בעיות רטיבות ועובש: הדברים שחשוב לדעת לפני שמזמינים איש מקצוע

תחום האיטום מציע שלל פתרונות למצבי הרטיבות השונים, אבל אי אפשר לדעת על איזה בעל מקצוע תיפלו. אז כדי שלא יערבבו אתכם – הנה המידע הכי חשוב שכדאי לכם ללמוד על סוגי הבעיות והכשלים באיטום והפתרונות הנכונים בשבילם

חדשות כיפה תוכן שיווקי 02/05/23 09:59 יא באייר התשפג

בעיות רטיבות ועובש: הדברים שחשוב לדעת לפני שמזמינים איש מקצוע
צילום: FREEPIK

יש לכם בית פרטי או דירה בבעלותכם? מן הסתם גם אתם לא תחרגו מהסטטיסטיקה ותצטרכו ביום מן הימים להתמודד עם בעיות איטום כמו נזילות, רטיבויות או עובש. תחום האיטום מציע שלל פתרונות למצבי הרטיבות השונים, אבל אי אפשר לדעת על איזה בעל מקצוע תיפלו. אז כדי שלא יערבבו אתכם – הנה המידע הכי חשוב שכדאי לכם ללמוד על סוגי הבעיות והכשלים באיטום והפתרונות הנכונים בשבילם.

נפיחויות, סדקים או עובש בקיר חיצוני של הבית

השנים עושות את שלהן גם למבנים החזקים ביותר, וגם בטון חזק ייחלש או יתפורר לאורך השנים. במידה ויש בבעלותכם בית ותיק שמראה סימני סדיקה או עובש בקירות החיצוניים, מומלץ לטפל בבעיה בהקדם על מנת למנוע רגרסיה בבטון או התפשטות של הרטיבות לשכבות עמוקות יותר בתשתית.

אם מדובר בבית קרקע הטיפול בבעיה יהיה פשוט יחסית: איטום בהתזה של חומר מסוג פוליאוריתני או אקרילי, בהתאם לסוג התשתית וחומרת הבעיה. עם זאת, לפעמים הטיפול הופך למורכב יותר כאשר מדובר בדירה בקומה גבוהה, או בקומה שניה ושלישית של בית פרטי. במקרים כאלה לא תמיד יספיק סולם גבוה, והאופציה של שימוש בבמת הרמה או מנוף תהיה בעלויות גבוהות מידי לרוב האנשים.

אחד הפתרונות המומלצים לעבודה כזו, וכדאי לחפש חברה או קבלן איטום שאכן מציעים אותו, הוא איטום בסנפלינג. איטום בסנפלינג הוא שיטה שבה איש המקצוע (שהוסמך והוכשר לאיטום בשיטה זו) יורד בסנפלינג שמעוגן על גג הבית או הבניין ומגיע אל אזור הכשל האיטומי. בעזרת החבלים הוא מתמרן אל המיקום המדוייק ושם מבצע את עבודת האיטום.

איטום קירות חיצוניים בהתזה באמצעות סנפלינג, אולי פחות מוכר מהשיטות האחרות, אך מציע טיפול הרבה יותר זריז בבעיה, נקי ועם הרבה פחות הפרעה לסביבה כמו במצב של איטום באמצעות מנוף או במת הרמה. לא כל בעלי המקצוע מציעים את הפתרון הזה ולכן ההמלצה שלנו היא לחפש אחר חברת איטום שמספקת פתרונות איטום בסנפלינג, מה שגם יחסוך לכם עלויות גבוהות יותר, הן בחומרי האיטום והן בביצוע העבודה עצמה.

נזילות בצנרות ומרזבים

כל איש מקצוע בתחום האיטום יסכים על כך שטיפול בבעיות צנרת הן דבר מאתגר. מציאת הצינור הבעייתי, המיקום המדוייק של הכשל, מקור הרטיבות ועוד. במקרים רבים הדיירים נאלצים לקרוא שוב לאיש המקצוע תקופה מסויימת לאחר העבודה, כאשר מתברר להם שלדאבונם הבעיה לא באמת נפתרה, גם אם הוא עשה כמיטב יכולתו. צנרות ומרזבים הם עניין סבוך ויש צורך במיומנות וניסיון רב.

עם זאת, במרוצת הזמן התפתחו עזרים טכנולוגיים רבים לאיטום ותיקון צנרת מים ונזילות ללא הרס, שמהווים פריצת דרך ביכולת האיתור והתיקון של נזילות ודליפות במרזבים וצינורות ביתיים וכדאי להכיר אותם ולבדוק שנעשה בהם שימוש על מנת להימנע מהרס מיותר או עלויות עבודה שאינה נצרכת לטיפול בכשל.  בין המוכרים שבהם:

מצלמת סיב אופטי – מצלמה זעירה שמוכנסת לצנרת ומותקנת על רובוט קטן ש"מטייל" בצינורות. המצלמה מספקת תמונה איכותית של הצינור וכך ניתן למצוא באופן מדוייק סדק, חור או כשל אחר בצינור שהוביל לנזילה.

