שיאי מכירות הרכב החשמלי ממשיכים

בשנים האחרונות מכירות של רכב חשמלי עולות כל הזמן. שנה אחרי שנה בעקביות, המספרים מדברים בעד עצמם ומוכיחים שמשהו גלובלי משתנה במהירות ושיש כאן מגמה עתידית מובהקת. איך אפשר להסביר את התופעה? יש כמה סיבות

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף evm 21/08/23 16:14 ד באלול התשפג

שיאי מכירות הרכב החשמלי ממשיכים
רכב חשמלי, אילוסטרציה | , צילום: shutterstock

ברבעון הראשון של שנת 2022 נמכרו ברחבי העולם יותר משני מיליון רכבים חשמליים, שזה הרבה יותר מאותו רבעון בשנה שלפני. לשם השוואה, כיום נעים בכבישי העולם קרוב לשבעה עשר מיליון רכבים חשמליים, פי שלשוה מהכמות שהייתה בשנת 2018.

בשוקי הרכב הגדולים בעולם- ארצות הברית, סין ואירופה, כמויות הרכבים החשמליים שנמכרים עולה כל הזמן. בסין הכמות שילשה את עצמה, באירופה היא עלתה ביותר משני שליש ובארצות הברית ביותר מפי שניים. אלה השווקים הגדולים, אך אפשר לצרף את שאר המקומות ברחבי העולם ולהגיע למספרים גבוהים הרבה יותר.

אז מה קרה בשנים האחרונות שהצרכנים מעדיפים רכב חשמלי על פני רכב אחר? יש כמה סיבות. סיבה חשובה ומרכזית היא התכונות של הרכב החשמלי עצמו. רכב שנע על ידי חשמל אינו מזהם ואינו מרעיש. היתרון הוא לאיכות האוויר. לאור השינויים האקלימיים והאסונות שפוקדים את כל העולם כל הזמן, חלחלה ההבנה שחייבים לעשות משהו. רכב חשמלי הוא פתרון טוב לעניין.

מעבר לשיח הציבורי על הזיהום, יש גם את הצד של יצרניות הרכב הגדולות. יצרניות אלה החליטו לשנות את תודעת הייצור שלהן ולעבור לפסי ייצור של רכב חשמלי, כשבחזון שלהן, בעוד כמה שנים ייצרו רק רכבים חשמליים. בנוסף, יצרניות הרכב צריכות לעמוד בתקנים מחמירים של זיהום ומי שלא תעשה זאת, צפויה להיתקל בקנסות גבוהים. מעבר לכסף, אף יצרנית רכב לא רוצה להצטייר כמזהמת בעידן של מעבר לאנרגיות ירוקות.

בנוסף, רכב חשמלי הוא גם חסכוני יותר. עלות של טעינה חשמלית זולה יותר משמעותית מדלק בכל העולם. מה גם שחשמל ניתן להפיק מאנרגיות מתחדשות כמו רוח ושמש שיש בשפע, כך שהמחיר יכול עוד לרדת בשנים הקרובות. מעבר לכך, התפעול של רכב חשמלי זול יותר כי לרכב כזה אין את אותם מרכיבים מכניים כמו בוכנות או שמנים והתחזוקה קטנה יותר.

מדינות רבות בעולם החליטו לקדם את התחבורה הלא מזהמת והן עושות זאת בשני צירים מקבילים: האחד, הגבלות וקנסות על רכבים מזהמים והשני הוא מתן תמריצים לקניית רכב חשמלי. הצעדים הללו כבר הוכיחו את עצמם בשנים האחרונות ויש מדינות שבהן כמות הרכבים החשמליים שנקנית בשנה, משתווה ואף עולה על זו של הרכבים המונעים על ידי דלק.

מה שמעניין בשוק הרכבים החשמלי זו העובדה שגם בזמן משבר, המכירות ממשיכות לעלות. בזמן מגפת הקורונה, כשכל העולם נפגע כלכלית, המשיכו למכור רכבים חשמליים. אמנם הקצב היה נמוך מהרגיל, אך עדיין המכירות היו גבוהות. גם המלחמה בין רוסיה ואוקראינה משפיעה על הענף וניכר מחסור בניקל, שהוא מחצב הדרוש לייצור הסוללות החשמליות לרכבים. הצפי הוא שהמחיר יעלה בכמה אחוזים, אך לא צפויה טלטלה במכירות או האטה משמעותית, נכון לעכשיו.

חוץ מהרכבים עצמם, יש פיתוח מואץ גם של תשתיות הטעינה החשמליות. הכוונה היא לעמדות טעינה שנבנות במספרים גדולים ובפריסה רחבה במקומות רבים בעולם. הנתונים הגלובליים מראים שבכל מקום שבו יש עמדות טעינה נגישות מספיק, שם יש יותר רכבים חשמליים. הצרכנים בכל העולם רוצים שיהיה להם נוח וזמין לטעון את הרכב מבלי להסתובב ולחפש עמדות פנויות.

בסופו של דבר, רכבים חשמליים יהיו הסטנדרט בכבישים בעוד כמה שנים וידחקו החוצה את הרכבים המזהמים. נתוני מכירות שנתיים מראים שזאת המציאות בכל העולם והמגמה הזאת מתרחבת. מדובר בשילוב של מודעות גבוהה, מעבר לייצור חשמלי והכנת תשתית מתאימה שתתאים לצרכים העתידיים. כך, כולנו נרוויח סביבה נעימה ואוויר נקי יותר.


בשיתוף evm