מהן התפילות המומלצות שכדאי להכיר ולהתפלל? ולמה זו מתנה כל כך חשובה?

התפילה היא זכות גדולה ועצומה שיש לכל יהודי – זו היכולת שלנו לדבר עם הקב"ה, בצורה הכי פשוטה שיש. זה קשר ישיר עם בורא עולם, וזה נותן לנו את היכולת לשבח אותו, לבקש ממנו בקשות, וגם לומר לו תודה

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/03/24 18:55 כג באדר א'

מהן התפילות המומלצות שכדאי להכיר ולהתפלל? ולמה זו מתנה כל כך חשובה?
תפילה, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

בשביל מה צריך מאמר שלם על תפילה? זה לא משהו שעושים סתם כך ביומיום? אז זהו, שלא. כלומר, כן, מתפללים בכל יום, כל אחד חייב בשלוש תפילות כל יום, ובעוד תפילות בימים מיוחדים לאורך השנה, אבל תפילה היא ממש לא רק דקלום של טקסטים קבועים. התפילה היא זכות גדולה ועצומה שיש לכל יהודי – זו היכולת שלנו לדבר עם הקב"ה, בצורה הכי פשוטה שיש. זה קשר ישיר עם בורא עולם, וזה נותן לנו את היכולת לשבח אותו, לבקש ממנו בקשות בכל נושא שבעולם, וגם לומר לו תודה על כל החסדים שהוא שולח לנו.

אז למה צריך גם את התפילות הקבועות האלה שהזכרנו? כי נכון, כל אחד יכול לפנות לה' בכל זמן ולבקש דברים במילים שלו, אבל חז"ל קבעו לאורך הדורות נוסחים קבועים, כדי שלא נשכח להתפלל על הדברים הגדולים והחשובים, שאנחנו עלולים לשכוח במהירות של היומיום.

כדי להתפלל מדי יום את כל התפילות המרכזיות, חשוב לדעת מהם זמני היום. אמנם, יש תפילות שאין להן זמן קבוע. למשל, אם אתם מחפשים תפילות מומלצות להתחזק בהן, תוכלו להתמקד למשל בברכת אשר יצר. זוהי ברכה שהיא כמו תפילה קצרה, ויש בה כל מה שצריך להיות בתפילה: שבח, בקשה והודיה לבורא עולם. את ברכת אשר יצר מברכים כל בוקר, כחלק מברכות השחר, אבל גם לאורך כל היום, בכל פעם שמתפנים בשירותים, וכמובן – אחרי נטילת ידיים, כדי לומר אותה בטהרה.

אך יש תפילות שבשבילן בכל זאת צריך לדעת את הזמנים המדויקים של כל יום. כך, למשל, אפשר לדעת ממתי עד מתי אפשר להתפלל תפילת שחרית, מנחה וערבית. לתפילות האלה יש זמנים קבועים במשך היום. את תפילת שחרית אומרים בשעות הבוקר ועד חצות היום (זמני היום נקבעים בשעות זמניות בהתאם לאורך שעות האור והחושך), את תפילת מנחה – בשעות הצהריים ועד שקיעת החמה, ואת תפילת ערבית, כמובן, אומרים בערב. התפילות האלה נראות אותו דבר בכל יום, אבל בשבתות ובחגים הן משתנות, במיוחד תפילת שמונה עשרה שבכל אחת מהן. בשבתות ובחגים גם מוסיפים תפילה נוספת – תפילת מוסף. התפילה היא מתנה יקרה שה' נתן לנו, כדי שנוכל להתקרב אליו. נצלו את הרגעים של התפילה, הם מיוחדים.