בלוטות ברתולין - ניתוח כאופציה טיפולית

אחת הדרכים לטפל בציסטת ברתולין היא ניתוח. כדי להבין מדוע דרוש הליך כירורגי זה וכיצד הוא יכול לעזור, מומלץ להכיר את התופעה, את הגורמים לה ולזהות את הסימפטומים האופייניים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/04/23 09:12 ד באייר התשפג

בלוטות ברתולין - ניתוח כאופציה טיפולית
צילום: shutterstock

מהי ציסטת ברתולין 

מדובר בציסטת הממוקמות בכל צד של הנרתיק ובדרך כלל מלאות בנוזלים. כאשר נוצרת חסימה, עלול הדבר להוביל להידבקות ויצירת זיהום ומוגלה (מורסה).   

למה זה קורה?

הגורמים לציסטת ברתולין אינם ידועים ויחד עם זאת, יש הטוענים כי מדובר בזיהום המועבר באמצעות מגע מיני או כתוצאה מפגיעה, טראומה או פציעה באזור.

האבחון נעשה על ידי בדיקת אגן, ולעיתים באמצעות לקיחת דגימה ואך ביופסיה. זאת במיוחד בגילי 40 ומעלה, ועל מנת לשלול את סרטן הפות.  

הסימפטומים של ציסטת ברתולין 

תסמינים של ציסטת ברתולין יכולים להיות:

  • נפיחות באזור הפות.
  • חום.
  • צמרמורות.
  • כאב שמחמיר ואף מקשה על הליכה, ישיבה או תנועה.
  • מוגלה שניגרת מאזור הפות והנרתיק. 

כיצד הניתוח יכול לסייע?

מטרת ההליך הכירורגי שנעשה בדרך כלל בהרדמה מלאה, הוא לנקז או להסיר את הציסטה ובהתאם לכך מורכבותו. במקרים מסוימים, נאלץ לחתוך גם את הבלוטה והצינור. 

כשמדובר בציסטות חוזרות ונשנות ניתן גם לבצע ניתוח כיס, במהלכו נבצע חתך קטן בציסטה עצמה במטרה לנקז דרכו נוזל. בסיום ההליך שיכול להתבצע בהרמה מקומית או מלאה, נתפור את שני צידי החתך. 

לאחר הניתוח, ייתכן שתסבלי מאי נוחות וכאב באזור הפות למשך מספר ימים, מצריבה במהלך התלת שתן במידה ויש מגע עם הפצע, ואולי גם לא תוכלי לשבת. זאת בנוסף לתחושה של סחרחורת, בחילה, עייפות ואפילו חום שעלול להימשך כיומיים. 

במידה ואת סובלת גם מדימום או נוזלים הניגרים מהציסטה, תוכלי לעשות שימוש בתחבושות היגייניות. בתקופה זו הימנעי מהרמת משאות כבדים, קיום יחסי מין וביצוע פעילות גופנית מאומצת. הקפידי גם על דיאטה נכונה שלא תגרום לפעילות מעיים חריגה ולכאבים באזור, ועל צריכת נוזלים, עם דגש על מים.  

כדי לסייע לאזור הניתוח להתאושש, שטפי את הפות מדי יום באמצעות מים חמימים וייבשי אותו היטב. אם את חווה קושי לרחוץ באמבט, תוכלי לעשות שימוש במטלית לחה וחמימה באזור הפות. בנוסף, השתדלי ללבוש תחתוני כותנה שימנעו גירוי באזור, והימנעי משימוש בפרטי לבוש צמודים.  

לאורך כל הדרך, במיוחד אם את חוששת או כאובה, את מזומנת ליצור איתנו קשר, בנוסך למעקב שנבצע לאחר ביצוע הניתוח. 

לקבלת מידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ לגבי השימוש במכשיר ונושאים נוספים:

התקשרי למרפאה של ד"ר גוטמן גיא, רופא נשים בכיר