תקנים לחברות וארגונים שחשוב להכיר

כל חברה וארגון מבקשים לצמוח ולהתפתח. תקנים בינלאומיים הם דרך נפלאה להנעת תהליך שינוי ובחינה של תהליכי העבודה, לייעול ולשיפור שלהם, והם יפתחו בפניכם אפשרויות עסקיות חדשות   

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף נקסטפ 13/08/23 16:20 כו באב התשפג

תקנים לחברות וארגונים שחשוב להכיר
צילום: shutterstock

עסקים וארגונים ברחבי העולם פועלים יום אחר יום לשפר את עבודתם, לייעל תהליכים, להפחית בזבוז, לייצר נהלי עבודה המגנים על העובדים, על הסביבה או על הלקוחות, ולמקסם ככל הניתן את האפקטיביות של תהליכי הייצור, ההפצה ועוד. כל אלו מאפשרים לעסקים ולארגונים להתמודד בהצלחה בסביבה תחרותית ותובענית, לצמוח, להצליח וליצור לעצמם מוניטין חיובי.

לעזרתם של הארגונים והעסקים הללו עומדים תקנים שונים, שתהליך השגתם ויישומם מאפשר מבט מעמיק על המצב הקיים, ניתוח נקודות התורפה והיתרונות ויצירת שינויים שיאפשרו לעסק או לארגון לשפר את עבודתו וגם לזכות בתקן הנכסף, שיוכיח לכל המעוניין כי אכן מדובר בעסק איכותי. ישנם סוגים שונים של תקנים, חלקם מתאימים למגוון רחב של חברות וארגונים וחלקם רק לתעשיות מסוימות. במאמר זה נתייחס לכמה תקני איכות חשובים ומרכזיים, שמהווים לעתים אפילו תנאי סף להתקשרויות עסקיות שונות, ועל כן חשוב מאוד שתכירו אותם.

תקנים לתעשיות מוגדרות

כאשר אנחנו מדברים על תקנים המיועדים לתעשיות מוגדרות מראש, עלינו לשאול את עצמנו לפני הכול אם העסק או הארגון שלנו אכן מתאים לתקן הזה. תקנים ספציפיים, המיועדים לתחום מסוים, מתמקדים בנושאים שרלוונטיים רק למי שעוסק בתחום זה, והשגה שלהם מבטיחה כי העסק עומד בתנאים מחמירים לאיכות המוצרים. התקנים הללו מיועדים לרוב לתעשיות שנחשבות רגישות יותר לתקלות בייצור ובאספקה, כמו מוצרים מן החי ומוצרים רפואיים, שטעות בהם עלולה להוביל לפגיעה בבריאות המשתמשים במוצר.

תקן ISO 13485 הוא תקן המתמקד בייצור ובפיתוח של מוצרים, אביזרים ומכשירים רפואיים. לא קשה להבין מדוע ייצור של מוצרים רפואיים דורש פיקוח מחמיר במיוחד, שכן טעות או תקלה במוצר כזה עלולות להוביל לתוצאות רפואיות משמעותיות, ועל כן חשוב שחברות העוסקות במוצרים כאלו יקפידו במיוחד על נהלי איכות ובקרה מחמירים. תקן ISO 13485 מהווה תנאי סף לצורך חדירה לשווקים האירופי והאמריקאי ולצורך עבודה מול משרד הבריאות הישראלי.

תקן haccp הוא תקן נוסף המיועד לתעשייה ספציפית, ובמקרה זה – תעשיית המוצרים מן החי. גם כאן מדובר במוצרים שייצור, אחסון או תובלה לא נכונה שלהם עלולים לגרום לסיכון רפואי, ועל כן, עמידה בתקן הייעודי מבטיחה במידה רבה כי מוצרי החברה בטוחים למאכל. תקן haccp מהווה תנאי הכרחי לקבלת רישיון יצרן בישראל והוא גם מוכר היטב מסביב לעולם, והוא מתמקד בהיגיינה ובטיחות מזון בכל שלבי הייצור והאספקה, כך שהלקוח הסופי יוכל ליהנות ממוצר איכותי.

תקנים לכל התעשיות

בשונה מהתקנים לתעשיות המוגדרות, המתמקדים באספקטים המיוחדים לחברות וארגונים בתחום זה, התקנים הכלליים מיועדים כמעט לכל סוג של חברה או ארגון, והם מגדירים תהליכי עבודה, נהלי עבודה, תהליכי בקרה ואיכות ועוד ועוד. חברה או ארגון שהשיגו תקן כזה יכולות ליהנות מאפשרויות עסקיות חדשות, ממוניטין טוב ואיכותי יותר וגם מיעילות מוגברת ואפילו חיסכון בהוצאות.

תקן ISO 9001 הוא תקן ניהול איכות המתאים למגוון רחב של חברות וארגונים – ממפעלים ועד עיריות, מעמותות ועד תאגידים ועוד. התקן מהווה תנאי סף במגוון מכרזים ממשלתיים בישראל והוא גם מעיד על עמידה בסטנדרטים בינלאומיים מוסכמים, כך שהוא פותח דלת לשווקים חדשים. בתהליך הטמעת התקן מבוצע תהליך מעמיק של התייעלות פנימית, כתיבת נהלים ויישום תהליכי פיקוח ובקרה, שיבטיחו איכות גבוהה במוצרים, בשיטות העבודה, בסביבת העבודה ועוד ועוד.

תקן ISO 14001 מיועד גם הוא לכל התעשיות, והוא מתמקד בהגנה על הסביבה. אנו יודעים כי כמעט לכל ארגון או עסק יש השפעה על סביבתו, ועל מנת לצמצם פגיעה בסביבה ולעמוד בחוקים ובתקנות הישראליים להגנת הסביבה – כדאי לעבור תהליך הסמכה לתקן ISO 14001. מדובר בתקן בינלאומי שהוא בעצם מערכת נהלים והנחיות עבודה המכוונים לניהול יעיל של מערכת סביבתית בארגון, ויישום יסודי ואיכותי שלו בעסק או בארגון יבטיח הגנה על הסביבה, על העובדים והלקוחות וגם יעילות גבוהה יותר לארגון.

תקנים הם דרך נהדרת להתניע שינוי חיובי בעסק או בארגון שלכם. הדרישות המפורטות של התקנים יספקו לכם מעין מפת-דרכים מסודרת שתוביל אתכם לא רק בדרך אל התקן הנכסף אלא גם בדרך אל השלב הבא בצמיחה העסקית שלכם. על מנת לעשות זאת נכון, ולהגיע בשלום אל היעד הסופי, רצוי להתייעץ עם מומחים שכבר מכירים היטב את תהליכי ההסמכה השונים ויכולים להתאים אותם בדיוק לעסק או לארגון שלכם. בהצלחה!


בשיתוף נקסטפ