דם בתוך העין – הסיבות, התסמינים ודרכי הטיפול

עין מורכבת ממספר רב של רקמות פונקציונליות, שרובן ככולן נתמכות על ידי רשת של נימי דם בעין שמזינים אותן וכמו כן גם ורידים בעין שמנקזים את התוצרים המטאבוליים. כך תוכלו לטפל בתופעה של דם בתוך האייטם

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף איתי שרף 21/08/23 16:21 ד באלול התשפג

דם בתוך העין – הסיבות, התסמינים ודרכי הטיפול
דם בתוך העין, אילוסטרציה | , צילום: shutterstock

העין שלנו מהווה איבר מאוד מתוחכם שמיועד לקלוט את קרני השמש ולהמיר אותם לאותות חשמליים על מנת שיתורגמו במוח לראייה. על מנת לעשות כן, העין מורכבת ממספר רב של רקמות פונקציונליות, שרובן ככולן נתמכות על ידי רשת של נימי דם בעין שמזינים אותן וכמו כן גם ורידים בעין שמנקזים את התוצרים המטאבוליים. הופעת דם בתוך העין קשורה בדרך כלל לרשתית העין והיא מהווה מצב בו דם שאמור להיות בתוך אותם כלי דם פרץ החוצה מסיבות כאלו ואחרות, מה שעשוי לגרום לפגיעה בראייה. ממה נובעת התופעה של דם בתוך העין וכיצד ניתן לטפל בכך? מייד תבינו.

דם בתוך רשתית העין - מדוע זה קורה?

על מנת להבין את תופעה של דם בתוך רשתית העין, חשוב ראשית כל להבין כיצד בנויה העין שלנו. כאמור, קיימים כלי דם בעין אשר מיועדים להזין את הרקמות שבתוכה בחמצן, מקורות מזון, הורמונים וויטמינים ועוד, וכמו כן לסלק את עודפי פסולת המטבוליזם. כאשר נוצרת חסימה כלשהי, במרבית המקרים חסימה בווריד הרשתית, שיכולה להתרחש במיקומים שונים – בווריד הראשי של הרשתית (CRVO) או באחד הורידים המשניים (BRVO), עלולה להתרחש התופעה של דם בתוך רשתית בעין.

ורידים אלו יכולים להיחסם עקב קריש דם בעין, דלקות, סכרת, יתר לחץ דם, טרשת עורקים ועוד. בסופו של דבר, הלחץ בהם עולה עד לנקודה קריטית בה הוורידים פשוט מתפוצצים ודם זולג מהם. לעיתים העלייה בלחץ הינה הדרגתית וטרם לדימום מופיעה בצקת בעין , אך לעיתים מדובר בתהליך מהיר מאוד שמופיע ללא התראה מוקדמת. יש לציין כי בצקת ברשתית העין יכולה להיגרם גם עקב מחלות נוספות (סכרת, ניוון רשתי ועוד) כך שהדבר מחייב בכל מקרה בירור וטיפול בכל מקרה לגופו.

מהם התסמינים של דם בעין ומדוע חשוב לטפל בכך?

לעומת בעיות עיניים אחרות אשר מתפתחות ללא תסמינים מיוחדים, דם ברשתית העין נותן את אותותיו באופן מיידי ומוביל בבהלה את הסובל מכך אל הרופא. חשוב גם לציין כי דם בתוך העין, להבדיל מדימום שמופיע על פני העין (כגון שטף דם בלחמית), אינו נראה כלפי חוץ, שכן הוא קשור לכלי הדם שנמצאים עמוק יותר בתוך איבר זה. כאשר מדובר בדימום של וריד שאינו מרכזי (BRVO), התסמין שיחוש המטופל הוא של הופעת כתם בשדה הראייה. אם הווריד הראשי הוא זה שנפגע, לא יופיע כתם אך תהיה ירידה בראייה עם חומרה שתלויה במידת הדימום.

ללא טיפול נאות, במקום כלי הדם הוורידיים שנפגעו יתחילו להתפתח כלי דם אחרים, בעלי מבנה פחות מאורגן ודופן דקה יותר. הדבר עשוי להוביל לדימומים משניים, עלייה בלחץ התוך עיני (גלאוקומה), כאבים ולעיתים אף לאובדן ראייה בלתי הפיך. בשורה התחתונה, כאשר יש דם בתוך העין הדבר מחייב התערבות כמה שיותר מהירה ויעילה.

כיצד מטפלים במקרי דם בתוך רשתית העין?

הדבר הראשון שצריך לעשות כשחשים בתסמיני דם בתוך העין הוא להגיע כמה שיותר מהר אל רופא העיניים. בפני הרופא עומדות כמה אפשרויות טיפול, כגון זריקות תוך עיניות של תרופות שמונעות את שגשוג כלי הדם החדשים, בין היתר אווסטין, איליה או לוסנטיס. ניתן לשלב גם סטרואידים במהלך הטיפול ובמידת הצורך גם להתערב מבחינה ניתוחית, על ידי צריבת כלי הדם החדשים באמצעות לייזר.

מטרת הטיפול היא לאפשר לגוף לתקן את כלי הדם שנפצעו, תוך מניעת גדילת כלי הדם האחרים שתוארו לעיל וכמו כן, לשפר את מעבר הדם אל עבר הרשתית על מנת לשמר את התפקוד שלה ככל שניתן.

דם ברשתית בעין – כיצד הרפואה הסינית למחלות עיניים יכולה לעזור?

כדאי מאוד לשלב יחד עם הטיפול הרפואי גם אפיק רפואי נוסף שאינו מפריע אלא רק מגביר את האפקט ומשפר את התוצאות. אנחנו מתכוונים לרפואה סינית למחלות עיניים שמסוגלת להתמודד עם מצבים של דם בתוך רשתית העין בצורה יעילה ביותר. טיפול זה משתמש בדיקור וצמחי מרפא על מנת להפסיק את הדימום, למנוע שגשוג של כלי דם פתולוגיים, לשפר את זרימת הדם התקינה אל תוך הרשתית ושיפור הניקוז ממנה.

הרפואה הסינית למחלות עיניים נוגעת בשורש הבעיה, כך שלאחר טיפול מוצלח נשמרים תפקודי הראייה לאורך זמן ומטופלות בה בעת גם מחלות ובעיות שונות אצל המטופל, פיזיות ורגשיות, שגרמו לבעיה זו ולבעיות אחרות.


בשיתוף איתי שרף