כיצד המצב הכלכלי הנוכחי בארץ משפיע על הליכי חדלות פירעון?

אני עוסקת בתחום החדלות פירעון כבר 16 שנה ואין ספק שבשנים האחרונות עוד מאז החלה הקורונה ישנה עלייה במספר הפונים המחפשים אחר עורך דין חדלות פירעון

חדשות כיפה תוכן שיווקי 04/07/23 09:52 טו בתמוז התשפג

כיצד המצב הכלכלי הנוכחי בארץ משפיע על הליכי חדלות פירעון?
רשות המיסים, צילום: 123RF

גל ההתייקרויות במשק, במקביל לעלייה החדה הנוספת בריבית והתייקרות המשכנתאות וההלוואות, הביא לגידול נוסף בפתיחת תיקי חדלות פירעון ולעלייה נוספת במספר הפונים. 

היקף תיקי פשיטות רגל וחדלות פירעון הסתכם בשנת 2022 ב־25 אלף - גידול של 9% בהשוואה ל־2021. זה ברור לי שבשנת 2023 ישנו זינוק נוסף בכמות פתיחת תיקי חדלות פירעון. לא מדובר רק על יחידים אלא גם על עסקים וחברות שהצליחו למשוך קצת מאז משבר הקורונה אך המשבר הכלכלי הנוכחי הביא אותם למצב של חדלות פירעון. המענקים שניתנו במהלך הקורונה הצליחו להחזיק קצת את בעלי העסקים והחברות מלקרוס, אולם עליית הריבית והצבת תנאים קשוחים יותר ע"י הבנקים לקבלת הלוואות גרמו לבעלי העסקים והחברות לקריסה.

שביט אמיתי בנדה

זהבית אמיתי-בנדה, עורכת דין ונוטריון  צילום: 123RF

לאחרונה הבחנתי שיש גם עלייה במספר הפונים שהחלו הליך חדלות פירעון / פשיטת רגל בעבר ונזרקו מההליך עקב אי תשלום לקופת הכינוס ו/או אי הגשת דוחות דו חודשיים. חשוב לדעת שבמקרה כזה, אין אפשרות לפתוח שוב תיק חדלות פירעון אלא ברוב במקרים יש להמתין בין שנה לשנתיים וחצי טרם פתיחת הליך חדש. פתיחת הליך חדש נתונה לשיקולו של הממונה על הליכי חדלות פירעון והיא כמובן תלוית נסיבות לגופו של עניין. 

מה מביא לכך שאנשים לא מגיעים לסיומו של הליך חדלות פירעון ונזרקים באמצע?

צריך להבין שהליך חדלות פירעון הוא הליך ממושך ומלבד התשלום החודשי לקופת הכינוס, יש להגיש דוחות על הוצאות והכנסות מדי חודשיים. תפקידו של עורך דין חדלות פירעון חשוב והכרחי להמשך ההליך. 

ברוב רובם של המקרים, האנשים שלא מסיימים את ההליך אלו אנשים שפתחו את ההליך באופן עצמאי ללא עורך דין פשיטת רגל או אנשים שנעזרו בסיוע המשפטי שעושה עבודה מבורכת, אולם אין ביכולתם ללוות את היחיד באופן שוטף בהליך ולהגיש עבורו את הדוחות, הבקשות והתגובות הנדרשות. 

חשוב מאוד כאשר פונים לעורך דין לענייני פשיטת רגל, לוודא ולערוך הסכם כתוב שמפרט את תפקידו של העורך דין לאורך ההליך. חשוב מאוד שתפקידו של עורך הדין יכלול הכנת והגשת דוחות דו חודשיים, הגעה עם היחיד לבירורים אצל הנאמן וליווי לדיונים בבית המשפט.

הרבה פעמים אני מרגישה כמו שוטרת שמתזכורת את הלקוחות שוב ושוב להעביר לי את הקבלות והחומר הנדרש מדי חודשיים וברור לי שאם לא אעשה זאת הם לא יעשו זאת לבד. אנשים חיים את שגרת היום יום הקשה שלהם ועסוקים בלשרוד. טבעו של האדם לדחות את המשימות הפחות נעימות וכאן נכנס תפקידו של עורך דין חדלות פירעון. פשוט לגרום ללקוח להתמיד בהליך ולא לוותר. 

כיצד משפיע הליך חדלות פירעון על משפחתו של החייב?

עורך דין חדלות פירעון שמלווה חייב לאורך כל ההליך נחשף לסיטואציות לא נעימות בהן החייב צריך להתמודד למול בני משפחתו באשר להוצאות הבית. ישנם מקרים שאחד מבני הזוג נכנס להליך חדלות פירעון בגלל טעויות כלכליות שהוא עשה בעצמו ואילו בן הזוג האחר התריע מבעוד מועד שהטעויות הללו יובילו לאסון כלכלי. 

למשל אישה שהייתה נגד פתיחת עסק ע"י בן זוגה שלבסוף הוביל לקריסה כלכלית, מסרבת לצמצם בהוצאותיה בטענה שהיא לא נמצאת בחדלות פירעון אלא בן זוגה. האישה רוצה לטוס לחו"ל, לרכוש רכב, ללכת לחוגים, להירשם למכון כושר וכו'. מחד צודקת האישה שהרי היא עובדת ומשתכרת בעצמה, אולם הכנסות והוצאות בני הבית מדווחות לממונה על הליכי חדלות פירעון ידי חודשיים ועליהם להראות כי הם אינם חיים חיי מותרות. מדובר על תא משפחתי אחד. 

מצב מורכב נוסף הוא ההתמודדות של החייב מול ילדיו. 

כב' השופט עודד מאור מתייחס באחד מפסקי הדין להשפעה של הליך חדלות פירעון על ילדיו של החייב וכותב: "כל 'חטאו' של הילד הוא שנולד למשפחה במצוקה, למשפחה שעושה להחזיר את חובותיה. יש להקפיד שלא תפגע זכותו של הילד מעבר לנדרש, שהרי פגיעה שכזו עלולה לגרור חוסר צדק". 

ילדי החייב נקלעו בעל כורחם לסיטואציה הכלכלית המורכבת. החייב ישקול פעמיים לפני שירכוש לילדו טלפון חדש, יחגוג לו בר מצווה, ירשום לחוג או לבית ספר פרטי שכן הוא יודע שכל הוצאה שכזו תיבחן ע"י הנאמן והממונה על הליכי חדלות פירעון ועשויה להיחשב בעיניהם ובעיני הנושים כמותרות. 

השופט עודד מאור קבע ובצדק כי יש להעדיף את טובתם של הקטינים על פני קניינם של הנושים גם כאשר מדובר בצרכי קטינים שעשויים להיתפס כמותרות. ככל הניתן יש לאפשר לילד חוגי העשרה, שיעורי עזר והעשרת עולמו התרבותי – חינוכי על פני הגדלת הסכום הנצבר בקופת הכינוס. 

בפועל לפני כל הוצאה חריגה מעבר לכלכלת הבית ותשלומי המיסים יש להתייעץ בעורך דין פשיטת רגל על מנת שלא לפגוע בהליך. 

כשמגיעים אליי בני זוג אני מדגישה בפניהם שהתקופה הקשה של עיקולים והליכי הוצאה לפועל כבר מאחוריהם ועם כניסתם להליך חדלות פירעון עליהם רק למלא בדבקות אחר הוראות ההליך ובתוך זמן לא ארוך ההליך יהיה מאחוריהם ויקבלו את ההפטר המיוחל.