עמותת אתגרים: מנצחים את מגבלות הגוף והנפש בעזרת כוח הרוח והרצון

מייסד עמותת אתגרים: "העמותה היא בית בו ילדים, נוער ובוגרים מיוחדים יכולים לממש את החלומות שלהם, לחזק את הביטחון  העצמי שלהם, לעשות ספורט אתגרי עם חברים ומשפחה בטבע, הזדמנות להשתלב בחברה ולהראות שגם אנחנו מסוגלים לעשות הכל כמו כולם"

חדשות כיפה תוכן שיווקי 05/06/23 10:47 טז בסיון התשפג

עמותת אתגרים: מנצחים את מגבלות הגוף והנפש בעזרת כוח הרוח והרצון
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

עמותת אתגרים נוסדה בשנת 1995 ע"י נכי צה"ל ואנשי שיקום במטרה להעצים ולשלב חברתית אנשים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי בטבע. יעילות פעילותה של אתגרים נחקרה והוכחה ככלי להעצמה אישית, לחיזוק הביטחון והדימוי העצמי והרחבת היכולות בכל תחומי החיים.  פעילות אתגרים פתוחה לכלל ציבור האנשים עם מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, תקשורתית, נפשית וחושית ולכל הגילאים.

כבר למעלה מ 28 שנים שעמותת אתגרים פועלת בכל רחבי הארץ,  כולל בערים הגדולות ובישובים המרוחקים. מידי שנה לוקחים חלק בפעילות העמותה כ- 5,000 ילדים ובני נוער וכ- 1,000 בוגרים בסיוע של  כ- 1400 מתנדבים והכל במטרה להעצים ילדים ובוגרים עם מוגבלות ולשלבם בחברה באמצעות פעילויות ספורט ואתגרי טבע. 

פעילות העמותה מותאמת לכל גיל ולכל סוג של מוגבלות ומאפשרות לכל אדם עם מוגבלות להשתתף בספורט מעצים ולחוות הצלחות. בעבור חלק גדול מחברי אתגרים- זוהי פעילות משנת חיים. 

המיזמים והפעילויות של אתגרים

אתגרים פיתחה מגוון ענפי ספורט בטבע המותאמים לצרכים מיוחדים כמו רכיבה על אופניים, ריצה והליכה, שייט, קיאקים, צלילה, קארטינג, טיולי ג'יפים ואפילו סקי מים.  בנוסף אתגרים פיתחו תכניות מיוחדות בשותפויות עם משרדים ממשלתיים כמו מיזם "הספינה השטה" בשיתוף משרד הביטחון - תכנית שייט שיקומית עבור מתמודדים עם פוסט-טראומה, המביאה לשיפור רב בתפקוד ובאיכות החיים של המשתתפים.

מיזם "הטיול המשלב" בשיתוף משרד החינוך, המאפשר לילדים עם מוגבלות פיזית לצאת לטיולים שנתיים יחד עם חברי הכיתה באמצעות שימוש בגילגולון (ציוד עזר מיוחד) ובכך בעצם יכולים הילדים  להנות מהחוויה הכיפית של פעילות  עם החברים מבלי להרגיש את המוגבלות. 

טיול גלגולונים עמותת אתגרים מפעילה תכניות המאפשרות לאנשים עם מוגבלות פיזית לטייל בטבע - עם בני משפחה וכן בטיולי בתי-ספר, זאת באמצעות הגילגולון - כיסא גלגלים נייד, אשר נתרם על-ידי הוריו של סגן גיל בדיחי ז"ל, שנהרג באינתיפאדה השנייה ועל שמו קרוי הגילגולון. מדי שנה מתקיים טיול גלגולונים לזכרו ביחד עם משפחתו בחודש הולדתו, חודש יוני. השנה ייערך הטיול בפארק בריטניה.

תכנית "אתגרים לחיים" בשיתוף משרד הבריאות, תכנית תהליכית במגוון ענפי ספורט אתגריים המיועדת למתמודדים עם מוגבלות נפשית במסגרת סל שיקום. 

לפני כשנה חנכה עמותת אתגרים, בשיתוף קק"ל ומועצה איזורית עמק יזרעאל, את הסינגל הראשון בארץ - מסלול רכיבה מיוחד המותאם לאופניים מיוחדים (טנדם שהם ארוכים יותר ואופני יד שהם רחבים יותר) . בנוסף התקיימו באתגרים פעילויות חדשות בשנה האחרונה שגם הן נתמכות על תקציב, תמיכות ומתנדבים בינהן: 

מפליגות בוורוד, פרוייקט מיוחד של חולות ומחלימות סרטן השד הנפגשות מדי שבוע לקבוצה מיוחדת של דינמיקה וחיבור ולומדות בין היתר להשיט סירה בעצמן. 

