. מבחינתכם עמידה בקריטריונים הללו היא חיונית כדי להשיג את השקט המיוחל. לדעת כי אתם מקדשים את בן או בת הזוג על פי מנהגי היהדות שהיו מקובלים מאז ומתמיד. טבעת הנישואין הכשרה היא בעצם טבעת נישואין שמקובלת על פי מנהגי היהדות. אותם מנהגים קיימים כבר אלפי שנים ועוברים מדור לדור, זוהי הסיבה בגינה חשוב לשמר את המנהגים הללו ביתר שאת.

הלכות טבעת נישואין כשרה

חומר אחד – חשוב מאוד לוודא ממה עשויה טבעת הנישואין אותה אתם עומדים לרכוש. על פי כללי היהדות חובה שהטבעת תהיה עשויה מחומר אחד בלבד. אם הטבעת עשויה משילוב של מספר חומרי גלם שונים, היא לא תהיה כשרה כדת וכדין. מרבית טבעות הנישואין עשויות מזהב, זהו החומר הפופולארי ביותר לייצור טבעות נישואין כשרות. נציין כי מותר על פי כללי היהדות לשלב זהב לבן יחד עם זהב צהוב או כל צבע אחר.

טבעת חלקה – המון בני זוג רוצים לחרוט בחלק הפנימי של טבעת הנישואין שמות או כל מיני תאריכים עם חשיבות עליונה. בעוד בטבעות אירוסין מותר לחרוט בחלק הפנימי, בטבעות נישואין חל איסור. הטבעת חייבת להיות חלקה בחלק הפנימי שלה, אך ניתן לחרוט בחלק החיצוני שלה כל מיני עיטורים וסימנים בעלי חשיבות.

צורת הטבעת – הצורה של הטבעת גם היא קובעת האם מדובר על טבעת נישואין כשרה למהדרין. הצורה של הטבעת צריכה להיות עגולה, ולא מרובעת כפי שניתן למצוא במקומות שונים. הצורה העגולה מסמלת ביהדות אחידות ושלמות של בני הזוג, ומהסיבה הזו נותנים אותה מתחת לחופה. טבעת הנישואין צריכה להיות בקוטר שנע בין 1 מ"מ עד 6 מ"מ לכל היותר.

מחיר הטבעת – מתחת לחופה שואל הרב את החתן, האם הטבעת שווה פרוטה? על פי כללי היהדות החתן מחויב לרכוש את הטבעת מכספו האישי. פרוטה שוות ערך ל-10 אגורות, כך שלא חייב שהטבעת תעלה כסף רב. אך היא כן צריכה להיות פריט אותו החתן רכש על מנת להעניק אותו לבת הזוג מתחת לחופה. כל טבעת נישואין הניתנת במתנה אינה תהיה קבילה על פי מנהגי היהדות.

היכן נהוג לענוד את טבעת הנישואין?

ההלכה אינה מחייבת את החתן ואת הכלה לענוד את טבעת הנישואין לאחר החתונה. בשונה מטבעת האירוסין אותה הכלה נועדת לענוד, בנוגע לטבעת הנישואין הבחירה אינה אחידה. עם זאת בטקס החופה חובה לענוד את הטבעות האחד לשנייה, ולהוסיף גם ברכה. בחופה החתן עונד לכלה את הטבעת על האצבע ביד ימין. על החתן לחזור על המשפט: "אם-אשכחך ירושלים תשכח ימיני. תדבק לשוני, לחיכי אם לא אזכרכי אם לא אעלה את ירושלים על, ראש שמחתי". הכלה רשאית להעביר את טבעת הנישואין לכל אצבע אחרת בסיום טקס החופה בהתאם לנוחיותה.

הלכות נוספות בטבעת נישואין

קיימות עוד מספרות הלכות נוספות בכל הנוגע לרכישת טבעת נישואין כשרה. בראש ובראשונה את הטבעת החתן חייב לרכוש מכספו, ולא לקבל במתנה מכל אדם אחר. המחיר של הטבעת כפי שאמרנו אינו באמת משנה, כך שניתן לרכוש גם טבעת זולה באופן יחסי. ישנה הקפדה על רכישת טבעת מזהב, לפחות במרבית מקהילות היהודית. עם זאת כאן צריך להגיד כי אין חובה לרכוש טבעת מזהב, טבעת נישואין כשרה יכולה להיות מכסף. השיקול העיקרי צריך להיות הנוחות והנראות של הטבעת ביחס עם כל שאר הטבעות הנמצאות על האצבע.

האם מותר לשנות את הטבעת אחרי החתונה?

אין כלל ביהדות שקובע כי אסור לערוך שינויים בטעת ביום שאחרי החתונה. כל אחד יכול לערוך שינויים כאוות נפשו, עם זאת רבים נמנעים מלעשות זאת. הרי מדובר על טבעת עם ערך סנטימנטלי, כזאת שרוצים להשאירה בדיוק כפי שהיא. אך ישנם מקרים בהם הטבעת אינה בגודל המתאים או שלא מתלבשת על האצבע בצורה הרצויה. אל תחששו לעשות שינויים, העיקר שיהיה לכם נוח לענוד את הטבעת בכל הזדמנות ובכל זמן. גם אם בא לכם לחרוט על הטבעת או להוסיף את תאריך החתונה זה בהחלט צעד אפשרי ביום שאחרי טקס החופה.

אחרי שהבנתם עד כמה חשוב לבחור טבעת נישואין כשרה שעומדת בחוקי היהדות, הגיע הזמן לבצע רכישה. כיום קיימות טבעות נישואין ואירוסין רבות, לכל אחת מהן נראות שונה משלה. בא לכם להעניק לבת הזוג מתחת לחופה טבעת נישואין מרשימה ויפה? עליכם לחפש חנות תכשיטים המתמחה בטעות נישואין. ג'ול מי הינה חנות תכשיטים מוכרת המציעה מגוון רחב של טבעות אירוסין כשרות למהדרין. רק תבחרו את הטבעת הרצויה, והיא תגיע אליכם בדיוק בזמן הנדרש טרם החתונה.


בשיתוף joolme