חשיבותה של אקוסטיקה בעיצוב מסעדה

כשאנחנו חושבים על המרכיבים המרכזיים של מסעדה מצליחה, האוכל, השירות והאווירה עשויים להיות הדברים הראשונים שעולים לנו בראש. עם זאת, ישנו גורם חשוב שלעיתים מתעלמים ממנו אך יכול להשפיע באופן משמעותי על חווית האוכל הכוללת: אקוסטיקה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/04/23 09:22 ד באייר התשפג

חשיבותה של אקוסטיקה בעיצוב מסעדה
מסעדה, ארכיון, צילום: יח"צ

לסאונד הסביבתי של מסעדה יכולה להיות השפעה עמוקה על שביעות רצון הלקוחות, על ההנאה ואפילו על תפיסת טעם האוכל. לצורכי הכתבה התייעצנו עם האדריכלים אלונה ואייל רטנר, בעלים של סטודיו 180, המתמחים בעיצוב מסעדות ומתחמי מזון על מנת לחקור את חשיבות האקוסטיקה בעיצוב מסעדה וכיצד יצירת סביבת סאונד נעימה יכולה לשפר את חוויית האוכל. ( לאתר: https://180.co.il/ )

השפעת הרעש על חווית הלקוח

מחקרים הראו שלרמות הרעש במסעדות יכולות להיות השפעה משמעותית על חוויות הלקוחות. לפי סקר שערכה Zagat, רעש היה התלונה השנייה בשכיחותה בקרב הסועדים, כאשר 25% מהנשאלים ציינו זאת כבעיה. רמות רעש מוגזמות עלולות להקשות על לקוחות לנהל שיחות, ולהוביל לתסכול ואי נוחות. יתרה מכך, מחקר שפורסם ב-Journal of Sensory Studies ב-2016 מצא שרמות הרעש יכולות להשפיע גם על תפיסת טעם האוכל. המחקר מצא כי המשתתפים דירגו את עוצמת החריפות של מנה כגבוהה יותר כאשר היא נצרכה בסביבה רועשת בהשוואה לסביבה שקטה. זה מצביע על כך שרמות הרעש יכולות להסיח את דעת הלקוחות מרמזים חושיים אחרים, ולהפוך אותם לרגישים יותר לטעמים מסוימים.

תפקידה של אקוסטיקה בעיצוב מסעדות

בהתחשב בהשפעת הרעש על חווית הלקוח, ברור שאקוסטיקה צריכה להיות שיקול מרכזי בעיצוב מסעדות. אקוסטיקה מתייחסת למדע הקול וכיצד הוא מתנהג בסביבות שונות. בעיצוב מסעדות אקוסטיקה כרוכה בשליטה ברמות הרעש וביצירת סביבת סאונד נעימה ללקוחות. אחת הדרכים להשיג אקוסטיקה טובה במסעדה היא לשלוט ברמות רעשי הרקע. ניתן לעשות זאת באמצעות שימוש בחומרים אקוסטיים כגון אריחי תקרה בולמי קול, לוחות קיר וריצוף. חומרים אלו עוזרים להפחית את רמת הרעש על ידי קליטת גלי קול ומניעת קפיצות בחדר. לפי מחקר שפורסם ב-Journal of Interior Design, שימוש בחומרים אקוסטיים במסעדה יכול להפחית משמעותית את רמות הרעש ולשפר את שביעות רצון הלקוחות. דרך נוספת לשלוט ברמות הרעש היא באמצעות שימוש במיסוך קול. מיסוך סאונד כולל הוספת רעשי רקע ברמה נמוכה כדי לעזור למסך או לכסות צלילים לא רצויים. ניתן להשיג זאת באמצעות שימוש במכונות רעש לבן או מוזיקה המושמעת בווליום נמוך. מחקר שפורסם ב-Journal of Environmental Psychology מצא כי מיסוך קול יכול לשפר את רמת הפרטיות והנוחות הנתפסת של לקוחות במסעדה.

אז מהי האקוסטיקה המומלצת למסעדות?

סוג המוזיקה המועדף למסעדות יכול להשתנות בהתאם לנושא המסעדה, קהל היעד והאווירה. עם זאת, מחקר הראה שלסוגים מסוימים של מוזיקה יכולה להיות השפעה חיובית על שביעות רצון הלקוחות והתנהגותם. לדוגמה, מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת קורנל מצא שמוזיקה קלאסית הובילה לקוחות להוציא יותר כסף על הארוחות שלהם, בעוד שמוזיקה בקצב מהיר הובילה לאכילה מהירה יותר וזמן אוכל קצר יותר.

בנוסף, המחקר מצא שלקוחות שסעדו בסביבה שקטה דירגו את האוכל שלהם כטעים יותר ונהנו יותר מהארוחות שלהם. מחקר אחר של המכון הקמעונאי השבדי מצא שמוזיקה איטית ורכה יותר הביאה את הלקוחות לבלות יותר זמן במסעדה ולהזמין יותר פריטים, בעוד שלמוזיקה מהירה ורועשת יותר הייתה השפעה הפוכה. ככלל, נראה שמוזיקה בקצב איטי יותר ובווליום נמוך יותר מועדפת למסעדות, שכן היא יכולה ליצור אווירה נינוחה ומהנה מבלי להסיח את הדעת מחוויית האוכל.

עם זאת, חשוב למסעדות לקחת בחשבון את הנושא ואת קהל היעד הספציפיים שלהן בבחירת מוזיקה כדי להבטיח שהיא תואמת את האווירה הכללית. לסיכום נאמר, כשמדובר על אוכל וקולינריה, לא רק הטעם קובע. אקוסטיקה הינה בהחלט מרכיב משמעותי שצריך לקחת בחשבון בעיצוב המסעדה והוא יכול להשפיע באופן משמעותי על חווית האוכל. רמות רעש מוגזמות עלולות להוביל לתסכול ואי נוחות בקרב הלקוחות, בעוד שסביבת סאונד נעימה יכולה לשפר את חוויית האירוח. בנוסף חשוב לזכור שאקוסטיקה טובה יכולה להוביל להגברת נאמנות הלקוחות ולהשפעה על כמות ההמלצות החיוביות שהמסעדה תקבל, ובסופו של דבר לשפר את שורת הרווח של המסעדה.