זרוע רובוטית לפירוק פסולת – במצב שבו קיימות סתימות עקב הצטברות של אבנים, שאריות בטון או עצמים קשים אחרים שאינם נסחפים במים קיימת זרוע רובוטית שניתן להחדירה לצינורות. הזרוע המיוחדת פועלת בעוצמה ומפרקת לאבקה את העצמים הסותמים, כך שהיא נסחפת בזרם אל עבר הצינור הראשי והסתימה משתחררת.

הטלאה (פאץ') – שיטה שבה מחדירים בלון עטוף בחומרים הדבקה חזקים וסיבי זכוכית אל הצינור התקול. כשהבלון מגיע לאזור הסדק הוא מתנפח ומוצמד אל דופן הצינור. חומרי ההדבקה נדבקים אל הדופן ומתקשים בתוך זמן קצר. הבלון מוצא מהצינור בתום התהליך.

רובוט התזה – רובוט זעיר שמוחדר גם הוא לצינור, ומבצע איטום בהתזה של חומר אפוקסי ייעודי בתוך הצינור.

שרוול – שיטה שבה מכניסים צינור ("שרוול") חדש לתוך הצינור הקיים, שבעצם מחליף את תפקודו. בכך, יש למעשה צינור חדש לניקוז המים ללא צורך בהרס הריצוף, וכן הגנה כפולה לצינור מפני מפגעים אחרים.

רטיבות ועובש מתחת למרצפות הבית

כשל בחומר ההדבקה, סדקים בפוגות, שברים או בעיות אחרות: הצטברות של רטיבות מתחת לריצוף היא לא דבר של מה בכך, וגורמת לריחות עובש בסביבת הבית. רטיבות כלואה עלולה להוות גם סכה בריאותית עם התפתחות עובש שיכו להזיק למערכת הנשימה בקרב הדיירים שבסביבתו. אם יש חשד לרטיבות כזו מומלץ לטפל בבעיה בהקדם. החדשות הטובות: לא חייבים לשבור בלטות. בהרבה מקרים ניתן לפתור את בעיית הרטיבות ולייבש את הנוזלים באמצעות מכשיר ייבוש תת רצפתי.

המכשיר עובד בשיטה של שאיבת האוויר מתוך אזור הריצוף בבית, באמצעות צינורות שיוצאים מהמכונה ופתחיהם מכוונים אל מיקומי סדקים או באמצעות חורים ייעודיים שנקדחים במרצפות לשם כך. כך מתאדות לאט לאט הלחות והרטיבות שמתחת למרצפות ולאחר מכן מתקנים ואוטמים מחדש את אזורי הכשל.

רטיבות בקירות מרתף או קומה תת קרקעית

במצב של רטיבויות, התנפחויות וקילופים בקיר או עובש שמצטבר על גבי קירות במרתפים וקומות תת קרקעיות, הפתרון היחיד הוא איטום שלילי. "איטום שלילי" הוא מושג שמשמעותו איטום מצידו הפנימי של הכשל, ולא ממקור הכשל עצמו, זאת כיוון שבמקרה של קומת מרתף לא ניתן להגיע לצדו החיצוני של הקיר ולכן הברירה היחידה היא לאטום מבפנים את סדקי הרטיבות שנוצרו, לרוב כתוצאה ממי גשמים שחלחלו אל מתחת לאדמה.

איטום שלילי נעשה בדרך כלל בהזרקה, על מנת להגיע כמה שניתן לעומק הקיר כדי למנוע את התפשטות הרטיבות. ההזרקה נעשית על ידי פיות שמוחדרות לעומק הסדקים בקיר וחומר האיטום מוזרק בלחץ גבוה אל תוך הקיר. קיימים מספר סוגים של חומרים לאיטום שלילי בהזרקה, המוביל ביניהם הוא חומר ההידרו-ג'ל: חומר דו רכיבי – שמורכב משני חומרים – שמגיבים זה לזה (התמצקות) ברגע שהם באים במגע זה עם זה. איטום שלילי בהזרקה באמצעות הידרו-ג'ל נחשב לאיטום הטוב ביותר כיום למצבי רטיבות במרתפים וקומות תת קרקעיות, בעל כושר היצמדות חזקה לתשתית ועמידות לאורך זמן רב.

אם גם אתם מגלים סימנים של רטיבות או התחלה של רטיבות ועובד בקירות הבית – מומלץ ליצור קשר בהקדם עם חברת איטום מומלצת שעובדת עם הכלים שהוצגו לעיל בהתאם לסוג הבעיה שבבית ולטפל בכשל כשהוא עוד קטן. בהצלחה!