מפרשים של תקווה, אירוע שנתי שמקיימת עמותת אתגרים בתל אביב בשיתוף עיריית תל אביב, משרד התרבות והספורט, קבוצת הראל ביטוח ופיננסים ויפאורה-תבורי האירוע מאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתתף בפעלות ימית על אף המוגבלות. במסגרת האירוע תתקיים אליפות ישראל לשייט דו-קרב עיוורים ולקויי ראייה ותחרות שיט הפתוחה לקהל הרחב במגוון דגמי סירות. הרשמה ופרטים נוספים ניתן לקבל באתר של עמותת אתגרים.

מחנה הקיץ של אתגרים

עמותת אתגרים, בשיתוף בנק לאומי וקק"ל, צפויה לקיים בחופש הגדול מחנה קיץ לילדים ובני נוער עם מוגבלות, אשר לא מתאפשר להם לחוות מחנה קיץ במסגרות הרגילות. המחנה מותאם ומונגש וכולל מגוון פעילויות אתגריות בטבע וכן גם אפשרות ללינה בשטח. את הפעילויות השונות מעבירים עשרות מדריכים מורשים מטעם עמותת אתגרים, מלווים על-ידי מאות עובדי בנק לאומי המגיעים כמתנדבים.

הפעילות מתקיימת בתחנות וכל קבוצה תלווה על ידי מספר מדריכים ומלווים בהתאם לצורך של הקבוצה. בין הפעילויות המגוונות אשר יתקיימו במחנה: טיולי אופניים מותאמים - אופני טנדם (זוגיים) ואופני יד, קיר טיפוס, אומגה, מתחם נינג'ה, גשרי חבלים, הפעלות מים, פעילויות יצירה ועוד. בנוסף, כולל מחנה הקיץ ארוחות, אוהלי שינה מונגשים, פעילויות לנשארים ללון, ליווי של צוות רפואי ואבטחה לאורך כל ימי המחנה. 

"בישרו לי שלא אוכל ללכת, חשבתי לעצמי שאם כך - אלמד לעוף"

לאתגרים ניתנת הזכות במשך יותר מ-20 שנה לראות עשרות אלפי ילדים, בני נוער ומבוגרים המנצחים את מגבלות הגוף והנפש בעזרת כוח הרוח והרצון.

ניר הכהן, מנכ"ל אתגרים: "אתגרים היא סיפור של הטוב המשותף של החברה הישראלית, דבר כל כך נדיר וכל כך נדרש בימים אלה. אלפי משתתפי הפעילויות מעוררי ההשראה, יחד עם כ-1400 מתנדבים נפלאים ומדריכים מקצועיים- המגיעים מהפסיפס הישראלי כולו,  נפגשים בכל שבוע במטרה להעצים, להעלות חיוך ולחזק את תחושת המסוגלות והשילוב בכל מעגלי החיים של חברי אתגרים - את המנגינה הזו אסור להפסיק, חייבים להמשיכה ואף לחזקה".

מספר יואל שרון, ממייסדי העמותה: "כשנפצעתי ביומה האחרון של מלחמת יום הכיפורים ורותקתי לכיסא גלגלים - שמחתי... לפתע פתאום הבנתי שאני בר מזל - שקיבלתי את חיי במתנה. כשפרופ' רוזין, מנהל מחלקת השיקום בתל השומר, בישר לי שלא אוכל ללכת, חשבתי לעצמי שאם כך - אלמד לעוף... כשהשתחררתי מהשיקום בחנתי את גבולות היכולת החדשים שלי. ניסיתי כל ספורט אתגרי קיים ומה גיליתי? שאין גבולות. שהגבול היחיד נמצא בראש.  

עוד סיפר: "כששמתי לב שחבריי מהשיקום נכנעו למגבלות שלהם וויתרו על החלומות שלהם בחיים והפכו לנכים גם בראש, גייסתי את חבריי חומי פריטל, אבי לוי ומיכה שלוי והקמנו את אתגרים. אתגרים זה בית בו ילדים, נוער ובוגרים מיוחדים יכולים לממש את החלומות שלהם, לחזק את הביטחון  העצמי שלהם, לעשות ספורט  אתגרי עם חברים ומשפחה בטבע, הזדמנות להשתלב בחברה ולהראות שגם אנחנו מסוגלים לעשות הכל כמו כולם... גילינו שהכל אפשרי".