תביעה להכרה בפוסט טראומה כתוצאה מהשירות הצבאי

הנושא של פוסט טראומה מהצבא עלה לכותרות בשנים האחרונות, בגלל הרבה מאוד סיבות. אנשים כיום הרבה יותר מבינים את הנושא של בריאות הנפש ושל התמודדות עם הקושי שבשירות צבאי וההשלכות הנפשיות שיכולות להיגרם בעקבותיו, גם אם הפציעה היא אינה פיזית

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף A-WEB 14/06/23 17:24 כה בסיון התשפג

תביעה להכרה בפוסט טראומה כתוצאה מהשירות הצבאי
צילום: shutterstock

הנושא של פוסט טראומה מהצבא עלה לכותרות בשנים האחרונות, בגלל הרבה מאוד סיבות. אנשים כיום הרבה יותר מבינים את הנושא של בריאות הנפש ושל התמודדות עם הקושי שבשירות צבאי וההשלכות הנפשיות שיכולות להיגרם בעקבותיו, גם אם הפציעה היא אינה פיזית. פוסט טראומה יכול לכלול השלכות על המצב הגופני בנוסף לפציעה נפשית, ובכל מקרה, חיילים ואנשי כוחות הביטחון ששירתו את המדינה ויצאו מצולקים, הצריכים להיות מוכרים כנכי צה"ל, לקבל טיפולים, זכויות, הטבות שונות על מנת שיוכלו לחיות את חייהם על הצד הטוב ביותר.

סיוע וליווי בהכרה כנכי צה"ל

אחוז הנכות במשרד הביטחון על פוסט טראומה הוא חשוב במיוחד, ככל שאחוז הנכות יהיה גבוה יותר כך מלבד הפיצויים הכספיים הגבהים יותר תוכלו לקבל סיוע רב יותר כגון: תשלום על ליווי, תשלום על אי כושר עבודה, תשלום על ימי מחלה וכיוצ"ב. כל אחד סובל מהפרעה זו בעוצמה שונה, ישנם אנשים אשר סובלים מהשפעה מזערית וישנם אנשים שההשפעה היא קשה מאוד, ולכן קביעת אחוז נכות מתאימה תסייע מאוד להמשך. כדי להשיג הכרה כנכי צהל בשל פוסט טראומה מהצבא או מהשירות הביטחוני, יש להגיש תביעה למשרד הביטחון על מנת להיות מוכרים כנכי צה"ל, לעבור ועדה רפואית אשר תקבע את אחוז הנכות הנפשי שלכם. בנושא של תביעות נגד משרד הביטחון העדיפות היא תמיד לעבור את התהליך עם עורך דין מומחה ואיכותי המכיר היטב התחום ואת אגף השיקום, ויכול לסייע בליווי של התהליך המשפטי, הבירוקרטי והמורכב הזה בצורה הטובה ביותר.

להתייעץ ולהבין עוד לפני הגשת התביעה למשרד הביטחון

כאמור, תהליך של תביעה להכרה בפוסט טראומה מתחיל עם התייעצות עם עו"ד. מומלץ בחום להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בתביעות משרד הביטחון והוא בעל ידע בתחום הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה, על מנת לקבל הכוונה וייעוץ מקצועי לגבי התהליך והמסמכים הדרושים שיש להגיש. לאחר מכן, יש לאסוף את המסמכים הרלוונטיים שיתמכו בתביעה, כגון תיעוד רפואי, דוחות מטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, עדויות ממומחים מוסמכים, לצד אישורים נוספים מהצבא או משירות הביטחון.

תהליך התביעה בגין פוסט טראומה בצבא

הליך הגשת התביעה הוא הליך שיכול להיות מורכב עם המון נדבכים. התביעה עשויה להכיל פרטים אישיים, תיאור הפוסט טראומה וההשפעה שלו, המסמכים הרלוונטיים מההליך הרפואי והנפשי, אישורים מסוימים מהשירות הצבאי ועוד. לאחר מכן, התביעה מגיעה לקצינת התגמולים בתחום הנפש, שם היא תעבור על המסמכים, תוודא שמה שנכתב אכן נכון, תשתמש בחוקרים של אגף השיקום כדי לאמת את הפרטים שנטענו, ולאחר מכן תפנה את התיק ליועץ הפסיכיאטרי שלהם כדי להבין את המשך התנהלות התביעה. ישנם מצבים שהפסיכיאטר ימליץ להעביר את התביעה ישירות לוועדה הרפואית הנפשית ב"מסלול ירוק", וישנם מצבים שהפסיכיאטר ימליץ להפנות את התובע בפני חוות דעת פסיכיאטרית ומבדקים נוספים.

לאחר החלטת קצין התגמולים לעניין הקשר הסיבתי בין השירות הצבאי / כוחות הביטחון לפוסט טראומה, תפנה קצינת התגמולים את התובע בפני ועדה רפואית נפשית של משרד הביטחון, כל זה קורה במידה שמשרד הביטחון מכיר בהפרעה הפוסט טראומתית שנגרמה בעקבות השירות הצבאי.

ועדה רפואית פוסט טראומה מהצבא

ועדה רפואית נפשית של משרד הביטחון תעיין בתיק הנפשי אשר הוצג בפניה, תשמע את עורך הדין המייצג ותבצע בדיקה לתובע (כמו אינטייק). ככל שהוועדה הנפשית תתרשם שהמצב הנפשי קשה יותר והפגיעה גדולה יותר, אזי שאחוזי הנכות שיקבעו יהיו גבוהים יותר. יש חשיבות מכרעת לנוכחות של עורך דין טוב המכיר את הנושא, ויכול לקחת חלק פעיל בדיון ולהטות אותו לטובת הלקוח שלו. במהלך הליך הדיונים בוועדה, כדאי להביא עדויות מקצועיות ומסמכים המאמתים את הפוסט טראומה ואת ההשפעה שלה על החיים. עו"ד טוב יוכל לייעץ לך על האסטרטגיה המשפטית המתאימה ואילו הוכחות ועדויות יש להציג.

הקביעה הסופית של אחוזי נכות על פוסט טראומה

לאחר שהתביעה נדונה ולאחר קביעת הנכות של הוועדה הרפואית, ידע התובע את הזכויות המגיעות לו על בסיס גובה הנכות. כמו-כן ישנם עוד זכויות רבות המגיעות לנכים הסובלים מפוסט טראומה מהצבא אשר "נחבאות את הכלים" ושצריך להכיר כדי לדעת לבקש אותן. חשוב מאוד לדאוג למיצוי הזכויות, הן על ידי קביעת אחוז נכות מירבי והן ע"י הגשת כל הבקשות המתאימות כדי לקבל תגמולים, הטבות נוספות. במקרים בהם נקבעים אחוזים חלקיים / חסרים, כדאי להגיש ערעור בפני הוועדה העליונה. בשורה התחתונה, חשוב מאוד לעבור את ההליך בצורה מסודרת, וטובה בכדי ולקבל את המירב המגיע לכם בהתאם למצבכם הנפשי.


בשיתוף A-WEB