אמנות קליית הקפה

החוויה הקסומה של שתיית קפה ארומטי מעורר חושים, תחילתה באיכותם של פולי הקפה ובמלאכת אומנות ומיומנות הקלייה . קולי הקפה הם המאסטרים, שביד אומן ובתהליך קלייה מדויק, יוצרים מפולי הקפה הירוקים חוויית שתייה מענגת - מארג מופלא של טעמים, ניחוחות וארומה ממכרים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 28/05/23 14:45 ח בסיון התשפג

אמנות קליית הקפה
צילום: shutterstock

בתי הקלייה מכירים לעומק את כל סוגי פולי הקפה, את מקור גידולם, את תנאי הגידול והסביבה, וכמובן את טעמו של כל סוג פולים. בדקויות של תהליך הקלייה, הם מתזמנים ומדייקים את טמפרטורת הקלייה, את משך זמן הקלייה וזרימת האוויר, כדי להפיק מהפולים את הניואנסים העדינים הכלואים בתוכם. יש בידיהם את הידע והמיומנות ליצור מגוון אינסופי של טעמים, מבהיר והדרי ועד כהה ומעושן. יש להם את היכולת להפוך פול בודד לסימפוניה של טעמים וארומה, ולשכר את החושים שלנו עם כל לגימה. פנינו למנכ"ל

חברת + CREAMA, מחלוצי תחום האספרסו האיכותי בישראל, שחשף בפנינו את סודות קליית הקפה.

מאחורי כל לגימה מסתתרת התשוקה והמסירות של קליית הקפה, קלייה המשלבת מדע, אמנות ויצירתיות. בבתי הקלייה עוברים פולי הקפה מטמורפוזה, ופולי הקפה הירוקים והסתמיים, משילים את טבעם הגולמי וחסר הייחוד והופכים למשהו יוצא דופן. האלכימיה הזו של חום, תזמון ומיומנות, היא לא אחרת מאשר אמנות הקלייה.

  • קלייה:  תהליך קליית פולי הקפה הוא למעשה חימום הפולים לטמפרטורות מסוימות. החימום גורם לפולים הירוקים להתייבש ולהשחים, החומרים הכימיים שבתוכם נפלטים, והם אלה שאחראים לניחוח ולטעם שהופכים את הקפה למוצר ייחודי ומבוקש.

רמת הקלייה של הקפה משפיעה ישירות על הטעם והארומה של הקפה כמוצר סופי . קלייה קלה וטמפרטורה נמוכה יתנו לקפה טעם עדין . ככל שהקלייה נעשית בטמפרטורה גבוהה יותר וזמן ארוך יותר, כך צבע הקפה כהה יותר.

  • טמפרטורה וזמן: המסע של פולי הקפה מצבע ירוק וטעם עשבי, לקפה עם מגוון טעמים וארומה,  הוא תוצאה של איזון עדין של טמפרטורה וזמן. מכשירי הקולים מתאימים את הטמפרטורה כדי להשיג את התוצאה הרצויה, ועוקבים בקפידה אחר ההתקדמות כדי למנוע קליית יתר או קלייה חסרה .
  • מכונות הקלייה: מכונות הקלייה משמשות לקלות את פולי הקפה ולהביאם לרמת קלייה הרצויה. באמצעות המכונה, ניתן לשלוט בטמפרטורה, בזמן ובתהליך הקלייה כדי ליצור את הטעמים והארומות הרצויים .

מכונות הקלייה ממלאות תפקיד מכריע בתהליך הקלייה, באמצעותן ניתן לשלוט על תהליך הקלייה ולהבטיח קלייה עקבית אחידה ומדויקת, בהתאם למשתני זרימת אוויר, מהירות תוף ויישום חום.

  • דרגות הקלייה: הקלייה מייצרת קשת טעמים וניחוחות, כאשר כל דרגת קלייה מציעה חוויה ייחודית. דרגות הקלייה הבולטות:
    קלייה קלה: שומרת על טעמי המקור של הפולים, עם חומציות בהירה וטעם פירותי עדין.
    קלייה בינונית: מאוזנת ורב-תכליתית מתאפיינת בשילוב נעים של חומציות, גוף ומתיקות. עם טעמים הנעים בין קרמל ושוקולד לגוונים אגוזיים, הם יוצרים איזון הרמוני בין מאפייני המקור לבין טעמים שמקורם בקלייה.
    קלייה כהה: מציעה טעמים נועזים וחזקים, עם חומציות מופחתת וגוף מוגבר. טעמים של שוקולד מריר, אגוזים קלויים וקירמול, והתוצאה היא חליטה חזקה ומרירה.
  • שליטה באמנות הקלייה: בתי הקלייה משכללים ללא הרף את אומנותם, מנצלים את החושים והניסיון שלהם כדי לבצע התאמות מינוריות המממשות את מלוא הפוטנציאל של כל פולי קפה. הערכה חושית: קולים מנוסים מסתמכים על החושים החדים שלהם כדי להעריך את הארומה, הצבע וקולות הפצפוץ במהלך הצלייה. אלה מנחים את החלטותיהם ועוזרים להם לקבוע את הרגע האידיאלי לעצירת הקלייה.
    טעימות: כדי להבין באמת את הטעמים והניואנסים של הקלייה שלהם, אנשי מקצוע בתחום הקפה בוחנים וטועמים לכל אורך תהליך הקלייה את הניחוח, הארומה, החומציות, הגוף והטעם כדי לחדד את הטכניקות שלהם.
    למידה מתמשכת: קלייה היא מסע של למידה והתנסות מתמדת. אנשי קלייה מתעדכנים תדיר במחקרים האחרונים, משתתפים בסדנאות וכנסים ומשתפים פעולה עם מומחים אחרים בתעשייה כדי להגיע לעוד ועוד איכויות מצוינות.

אמנות קליית הקפה היא תערובת הרמונית של מדע, מיומנות ואינטואיציה. בתי הקלייה מפיחים חיים חדשים בפולים, פותחים את הטעמים הטבועים בהם ויוצרים תענוג חושי. בפעם הבאה שאתם מתענגים על ארוחת בוקר או כל ארוחה או אוכל , כאשר כוס קפה עשירה משלימה את החוויה, קחו רגע להעריך את האומנות שמאחוריה, התשוקה והמומחיות של בית הקלייה בהפיכת פולים ירוקים סתמיים לסימפוניה של טעם וארומה .