מה מכילים פרקי התהילים?

האם אתם יודעים מה מכילים פרקי התהילים? מה כתוב בהם ולמה הם מועילים? הכל בכתבה שלפניכם

חדשות כיפה תוכן שיווקי 15/05/23 07:30 כד באייר התשפג

מה מכילים פרקי התהילים?
צילום: Mendy Hechtman/Flash90

ספר התהילים מכיל 150 מזמורים שנכתבו במשך תקופה ארוכה של זמן, מאז תקופת דוד ועד תקופת הבית השני. כל מזמור נכתב עם מטרה מסוימת, ובכל מזמור מובאים מסרים רבים ושונים שמלמדים על החיים והתקשורת עם בורא עולם. רבים קוראים תהילים יומי מדי יום ביומו.

בכל מזמור ניתן למצוא תכנים רבים ומגוונים. חלק מהתכנים העיקריים בתהילים הם:

  1. הלל ותפילה לאלוקים - רוב המזמורים בתהילים הם תהילות ותפילות לאלוקים. הם מתארים את גדולתו של הבורא ומבקשים ממנו עזרה ונחמה
  2. הלל ותהילה לאל - רוב המזמורים בספר תהילים מכילים הלל ותהילה לאל. מספר מזמורים מפרסמים את שבח האל, את גדלותו ואת הנפלאות שעשה. כאשר דוד המלך מציין את חסדי ה', את גבורתו ואת חסדיו לעם ישראל. המטרה היא להביע את הכרת הטוב לאל ולהעצים את האמונה בו.
  3. מצבי נפש ותהילים להצלחה - התהילים מכילים רבים מזמורים שנכתבו בעת מצוקות, כאב וצרות, או לתפילה כדי לבקש רחמים וסליחה. המזמורים הללו מדברים על התגברות על מצבי נפש ומעודדים את הקוראים להביט לאל ולסמוך עליו. 
  4. מלחמה וניצחון - רבים מהמזמורים מדברים על מלחמה וניצחון, ומבקשים סיוע מהבורא כדי להצליח ולנצח את האויב.
  5. בקשת עזרה - בכל פרקי התהילים נמצאות תפילות לעזרה מה' ובקשות להציל ממצוקות וממעשי רשעים.

המזמורים בתהילים נכתבו על ידי מגוון של מחברים. מזמורים מסוימים נכתבו על ידי דוד המלך, כגון מזמור כ''ד ("מזמור לדוד בהיותו במדבר יהודה"). כמו כן, נכתבו מזמורים על ידי משה, אסף, הימן ואיתן העזרי. ניתן לקרוא תהילים ליום ראשון , תהילים ליום שני וכן הלאה, עד לתהילים ליום שבת , בחלוקה לפי ימות השבוע.

כתיבת התהילים היתה תהליך ארוך ומתמשך, והשתנתה עם הזמן. למשל, חלק מהמזמורים התחילו להופיע רק לאחר חורבן הבית השני, וכמה מהמזמורים כתובים על ידי חכמי התלמוד והמסורת היהודית.

בסופו של דבר, התהילים הוא ספר קדוש ומיוחד המלמד את האדם על תפיסת החיים והקשר עם הבורא. כשאדם קורא את פרקי התהילים ונוגע בתכנים המצויים בהם, הוא מקדש את עצמו ומתקרב לאלוקים, וזוכה למעלות רבות בעולם הזה ובעולם הבא.